Ambulances vliegbasis Gilze-Rijen rijden ook voor burgers

Auteur Topic: Ambulances vliegbasis Gilze-Rijen rijden ook voor burgers  (gelezen 7733 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 13 december 2011, 08:08:41
Vliegbasis Gilze-Rijen springt vanaf januari bij met ambulance
RIJEN - De ambulance op Vliegbasis Gilze-Rijen springt pas vanaf januari bij in het dorp Rijen.
Aanvankelijk was het plan om dit al vanaf november te doen, maar dit is vertraagd. "Hierover moeten duidelijke afspraken worden gemaakt met de vliegbasis", laat de gemeentewoordvoerder weten. "Dit had toch wat meer voeten in de aarde dan we aanvankelijk dachten."

De aanrijtijden van de ambulance in Rijen zijn abominabel. Een kwart van de ambulances arriveert niet binnen de wettelijke norm van vijftien minuten.

Op de vliegbasis staan ook enkele ambulances paraat en deze worden vanaf 1 januari op enkele voorwaarden ingezet. Een definitieve oplossing voor het probleem met de aanrijtijden is het niet. De ambulances kunnen bijvoorbeeld enkel worden ingezet op die momenten dat er niet wordt gevlogen op de vliegbasis. Inmiddels is er overeenstemming tussen de vliegbasis, de gemeente Gilze en Rijen en de Regionale Ambulance Voorziening. Volgende week ondertekenen deze partijen een overeenkomst.

Daarnaast moet volgende week ook meer duidelijkheid komen over de eventuele inzet van First Responders in Rijen. Deze medische voertuigen zouden, bij stationering in Rijen, snel ter plaatse kunnen zijn.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/10058954/Vliegbasis-GilzeRijen-springt-vanaf-januari-bij-met-ambulance.ece

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2011, 18:10:33
Vanmiddag is er op het gemeente huis van Rijen een conventant getekend voor assistentie van de ambulance van de vliegbasis Gilze Rijen.
Vier organistatie's: Burgemeester M Heerkens van Gilze Rijen, Comodore Th ten Haaf commandant van de vliegbasis Gilze Rijen, dr. H Backx van RAV Brabant en R de Regt van de Gemeenschappelijke Meldkamer Midden en West
Brabant tekenden het convenant op het gemeentehuis van Rijen.
Vanaf 1 Januari 2012 gaat de ambulance van vliegbasis Gilze en Rijen assistentie verlenen in Rijen.
Dit omdat de aanrijtijden van de ambulance van defentie sneller zijn.
Zo kan er sneller hulp worden geboden waar nodig.

Tekst: Jeroen Stuve,

Foto's: http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/70742/fotos

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2011, 19:41:40
Vanmiddag is er op het gemeente huis van Rijen een conventant getekend voor assistentie van de ambulance van de vliegbasis Gilze Rijen.
Vier organistatie's: Burgemeester M Heerkens van Gilze Rijen, Comodore Th ten Haaf commandant van de vliegbasis Gilze Rijen, dr. H Backx van RAV Brabant en R de Regt van de Gemeenschappelijke Meldkamer Midden en West
Brabant tekenden het convenant op het gemeentehuis van Rijen.
Vanaf 1 Januari 2012 gaat de ambulance van vliegbasis Gilze en Rijen assistentie verlenen in Rijen.
Dit omdat de aanrijtijden van de ambulance van defentie sneller zijn.
Zo kan er sneller hulp worden geboden waar nodig.
Tekst: Jeroen Stuve,
Ik hoop de KLu verpleegkundigen dan inmiddels wel beter opgeleid zijn dan in mijn tijd bij de KLu zes jaar geleden. De verpleegkundigen, waaronder ik, die er toen rondliepen hadden alleen de opleiding tot Militair verpleegkundige en de PHTLS cursus. SOSA mocht niet meer, omdat teveel verpleegkundigen na het behalen van het papiertje hun contract bij Defensie niet verlengden en de overstap maakten naar de burgermaatschappij.
Maar goed, dat was in mijn tijd zes jaar terug, het zal inmiddels vast wel verbeterd zijn hoop ik dan.  Er staat dat ze ter assistentie van de regio ambulance zijn, maar het zal dan vast wel vaak voorkomen dat hun als eerste ter plaatse zijn en de behandeling op moeten starten.
Iemand die weet hoe ze momenteel geschoold zijn? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2011, 18:08:24

RIJEN - Wie om een ambulance verlegen zit in Gilze en Rijen heeft vanaf 1 januari kans dat 'het leger' ter plaatse verschijnt.
Omdat bij een kwart van de spoedritten in de gemeente Gilze en Rijen de norm van een kwartier niet gehaald kon worden, zocht het gemeentebestuur hulp op de vliegbasis. Die kan binnen zes tot zeven minuten overal in de gemeente een ambulance aanwezig hebben. Niet om zieken of gewonden af te voeren, maar om snel medische bijstand te verlenen. Voor het vervoer zorgt vervolgens de 'gewone' ambulance. Daarvoor werd donderdagmiddag een overeenkomst getekend door burgemeester Marja Heerkens en commandant Theo ten Haaf van de vliegbasis

Foto en bron: http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/10127831/Ambulances-zijn-er-voortaan-sneller-bij-in-Gilze-en-Rijen.ece

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2011, 19:10:16
Ik hoop de KLu verpleegkundigen dan inmiddels wel beter opgeleid zijn dan in mijn tijd bij de KLu zes jaar geleden. De verpleegkundigen, waaronder ik, die er toen rondliepen hadden alleen de opleiding tot Militair verpleegkundige en de PHTLS cursus. SOSA mocht niet meer, omdat teveel verpleegkundigen na het behalen van het papiertje hun contract bij Defensie niet verlengden en de overstap maakten naar de burgermaatschappij.
Maar goed, dat was in mijn tijd zes jaar terug, het zal inmiddels vast wel verbeterd zijn hoop ik dan.  Er staat dat ze ter assistentie van de regio ambulance zijn, maar het zal dan vast wel vaak voorkomen dat hun als eerste ter plaatse zijn en de behandeling op moeten starten.
Iemand die weet hoe ze momenteel geschoold zijn? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Kijk hier maar eens. Zoals je ziet zit er ook een sosa bij, het is echter niet de complete sosa opleiding zoals ambu-vpk die krijgen.  

Uitgebreidere info omtrent de huidige amv'ers is te vinden in het beroepsdeelprofiel van v&vn.  

Daarnaast zijn er bij de klu verpleegkundigen die behalve de aanvullende deelkwalificaties van de amv opleiding ook een 'flight nurse' opleiding hebben gehad.

evs1234

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2012, 19:47:58
GILZE EN RIJEN - Twee ambulances van de vliegbasis Gilze-Rijen rijden vanaf woensdag ook voor gewone spoedmeldingen. De gemeente, Defensie en het Regionaal Ambulance Vervoer (RAV) hebben een overeenkomst gesloten over de assistentie door het militaire, medische personeel.

Het RAV kan de hulp inroepen wanneer ze denken de wettelijke aanrijtijd van 15 minuten niet te halen.

De gemeente betaalt
De gemeente Gilze en Rijen betaalt de extra inzet van de militaire ambulances. De ambulances van de basis worden alleen ingezet wanneer de vliegbasis open is. Volgens een woordvoerder van de basis wordt de maximale aanrijtijd voor Rijen vanaf de basis gemakkelijk gehaald.

De twee ambulances van de luchtmacht zijn technisch gezien bijna identiek aan de burgeruitvoering. Ook aan de buitenkant zijn weinig verschillen te zien.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1779361233/Ambulances+vliegbasis+Gilze-Rijen+rijden+ook+voor+burgers.aspx

Is dit iets nieuws of wordt dit al op meer plekken gedaan?

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2012, 20:01:14
Is dit iets nieuws of wordt dit al op meer plekken gedaan?
Ik heb daar op dit forum een heeeeeeele tijd geleden al eens eerder een filmpje en persbericht van gezien.
Ik weet alleen niet meer welke basis, het was op omroep Brabant geweest, dus ik vermoed Volkel.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2012, 20:05:04
Was Gilze Rijen

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2012, 20:14:26

De twee ambulances van de luchtmacht zijn technisch gezien bijna identiek aan de burgeruitvoering. Ook aan de buitenkant zijn weinig verschillen te zien.

Hoe zit het met het opleidingsniveau van de defensie-medewerkers? Kijk ik ben zeer zeker niet tegen dit initiatief maar wel graag reële verwachtingen.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2012, 20:14:38
Ik heb daar op dit forum een heeeeeeele tijd geleden al eens eerder een filmpje en persbericht van gezien.
Ik weet alleen niet meer welke basis, het was op omroep Brabant geweest, dus ik vermoed Volkel.
Gevonden! http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2963.msg968591#msg968591
Was dus niet Volkel, maar betrof al Gilze Rijen. Oud nieuws dus.
Het zou op 1 januari 2012 al ingaan, maar blijkbaar is dat dus niet gelukt.