Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012

Auteur Topic: Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012  (gelezen 16126 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
'Te laat in het water gezocht naar verdronken jongetje (6)'

 Hulpverleners zochten veel te laat in het water na de vermissing van een 6-jarig jongetje bij het Henschotermeer in Woudenberg, vinden omstanders. Eerst werd op het strand en het omringende bos gezocht, pas na bijna een uur werd het ondiepe water voor het strand eindelijk systematisch uitgekamd. Daar werd het jochie korte tijd later dood aangetroffen.

Veel omstanders verbaasden zich over deze werkwijze. Een gezin uit Maarn drong er tussentijds al bij een strandwacht op aan een menselijke ketting te vormen en zo de bodem af te zoeken. De strandwacht weigerde dit, volgens de man.

'Sterker nog, iedereen moest het water uit en eruit blijven. Hij zei dat hij het protocol moest volgen en dat we moesten wachten op de professionele hulpdiensten. Ook een oom van het jongetje werd uit het water gestuurd,' laat hij weten aan het AD vandaag.

'Zeer adequaat gehandeld'
Directeur Wiss van het recreatieschap, die het beheer, toezicht en onderhoud van het Henschotermeer verzorgt, zegt geen weet te hebben van een verzoek uit het strandpubliek zelf in het water te zoeken. 'Onze toezichthouders hebben zeer adequaat gehandeld. Zij hoorden namelijk dat het om een negroïde jongetje ging en we weten dat die vaak niet kunnen zwemmen.'

Een vermoedelijke oom van het jongetje is weggestuurd om hem tegen zichzelf in bescherming te nemen. 'Deze man kon zelf ook niet zwemmen,' zegt Wiss. De kritiek dat het lang duurde, rekent hij zichzelf niet aan. 'De beslissing een gecoördineerde zoekactie op touw te zetten, ligt niet bij ons, maar bij de politie.'

Een woordvoerder van de politie bevestigt dat er eerst veertig minuten op het land is gezocht voor de duikers van de brandweer werden gebeld. 'Het was eerst niet duidelijk of hij in het bos was, bij de speeltuin, op de camping of in het water. Toen dat laatste duidelijk werd, heeft de politie de brandweer ingeschakeld.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3291444/2012/07/25/Te-laat-in-het-water-gezocht-naar-verdronken-jongetje-6.dhtml
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Tja, kind bij het water vermist, dan vind ik dat er van het ergste moet worden uitgegaan.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
stijnc,

ben het voor een groot gedeelte met je eens, alleen is dat ook afhankelijk van veel factoren.
je kunt niet als een kip zonder kop te werk gaan, er zal via een bepaald protocol gezocht zijn.
om je gehele zoekgebied te beslaan.

wat ik natuurlijk wel apart vind is dat er niet duidelijk is waar de jongen op dat moment was(in het bos, bij de speeltuin, op de camping).
en dat de jongen vervolgens in het ondiepe water voor het strand is gevonden.

ik denk persoonlijk dat de hulpverleners die er bij betrokken zijn geweest alles hebben gedaan wat ze konden, helaas heeft dit niet mogen baten
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Blijft inderdaad lastig.  

Moet je bij een vermissing dus direct alles uit de kast trekken? Dat hangt van veel factoren en informatie af. Al weten we denk ik allemaal dat water en zand kinderen aantrekt. Dus ja misschien in deze casus wel verstandig geweest. Hoe vaak rukken we niet uit voor achtergebleven speelgoed langs de waterkant?

Het kindje is gevonden en dan zijn de emoties groot, ook bij de hulpverleners. We hebben alleen altijd de "pech" dat het publiek en de pers bepalen of wij ons werk goed doen.....

Nogmaals alle betrokkenen heel veel sterkte.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Keuzes, keuzes...

blijft inderdaad lastig, zeker als de melding zo onduidelijk is (bos, speeltuin, strand, water?)

Als ik naar mezelf kijk was ik toch wel eerst in het water gaan zoeken: daar ligt het grootste risico. Met de Reddingsbrigade bewaken wij ook 2 van dit soort plassen en daar ligt onze prio bij het water. Dan laat de politie maar lekker in de struiken zoeken, wij pakken het water voor onze rekening. Ik zou ook niet wachten op de politie en hun de beslissingen laten nemen: wij zijn de experts op dit gebied én bekend met het terrein, dus nemen zeker in het begin de coordinatie op ons.

Het is zeker geen verwijt richting de hulpverleners aldaar, want ik ken de omstandigheden niet. En misschien is mijn werkwijze zelfs wel helemaal fout, maar dat weet je helaas pas achteraf...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Dat het erg is dat het knulletje is overleden dat lijkt me duidelijk.

Men kan nu wel gaan klagen dat de hulpdiensten mogelijkerwijs verkeerd gehandeld hebben in de ogen van sommigen
maar waar ik helemaal niemand over hoor is dat de ouders c.q. begeleider(s) van het kind gefaald hebben in het toezichthouden op
wat wanneer en hoe het kind aan het doen was.

Dat je een kind niet kan vastbinden weet ik ook wel maar als ouder c.q. begeleider(s) heb je wel de zorgplicht voor een kind en dien
je op een kind te letten en in te grijpen als er iets fout dreigt te gaan en daarin is men wat mij betreft nalatig.

Over het klagen op de hulpdiensten bedoel ik dus niet de mensen hier op het forum maar de gemiddelde burger.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
wat ik natuurlijk wel apart vind is dat er niet duidelijk is waar de jongen op dat moment was(in het bos, bij de speeltuin, op de camping).
en dat de jongen vervolgens in het ondiepe water voor het strand is gevonden.

ik weet niet of je het betreffende gebied kent maar het is helemaal niet apart dat hier onduidelijk over is volgens mij. het is een dicht gebied met alle mogelijke facetten (bos, speeltuin, camping en water). Dus het jongetje had net zo goed terug naar de camping gelopen kunnen zijn.

@Joostvankempen; Het Henschotermeer wordt niet bewaakt door een reddingsbrigade dus je zult als politie de keuze moeten maken of je de brandweer gaat alarmeren.

Denk dat het goed is dat hier weer goed naar gekeken wordt om te kijken hoe we de hulpverlening verder kunnen verbeteren (zonder dat je daarmee elke dag 2x wordt gealarmeerd voor een 'vermissing') Tegelijk is er door de collega's weer een nare ervaring opgedaan en hebben zij alles gedaan wat ze konden!


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Ik vind het erg zwak om nu de hulpverleners de schuld krijgen, als de ouders/voogd/familie beter op hun 6 jarige kind hadden gelet dan was het misschien anders afgelopen of de hulpverleners wisten dan op zijn minst dat het kindje niet op de in het bos, bij de speeltuin, op de camping was maar in het water.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Ik vind het erg zwak om nu de hulpverleners de schuld krijgen, als de ouders/voogd/familie beter op hun 6 jarige kind hadden gelet dan was het misschien anders afgelopen of de hulpverleners wisten dan op zijn minst dat het kindje niet op de in het bos, bij de speeltuin, op de camping was maar in het water.

Achteraf is het makkelijk praten en uiteraard moeten ouders op hun kinderen letten. Maar kinderen zijn speels en kunnen ook als je een keer met je ogen knippert uit het zicht verdwenen zijn. Zelf ben ik een keer als 6-jarig jongetje aan de aandacht van mijn ouders ontsnapt op een overvol strand. Mijn ouders hadden de tas nog niet neergezet en het strandlaken nog niet uitgerold en weg was ik! Enthousiast weg gerend naar het water. En dan is zo'n strand best vol en lijken al die kleine jongetjes best veel op elkaar! Het heeft een paar uur geduurd totdat ik door de reddingsbrigade herenigd werd met mijn ouders. Gelukkig goed afgelopen, maar we zijn daarna nooit meer naar het strand geweest.

Ongelukken gebeuren helaas en volgens mij gaat het niet om de schuldvraag. Ik neem aan dat het incident geevalueerd wordt en laten we hopen dat het niet nog een keer gebeurt.


guest13155

  • Gast
De werkwijze snap ik, maar 40 minuten voor de brandweer gevraagd wordt?

Ik ken het gebied niet, maar volgens mij kun je in 40 minuten best een aardig stuk land afzoeken. En dan een kind (dat niet kan zwemmen)... lastig!

En commentaar van omstanders... ach ze hadden ook mee kunnen zoeken op het land toen nog niemand wist dat het jochie in het water lag  98uiye