Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012

Auteur Topic: Waterongeval (6 jarig jongetje te water) Henschotermeer - Woudenberg 24-07-2012  (gelezen 16127 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
De term strandwacht is door de verslaggever gebruikt. M.i. is dit een toezichthouder.

Uit informatie die ik gisteren samen met een vertegenwoordiger van Reddingsbrigade Nederland heb ingewonnen, blijkt dat er geen reddingsbrigade is ingehuurd door het recreatieschap waaronder het Henschotermeer valt.

Op de website spreken ze wel over een lifeguardpost. Maar volgens mij is die term niet beschermd.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Om aan te geven dat de toezichthouders aan het Henschotermeer wel in het bezit zouden kunnen zijn van een certificaat:

Het Nationaal Platform Zwembaden/NRZ kent opleidingen lifeguard. De Nationale Beroepsopleiding Zwemonderwijs heeft opleidingen lifeguard/toezichthouder. Deze zijn echter gericht op het werken in een zwembad. In de opdrachten wordt iedere keer gesproken over een overdekt zewmbad of een openlucht zwembad met goed waterdoorzicht. Niet gericht op een recreatiegebied zoals het Henschotermeer.

Reddingsbrigade Nederland ken 3 verschillende Lifeguard opleidingen: Lifeguard Pool (toezicht in een zwembad), Lifeguard Open Water (gericht op plassen, meren en rivieren) en Lifeguard Beach (het strand). Met deze opleidingen is wel rekening gehouden met de diversiteit aan zwemplaatsen

Ook de KNRM heeft een lifeguardopleiding, gericht op toezicht op het strand.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Rob, duidelijke uitleg.

Mijn persoonlijke ervaring is dat journalisten regelmatig de vrijheid nemen om hun eigen "kennis" en teksten te gebruiken. Dat geeft soms rare beelden en woordspelingen. De media is wel een erg krachtig middel wat positief maar ook negatief kan werken. Hun oordeel wordt vaak overgenomen door het grote publiek. Nu zijn Nederlandse journalisten vaak opzoek naar negatieve zaken of dingen die mis gegaan zijn. Dat is spektakelnieuws en de met persvrijheid mag je van alles roepen. Of het klopt doet niet terzake. Ben ik blij met de pers.....ja want ik ben een echte nieuwsjunk. Ben ik kritisch naar de pers.....ja want ze maken er soms een grote puinhoop van.

Hulpdiensten zouden volgens mij veel meer vooraf aan voorlichting moeten doen zodat de burger en pers weten wat ze kunnen verwachten. En ook tijdens het proces moeten we meer uitleggen in welke fase we zitten. Dat is bij een dergelijk incident als een verdrinking erg lastig omdat er veel publiek en emotie is.    

Uit mijn jeugd weet ik nog dat er toen al toezichthouders/parkwachters liepen in uniform. En hoeveel diploma's je ook hebt, je bent altijd afhankelijk van de melding, achtergrondinformatie, opleiding, oefening en ervaring. Met die mix bepaal je de keuzes en inzetstrategie. Hulpdiensten acteren pas na een melding dus zijn altijd later.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Brandweer verkeerd geïnformeerd over drenkeling Henschotermeer
WOUDENBERG - De brandweer is verkeerd ingeseind, toen afgelopen zomer een 6-jarige jongen verdronk in het Henschotermeer. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek naar het dodelijk ongeluk. Maar een sneller alarm had het leven van het Friese jongetje waarschijnlijk niet gered.

Het kind verdween op 24 juli van een naburige camping en werd later in het water van het die zomerdag drukbezochte Henschotermeer teruggevonden. De gemeente Woudenberg en de Veiligheidsregio Utrecht gaven het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement opdracht om te onderzoeken hoe de hulpverlening was verlopen.

De onderzoekers stellen onder meer dat de brandweer niet tijdig en onjuist werd geïnformeerd. Een uur nadat de jongen op vermist raakte kreeg de brandweer pas een melding via de regionale meldkamer. Of dat te laat was, wijst het onderzoek niet uit. Ook vemelden de onderzoekers niet wie de brandweer eerder had moeten inschakelen.

Volgens de onderzoekers werd een link met het water pas laat gelegd, omdat het slachtoffer op de camping was verdwenen en niet bij de recreatieplas. Als de brandweer eerder op de hoogte was gebracht, had een duikteam zich alvast voor kunnen bereiden.

Het onderzoek wijst ook uit dat de communicatie bij de zoekactie in het algemeen warrig verliep. Verbazing is er over hoe de hulpverleners omgingen met omstanders die hun assistentie aanboden. Badgasten wilden in het water helpen zoeken, maar dat mocht niet. De hulpverleners wilden de bezoekers behoeden voor het vinden van een verdronken kind. De onderzoekers vinden dat er meer aandacht moet komen voor die houding.

De Veiligheidsregio Utrecht wil met het rapport in de hand de procedures tegen het licht houden. Zo wordt de rol van de centralist opnieuw bekeken en overlegt de brandweer met de politie en het recreatieschap over een betere voorbereiding op dit soort drama's.

Bron: RTV Utrecht


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Het onderzoeksrapport is openbaar en hier te lezen:

Onderzoeksrapport waterongeval Henschotermeer (definitief)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Wat een vervelend incident voor alle betrokkenen. Respect voor de hulpverleners.  

Rapport gelezen en enkele opvallende zaken/uitspraken/vragen/kansen/wensen.

- Taalbarrière heeft grote invloed op hulpverlening. Snelle inzet tolken mogelijk?
- Alarmering hulpdiensten vaak pas bij het verdwijnen van de drenkeling. Oppervlaktereddingsteams zinvol? Duikteams uitbreiden?
- Snel opschalen op basis van professioneel onderbuikgevoel kan noodzakelijk zijn. Voldoende ervaring en opleiding aanwezig hiervoor?
- Hoe gaan we om met het managen van burgerhulpverlening?
- Communicatie en afstemming tussen verschillende diensten blijft een belangrijk aandachtspunt.
- Belangrijke rol/toekomst voor regievoerende meldkamers voor alle disciplines. Centralisten met praktijkervaring en voldoende opleiding kunnen zorgen voor tijdwinst en daadkracht?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Oppervlaktereddingsteams zijn wel degelijk zinvol. Zeker bij waterpartijen als het Henschotermeer: er kan immers gewaad (en dus gezocht) worden. En dat geldt voor veel recreatieplassen. Veel oppervlaktereddingsteams beschikken ook over een boot. Zoeken in diepere gedeelten is dan mogelijk.

Of het in dit geval allemaal geholpen zou hebben? Een redding was het m.i. niet meer. Maar voor nabestaanden is het belangrijk dat alles gedaan is om het slachtoffers te vinden.

Wat wel een aandachtspunt is het alarmeren van oppervlaktereddingsteams. Niet bij iedere alarmering voor een waterongeval wordt zo'n team automatisch meegealarmeerd. Vaak ligt het aan het meedenken van de centralist of bevelvoerder of deze eenheid wordt bijgealarmeerd. Ik vind persoonlijk dat (bij gebrek aan duikteams) de oppervlakteredding veel vaker (automatisch) meegealarmeerd zou moeten worden. Er zijn naast redden (zoeken) nog voldoende watergerelateerde werkzaamheden die minder makkelijk door de bemanning van een TS kunnen worden uitgevoerd.
Zeker bij het bergen van een waterslachtoffer zijn deze extra handen welkom.

En nogmaals: het is jammer dat er veel duikteams worden opgeheven. (ander topic...)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dus Rob als ik jou goed begrijp vindt jij net als mij dat oppervlaktereddingsteams een prima aanvulling zijn maar geen vervanging van duikteams?

Of het slachtoffertje wel was gered in deze casus als de hulpdiensten eerder ter plaatse geweest zouden zijn is en blijft koffiedik kijken. Geef alle slachtoffers een eerlijke kans is mijn stelling en voorkom PTSS bij de hulpverleners op de kant.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Dus Rob als ik jou goed begrijp vindt jij net als mij dat oppervlaktereddingsteams een prima aanvulling zijn maar geen vervanging van duikteams?

Of het slachtoffertje wel was gered in deze casus als de hulpdiensten eerder ter plaatse geweest zouden zijn is en blijft koffiedik kijken. Geef alle slachtoffers een eerlijke kans is mijn stelling en voorkom PTSS bij de hulpverleners op de kant.
Je hebt me goed begrepen Alexander.

Alleen zou ik willen dat de oppervlakteredding eerder wordt gealarmeerd. Vaak is de kennis van de waterpartijen in de regio onvoldoende en is bij een waterongeval de situatie tp moeilijk in te schatten tijdens het aanrijden. Daardoor gaat kostbare tijd verloren. Ik heb wel eens de indruk dat er enkele bevelvoerders zijn die te zwaar leunen op de grijpredding.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dat is duidelijk.

Persoonlijk merk ik ook dat er teveel verschil zit per regio, centralist, bevelvoerder en OVD. Dit zou eigenlijk in een land als NL niet moeten kunnen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le