Slachtoffer in auto

Auteur Topic: Slachtoffer in auto  (gelezen 7793 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 28 februari 2005, 20:58:34
Vandaag een leuke casus meegemaakt.
Ik kom op de fiets langs een brug over de Gouwe tussen Waddinxveen en Gouda. Door de laagstaande zon heeft de bestuurder van een busje de neergelaten slagboom niet gezien en rijdt daar met forse snelheid tegenaan. De schade aan het voertuig is niet gering. Airbags afgegaan, voorruit kapot enz.
De bijrijdster klaagt over pijn in de nek.
Het is buiten flink koud en er staat een gure wind.

De omstanders ruiken een vreemde lucht. De chauffeur achter het betreffende voertuig stelt bereidwillig zijn auto ter beschikking om het slachtoffer er in plaats te laten nemen.

Politie komt ter plaatse en agent past direct manuele fixatie van het hoofd toe. Ambulance komt ter plaatse en na ampele overwegingen van het personeel wordt toch besloten om het dak er niet af te halen.

Wat zou jij doen?
Mevrouw laten zitten waar ze zit.
Mevrouw in jouw auto laten plaatsnemen met het risico dat de brandweer er een cabrio van maakt.
Mevrouw op straat plaats laten nemen in afwachting van de ambu.

Ik ben blij dat ik op de fiets was.  ;D

RAdeR

P.S. Johan plaats even een paar foto's van het ongeval.




EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2005, 21:30:19
En johan wil dit!

Ok hier de foto's. Om wille van de privacy van de betrokkenen en het ambu personeel, heb ik wat geverfd in de foto's. Toch zijn ze nog wel duidelijk hoor..... :P

En het was echt harstikke koud, rond de 0 graden.

O en voor de duidelijkheid, de dame in kwestie was de bijrijdster van het voertuig. De bestuurder had geen letsel.

Grt Johan



[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2005, 21:31:14
Nog een paar

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2005, 21:32:18
En de laatste :)

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2005, 21:38:11
Vanwege de vreemde lucht (benzine? olie?) en het bijbehorende brandgevaar zou ik de slachtoffers graag uit hun eigen auto halen, en vanwege de kou in de andere auto plaats laten nemen. Alleen die nekklachten, dat zit me niet lekker...
Arts  www.alphalog.nl


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2005, 21:46:11
Ik zal niet gauw zo'n slachtoffer in mijn auto of bij een andere in de auto zetten, voor je het weet heb je inderdaad een cabrio. In Veenendaal hebben ze al eens een vrij nieuwe politie auto tot cabrio omgebouwd.  ;D Vooral iemand met nekklachten lekker laten zitten waar hij zit, mits er brand uitbreekt, dan maar buiten laten zitten en een deken geven.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2005, 21:56:48
Ik zal niet gauw zo'n slachtoffer in mijn auto of bij een andere in de auto zetten, voor je het weet heb je inderdaad een cabrio. In Veenendaal hebben ze al eens een vrij nieuwe politie auto tot cabrio omgebouwd.  ;D Vooral iemand met nekklachten lekker laten zitten waar hij zit, mits er brand uitbreekt, dan maar buiten laten zitten en een deken geven.

Eeh... Heleen...  ::) Zoek 'mits' eens op in je woordenboek...
Arts  www.alphalog.nl


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2005, 00:30:17
Ik zou ook niet zo happig zijn om een SO in mn eigen auto te zetten, zet hem dan maar in een politie-auto.  ;D


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2005, 07:00:20
Ha leuke reacties want dit was exact het probleem waar de ambupleeg mee zat. Hij  had willen laten knippen, maar omdat deze auto van een ander was, heeft hij het toch niet gedaan.

Als je goed naar de foto's kijkt, dan zie je dat er een vloeistof ligt. Dit is mijns inziens koelvloeistof. Dit heeft vermoedelijk de rare lucht veroorzaakt. Ik zou het slachtoffer absoluut niet uit het voertuig halen!

grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2005, 09:07:55
Ik zou ook niet zo happig zijn om een SO in mn eigen auto te zetten, zet hem dan maar in een politie-auto. ;D

Nee je bent omstander/ehv-er en de hulpdiensten zijn nog niet ter plaatse.
Keus is dus echt eigen auto, jouw auto of de straat.
Woonhuis was ook niet in de buurt en het brugwachtershuisjes zal op slot, omdat de brug op afstand bediend wordt.