JA.
Heb 1,5 jaar bij een HAP gereden en rij nu alweer enige tijd op de ambulance en ben gewoon van mening dat beide eigenlijk niet meer zonder elkaar kunnen, en daardoor ook beide met spoed moeten rijden.
Waarom zou ik als hapchauffeur niet met spoed naar een cardiale patient mogen kunnen rijden ? Wie weet zit ik er op dat moment van 5 minuten vandaan en 'n ambulance 20 minuten, of wie weet is er op dat moment geen ambu vrij.
En waarom zou ik met 'n ambulance moeten rijden voor 'n hypo, terwijl dat net zo makkelijk gedaan zou kunnen worden (met de nodige spoed) door een hap-team.
Dan blijft die ambulance tenminste beschikbaar (voor 'n vko bijvoorbeeld).
Ik ging bij de hap bij bijna alle artsen mee naar binnen (mede vanwege mijn nieuwsgierigheid als HBO-V student), maar met de spoedritten (A1) hoor je sowieso als hap-team, dus zowel arts als chauffeur, te handelen, dus dan blijf je niet in de auto zitten.
Kortom, het is prima dat de HAP met spoed rijdt (uiteraard wel na de nodige rijtraining (cursus)) en het is een fijne ondersteuning en aanvulling op de spoedeissende zorgvraag van de medemens.