Hallo allemaal,
ik heb me hier aangemeld als lid omdat ik een aantal dingen wil weten maar eigenlijk niet weet waar ik dat kan vragen.
zal me eerst even voorstellen:
ik ben jarno en ik kom uit alkmaar.
ben morgen 28 jaar oud en werk bij een cable ski hier in de buurt.
heb eigenlijk een paar vragen en mischien kunnen jullie die beantwoorden en anders mij mischien naar de juiste plek doorsturen.
Onze waterskie/wakeboard baan is een kabelbaan die skieers en wakeboarders meeneemt over het water en zo voorttrekt dat ze rondjes kunnen maken.
nu gebeurt het af en toe wel eens dat er iets mis gaat en dat er blesures en soms ernstigere dingen voorkomen.
ter extra informatie: wij hebben een boot, een brancard die drijft, nekkraag en een neksteun die bij de brancard hoort tot onze beschikking.
dat heeft ook betrekking op mijn vragen:
Wat is nou de procedure als iemand met letsel in het water ligt en hij moet geholpen worden.
Bijvoorbeeld iemand breekt een been en kan dus niet zelf meer de kant bereiken?
Wat is de procedure als iemand zwaar letsel heeft bijvoorbeeld nek of rugletsel?
Wat is de procedure als iemand bewusteloos is en dus niet kan vertellen waar die persoon last van heeft?
Waar moeten wij zijn om bijvoorbeel training te krijgen in het helpen van mensen in het water?
de reddingsbrigade doet bij ons alleen drenkelingen en kan ons niet echt van dienst zijn zeggen ze zelf.
Ik zou graag eens onder professionele begeleiding gaan oefenen met personeel om mensen in nood te helpen.
naast de standaard BHV opleidingen moet er toch wel meer zijn dat meer in onze richting thuis hoort?
hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden en mocht ik het op de verkeerde plaats gepost hebben dan mag het natuurlijk verplaatst worden.
met vriendelijke groeten jarno
Jarno,
Eigenlijk geven boekjes geen pas klare antwoorden..
Van uit
Stichting MedicalRescue.NL begeleiden we powerboat races, jetski-races en waterski-races.. De kenmerk van dat soort races zijn, dat je bijna altijd de maken heb met allerlei hoogenergetische letsels, met de kans dat iemand verdrinkt..
wat de meest handige methode voor jullie is, kan ik niet zo even vertellen.. maar in z'n algemeenheid bestaat een procedure uit..
1. vroegtijdige incident-signalering
2. vroegtijdige race, activiteit stoppen, met vlagprocedures
3. redder in het water, met handmatige immobilisatie het slachtoffer stabiliseren en hoofd boven water houden., tweede redder in het water verwijderd indien nodig de bodyprotetie, skiees etc
4. Wij gebruiken een specifiek geprepareerde skedco brancard, met wervelplank, met drijvers.
5. Verstelbare Nekkraag word aangelegd, volgens een specifieke methode. Anders dan dat je dat zou doen op het land.
6. Slachtoffer word met brancard aan boord genomen,
7. overdracht op het land, Indien nodig is de ambu al aanrijdend.
Echter deze procedure trainen, is minimaal een dag trainen en praktijk oefenen en kan een onderdeel zijn van specifieke maatwerk BHV procedures voor jullie bedrijf.
Nu geeft MedicalRescue.NL geen externe trainingen, maar ik kan je wel doorverwijzen naar aantal goede instructeurs op dit gebied met daadwerkelijk ervaring met multi-trauma patiënten in het water en dit soort immobilisatietechnieken. Ik stuur je wel een P.M.