Staat er geen Logistiek op?Foto: Ramon Versteeg http://www.kazernesnederland.nl/ambutwentened.htm daar staat zeker logistiek op, maar onder deze noemer vallen nog 2 groepen
Het derde nummer in het roepnummer staat voor het type voertuig 1= Ambulance
2 = Piketvoertuig
3 = Spec.ambulance of motor
4 = Hulpambulance
5 = Staf, directie & logistiek 6 = Internationale ambulance
7 = Huisartsen
8 = GHOR
9 = MMT
Dit voertuig kan net zo goed in worden gezet voor een leiding gevende, die bij grote ongevallen snel ter plekke moet zijn en dus bevoegd is om met OGS te rijden.
Mijn stelling is dan ook dat op een voertuig alleen ambulance mag staab als deze voldoet aan de definitie "ambulance-auto: een in het bijzonder voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers ingericht motorvoertuig;" Je stelling klinkt heel logisch... veel personen vinden het vreemd als ze de tekst ''ambulance'' op een personen wagen zien.
De Nederlandse wetgever heeft ervoor gekozen om niet alleen de 650(+) ambulances in NL van de tekst ''ambulance" te voorzien maar heeft er ook voor gekozen om de 1500 extra dienstvoertuigen (alle extra voertuigen met cijfer 2 tot 9 als 3e cijfer in het roepnummer) ook rond te laten rijden met de tekst ''ambulance''. ik denk zelf dat ze dit voor de herkenbaarheid hebben gedaan zodat je niet van die gevallen krijgt zoals in het buitenland met verschillende namen voor MMT e first responder of wat dan ook. (SMur/MUG-BE, notartz-DE)
Ik vind trouwens dat deze discussie al meerdere keren gevoerd is.
Er zijn ook politie voertuigen die met de tekst ''politie '' rondrijden maar alleen maar een aanvullende taak hebben.