Ontploffingen of een explosie.....?! Klinkt mij als een actiefilm op tv......
Instorting door aantasting van de constructie zou een mogelijk scenario kunnen zijn.
Maar je ziet hier duidelijk een ondergeventileerde brand met veel zwarte rook naar een zuurstofgecontroleerde brand gaan. Binnenaanval en repressief ventileren kunnen volgens mij in het begin prima toegepast worden. Daarnaast is het lastig om in een oude binnenstad de brand aan 6 zijden in te pakken dus is opschalen het devies.
O? Ik deel je mening dat er veel actiefilmmomenten zijn die "in real life" niet voor komen. Maar ontploffingen? Bij een brand op de bovenste etage ga ik er vanuit dat dit door werkzaamheden kan zijn ontstaan. Bij een plat dak is dan de kans erg reeël dat er gasflessen op het dak staan. Ook wanneer er een mooie weber met 1 of 2 gasflessen op het dakterras staat kan men spreken van ontploffingen. En aan de rook valt ook een heleboel af te lezen, en sluit bij deze een rookgas
explosie of een van de verwante varianten niet uit. Dit zijn zaken waar iedere brandwacht eigenlijk standaard rekening mee moet houden.
Ook kan er, door deze opstellingsplaats te kiezen, geen redvoertuig meer langs. Wat uiteraard ook erg jammer is indien het wel uit de hand loopt. Deze plek voorspoedigd tevens wel een snelle inzettijd, wat eventueel wel een overweging is geweest. Verder door rijden was waarschijnlijk geen/slechte optie gezien de rookkolom. Voor of zoals in dit geval na de risicozone en dichter bij de gevel in ieder geval wel.
Maar zoals een veiligheidskundige hier de basis van iedere brandaanpak onder tafel schuift als "filmmomenten"? Een uitslaande brand die in zijn huidige stadium zijn temperatuur goed kwijt kan en niet word belast door eventuele bovenliggende verdiepingen beschijvend als instortingsgevaarlijk? Nee, dan snap ik de veiligheidskunde inderdaad nog niet! Maar dat kan natuurlijk altijd aan mij liggen...