Zeer grote brand (woning) Hoofdstraat - Apeldoorn 30-07-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Hoofdstraat - Apeldoorn 30-07-2012  (gelezen 18669 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 30 juli 2012, 16:29:55
Natuurlijk hou je rekening met alle risico's van een dergelijk pand.

Gasflessen kunnen in iedere woning aanwezig zijn, kijk maar eens naar de opslag van de kampeer- en bootspullen. Daarnaast zijn er veel klussers tegenwoordig dus de kans op een gasbrander is er altijd. Verder nog de onkruidbranders, BBQ-s maar vlak de spuitbussen zoals haarlak etc. ook niet uit. Ook zou er ook nog een hennepkwekerij met diverse vaten groeiversnellers kunnen staan, kan er een thuislab voor GHB of een XTC-lab aanwezig zijn. Verder kunnen er externe deskundigen aan het werk zijn zoals loodgieters en dakdekkers, etc. Risico's genoeg maar dat soort informatie moet je bij je melding en 1e verkenning duidelijk proberen te krijgen.  

Precies, overal kun je gasflessen van groot naar klein tegenkomen. Probeer zo snel mogelijk duidelijk te krijgen of die dingen aanwezig zijn of niet, soms zul je dat niet duidelijk kunnen krijgen. Bewoners niet thuis bv. Beetje voorbarig om dan al uit te gaan van explosies door gasflessen.
Bovendien, als de brand al ontwikkeld is zal een campinggasflesje veelal ontploft zijn voordat wij een binnenaanval hebben ingezet. We weten allemaal hoe snel zo,n busle ontploft, hebben we allemaal vast al eens gezien tijdens een open dag. Dat is minutenwerk.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2012, 16:31:54
Ik weet niet hoe lang die straat is.Het redvoertuig is achteruit die straat in gereden,dus er zal wel redelijk in de buurt voldoende ruimte zijn om te keren.

Een meter of 50 terug zit de kruising met de Paslaan en de Kapelstraat. Daar is het breed genoeg om de wagen zo te rijden dat je er achteruit in kan. Het zal mij tevens niet verbazen dat de wagens gewoonweg via het Caterplein gekomen zijn.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2012, 16:40:54
Een meter of 50 terug zit de kruising met de Paslaan en de Kapelstraat. Daar is het breed genoeg om de wagen zo te rijden dat je er achteruit in kan. Het zal mij tevens niet verbazen dat de wagens gewoonweg via het Caterplein gekomen zijn.

Klopt, de aanrijroute voor dat deel van de Hoofdstraat is via het Caterplein. Daar kunnen we de palen laten zakken en zo de hoofdstraat op.


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2012, 16:44:25
Een meter of 50 terug zit de kruising met de Paslaan en de Kapelstraat. Daar is het breed genoeg om de wagen zo te rijden dat je er achteruit in kan. Het zal mij tevens niet verbazen dat de wagens gewoonweg via het Caterplein gekomen zijn.
Lijkt mij ook het meest logisch gezien de ligging van de kazerne en de ruimte in de hoofdstraat. Tevens zie je de TS ook vanuit die richting staan.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2012, 17:45:50
Dit zou een mooie inzet zijn geweest met one-seven  O0
Assumption is the mother of all fuck-ups


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2012, 18:52:47
Dit zou een mooie inzet zijn geweest met one-seven  O0
Waarom zou jij daar voor kiezen bij een een binnenbrand als deze ?
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2012, 19:16:18
Door het koelende vermogen van het schuim kun je verantwoord en snel een binnenaanval uitvoeren. Je kunt de toegangsweg inschuimen, zodat de brand niet over je heen slaat. De ruimte met de brandhaard kan ook gekoeld worden, waarna de vuurhaard bestreden kan worden. Door de worplengte kun je vanaf de toegang de hele kamer inpakken, waardoor je dus niet een brandende ruimte in hoeft.

Dit geldt overigens niet alleen voor deze binnenbrand, maar voor veel binnenbranden.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2012, 19:24:59
Lijkt mij ook het meest logisch gezien de ligging van de kazerne en de ruimte in de hoofdstraat. Tevens zie je de TS ook vanuit die richting staan.
Op het filmpje brand hoofdstraat apeldoorn deel 3 kun je zien dat de 7730 achterwaards vanaf de paslaan komt en de TAS van vaassen staat er weer voor, wat dus inhoud dat die ook achterwaards is gekomen. De aanrijroute van de eerste TAS 7732 weet ik niet.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2012, 19:41:03
Door het koelende vermogen van het schuim kun je verantwoord en snel een binnenaanval uitvoeren. Je kunt de toegangsweg inschuimen, zodat de brand niet over je heen slaat. De ruimte met de brandhaard kan ook gekoeld worden, waarna de vuurhaard bestreden kan worden. Door de worplengte kun je vanaf de toegang de hele kamer inpakken, waardoor je dus niet een brandende ruimte in hoeft.

Dit geldt overigens niet alleen voor deze binnenbrand, maar voor veel binnenbranden.
Ik ben persoonlijk helemaal geen liefhebber/voorstander van 1/7.  Ik denk dat je met een HD straal met een akron straalpijp veel meer kan doen met minder nevenschade, mits je de juiste techniek onder de knie hebt. Maar daar zijn al andere discussie topics voor, dus wil er hier verder dan ook niet over uitweiden  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2012, 19:45:54
Je hebt gelijk, deze discussie hoort op een andere plaats. Ik wil je bij deze wel uitnodigen om eens een one-seven oefening mee te draaien en te ervaren hoe het kán werken  O0
Assumption is the mother of all fuck-ups