Wel opvallend, de professor doet een "ontdekking" maar het blijkt al in het op internet te vinden te zijn, en zelfs al omschreven in het Engels. Dus of de uitvinding is heel snel overgenomen, of..........
De Engelse tekst is geschreven door betreffende professor. Het betreft hier het wetenschappelijke artikel waarin prof. Schuiling zijn (uit)vinding bespreekt. Dus wel degelijk eerst de vinding en daarna de tekst.
En deze toevoeging, lijkt een goed werkend middel, maar ik zie het ze flink door elkaar roeren, en het moet de jusite dikte hebben, dus ik voorzie problemen met houdbaarheid en toepassing in blusmiddelen, armaturen etc.
Belangrijkste vind ik dat de prof niet de natuurkundige wetten buiten spel zet, het water koelt de vlammen, door de toevoeging schijnt dat nu effectiever te gebeuren(druppelgrootte) en de toevoeging vormt een afdichtende laag over de brandende vaste stoffen.
De werking is niet alleen gebaseerd op de koelende werking van water, maar ook op de "koelende" werking van serpentijn. Als ik het artikel goed begrijp zegt hij in feite het volgende:
Op zoek naar een manier om CO2 op een natuurlijke manier op te slaan, zou je serpentijn kunnen gebruiken. Wanneer serpentijn verweert, reageert het met CO2 en vormt het een carbonaat. Door serpentijn kunstmatig te verkalken (
niet zeker of ik dit woord juist vertaald heb) zou het verweringsproces sneller gaan en dus meer CO2 uit de atmosfeer worden gehaald. Voor dit kunstmatige proces is echter heel veel warmte nodig, en dat zou dus in termen van productie niet efficiënt zijn: je moet stoken (dus CO2 produceren) om serpentijn te bewerken om CO2 op te slaan.
Hierna kwam onze professor op het idee om de natuurlijke warmte van vuur (dus branden met een hoge temperatuur) te gebruiken om de verkalking van serpentijn te bevorderen, en zodoende CO2 te gaan vangen. Bij de test bleek het echter ook een goed blusmiddel doordat er een laagje achterblijft op het brandende materiaal.
In het kort is het resultaat als volgt:
De brandhaard wordt gekoeld door de verdamping van water en de verkalking van serpentijn.
Het residue van serpentijn vormt een laagje op de brandende materialen, daarmee de zuurstof afsluitend / brandbare gassen tegenhoudend.
De achtergebleven stof neemt daarna met water en lucht grote hoeveelheden CO2 op. (
Het is mij niet duidelijk of dit wel of niet nog van effect is op de brand zelf.)
Mogelijk bijkomend voordeel is de vorming van magnesium, wat de voeding voor de bodem bevordert.