Springkussen is bottenbreker

Auteur Topic: Springkussen is bottenbreker  (gelezen 5519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 8 december 2012, 21:43:34
Tja en wellicht is het gewoon "belangrijk" dat kinderen af en toe eens vallen (wat is het spreekwoord: leren door vallen en opstaan)
Je kunt ze natuurlijk beschermen tegen alle gevaren zoals springkussens, boomklimmen, loloballen (nooit van gehoord, zo eens googlen) maar ik kan maar zo bedenken dat dat ook negatieve gevolgen heeft voor hun ontwikkeling. Met name die van hun gevoel voor evenwicht, vermogen tot risico inschatten, simpelweg van tijd tot tijd eens een val leren breken of afwenden.

Volgens mij zijn dat best nuttige vaardigheden tegen de tijd dat ze in de pubertijd komen en automatisch stomme dingen gaan doen om indruk te maken.

Kleine disclaimer: ik zeg dus niet dat kinderen maar lekker van alles moeten breken, ik zeg alleen: kinderen zullen altijd vallen, inschattingsfouten maken, risico's negeren. Dat hoort bij het opgroeien en kunnen ze misschien maar beter als kind doen dan later.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 9 december 2012, 00:42:43
IJzel is trouwens ook een behoorlijke bottenbreker, en niet alleen bij kids...  8)
Arts  www.alphalog.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 9 december 2012, 10:45:36
Tja en wellicht is het gewoon "belangrijk" dat kinderen af en toe eens vallen (wat is het spreekwoord: leren door vallen en opstaan)
Je kunt ze natuurlijk beschermen tegen alle gevaren zoals springkussens, boomklimmen, loloballen (nooit van gehoord, zo eens googlen) maar ik kan maar zo bedenken dat dat ook negatieve gevolgen heeft voor hun ontwikkeling. Met name die van hun gevoel voor evenwicht, vermogen tot risico inschatten, simpelweg van tijd tot tijd eens een val leren breken of afwenden.

Volgens mij zijn dat best nuttige vaardigheden tegen de tijd dat ze in de pubertijd komen en automatisch stomme dingen gaan doen om indruk te maken.

Kleine disclaimer: ik zeg dus niet dat kinderen maar lekker van alles moeten breken, ik zeg alleen: kinderen zullen altijd vallen, inschattingsfouten maken, risico's negeren. Dat hoort bij het opgroeien en kunnen ze misschien maar beter als kind doen dan later.
Ik kan me wel vinden in jouw verhaal.
Zelf heb ik een zoon van 8, en die is nogal ondernemend zullen we maar zeggen. e050 998765
Een poos geleden heeft hij met een vriendje zelf een karretje in elkaar gezet, en is daarmee van een heuveltje afgereden bij de kerk hier in de buurt. Tja, dat kon ook niet anders dan de nodige schrammen en bulten opleveren.
Je kunt als ouders niet overal bij zijn, en je kunt ze niet overal tegen beschermen. Je kunt alleen toezicht houden, en pas ingrijpen als ze echt gevaarlijke dingen van plan zijn. En ze behoeden voor echt gevaarlijke situaties. Ook ik ben opgegroeid met de nodige builen, butsen en schrammen. Ik ben er niks minder van geworden. 8)


Saanniee

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 december 2012, 10:58:41
Ook ik ben opgegroeid met de nodige builen, butsen en schrammen. Ik ben er niks minder van geworden. 8)

Ja als ik zo terug denk aan mijn kindertijd, kan ik me ook wel herinneren inderdaad dat ik vaak onder de schrammen, bulten en blauwe plekken zat.
Was altijd buiten aan het spelen vroeger. En ook ik ben er niks minder om geworden. :)
En ik woon in een kinderrijke buurt en er is een speeltuintje hier achter, maar wat ik helaas merk is dat kinderen erg weinig buiten spelen tegenwoordig.
Zelfs in de zomer is het vaak rustig in het speeltuintje.
Dat was vroeger wel anders.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 9 december 2012, 20:19:35
Ja als ik zo terug denk aan mijn kindertijd, kan ik me ook wel herinneren inderdaad dat ik vaak onder de schrammen, bulten en blauwe plekken zat.
Was altijd buiten aan het spelen vroeger. En ook ik ben er niks minder om geworden. :)
En ik woon in een kinderrijke buurt en er is een speeltuintje hier achter, maar wat ik helaas merk is dat kinderen erg weinig buiten spelen tegenwoordig.
Zelfs in de zomer is het vaak rustig in het speeltuintje.
Dat was vroeger wel anders.

volwassen worden gaat met vallen en opstaan .....


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2012, 21:05:46
Ik vraag me af of het springkussen meer ongevallen oplevert dan de trampolines deden (doen), of dat het gewoon verschoven is. Dat de trampolineletsels vervangen zijn door springkussenletsels. Zo kun je het namelijk ook lezen (2e alinea).

Na een discussie op een ouderschapsforum heb ik mijn chiropractor eens gevraagd wat hij van trampolines vindt. En hij vindt het helemaal goed, de belasting op het skelet en spieren is veel beter verdeeld dan bij bijvoorbeeld hardlopen. Het gaat alleen mis wanneer er meerdere kinderen tegelijk springen, dan kan de bounce van kind A bij kind B een verkeerde belasting geven. Als je helemaal synchroon of precies tegengesteld springt, heb je daar geen last van.
Springen op een trampoline was altijd te preferen boven binnen zitten - ons skelet heeft veel te lijden van stilzitten.

Dan hebben we het natuurlijk niet over ongevallen die komen doordat kinderen tegen elkaar botsen, naast de trampoline/het kussen terechtkomen of per ongeluk op elkaar springen.


Een lolobal heet tegenwoordig een saturnball. Dat googlet misschien makkelijker - en ja, ze worden nog verkocht en besprongen  :)