Eerste hulp bij kwallensteek

Auteur Topic: Eerste hulp bij kwallensteek  (gelezen 16999 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2012, 09:33:24
Misschien is "dillen tussen de billen" ook een redelijk alternatief.

Expert.

haha....wie weet.. ;D..heb je een bron?? (ik heb 3 boeken van Klazien..en de wijsheid van het Drenthse platteland.. 98uiye)

devilfish

• Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2012, 10:53:46
In Nederland is warm water je beste gok gezien dat voor de twee meest voorkomende soorten werkt. In het buitenland (en dan met name de tropen) is het inderdaad gokken wat je moet doen tenzij je weet wat de meest voorkomende kwallensoort in dat gebied is.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2012, 12:21:53
Zit het effect van over de plek heen plassen wellicht ook in de temperatuur van verse Urine?
Dit dan bij warmtegevoelige kwallensteken. Misschien is het door de combi zuur en warmte wel zo een GBV middeltje geworden is omdat het tegen de meeste voorkomende kwallen werkt?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 11 augustus 2012, 18:32:07
Als ik op het strand ben, is niet vaak, dan heb ik geen warmwater, azijn, e.d. bij me.
Wat wel veel aanwezig is zeewater, waarin de kwal geen aanleiding heeft om de netelcellen af te vuren.

Mijn optie is dan ook rustig afspoelen met vers zeewater.

Zodra de hulptroepen arriveren, kunnen andere middelen ingezet worden

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 11 augustus 2012, 18:34:12
Zit het effect van over de plek heen plassen wellicht ook in de temperatuur van verse Urine?

Wildplassen is een dure grap  98uiye

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #35 Gepost op: 11 augustus 2012, 22:05:08
Nee... Echt? :D
Morgen zal het wel weer raak zijn op de stranden, met de oostenwind.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 11 augustus 2012, 22:25:06
Mogelijk is toepassing van EMLA-creme naast toedienen van een antihistaminicum een goed idee  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2012, 09:18:25
Wildplassen is een dure grap  98uiye

Ik dacht dat dat alleen binnen de bebouwde kom een overtreding was?  998765
vrijwilliger instructeur

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:37:24

Mogelijk is toepassing van EMLA-creme naast toedienen van een antihistaminicum een goed idee  ;)

Op zich geen slechte gedachte.

Het combinatiepreparaat van lidocaïne en prilocaïne met de naam ‘eutectic mixture of local anaesthetics’(EMLA)-crème is een veelgebruikt lokaal anestheticum. Dit vanwege de non-invasieve aard van het middel en de goede analgetische werking. Voor kinderen wordt het vaak ‘toverzalf’ genoemd, omdat het de pijnlijkheid van bijvoorbeeld een venapunctie aanzienlijk vermindert.

In het algemeen bestaat de indruk dat de crème onschuldig is en weinig bijwerkingen kent. Als er al bijwerkingen optreden, zijn dat meestal lokale effecten, zoals bleekheid, erytheem en oedeem. Bij ondeskundig gebruik van de crème zijn ook ernstige systemische complicaties beschreven in de literatuur. Overdosering van lidocaïne-prilocaïnecrème geeft ernstige cardiale, neurologische en hematologische bijwerkingen.

Dit gevaar dreigt vooral wanneer men de huid over een grote oppervlakte insmeert, zoals in geval van een kwallenbeet. Bij volwassen personen loopt het niet zo'n vaart, maar bij kinderen moet je echt oppassen. Derhalve is toepassing niet geheel zonder risico.

Expert.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #39 Gepost op: 12 augustus 2012, 23:10:17
Wat te denken dan van eventueel gebruik van nestosyl, met pramocaïne en OTC?

Ook een pijnstiller (familie caïnes) en werkend op pijn en jeuk tov azaron (antihistaminicum) werkend op allergische reactie en jeuk.

Of is dit een dusdanig lage dosering: Bevat per g: pramocaïne(hydrochloride) 10 mg (bron: www.fk.cvz.nl) dat het geen effect zal hebben?

Overigens wel interessant dat capsaïcine als pijnstiller gebruikt kan worden omdat er desensibilisatie optreedt van de TRPV1 receptor die bij kwallen juist de pijn veroorzaakt:
Citaat
Capsaïcine remt de synthese van substance-P, dat betrokken is bij de overdracht van pijnprikkels vanuit de perifere zenuwen naar het centrale zenuwstelsel. Ook zet capsaïcine substance-P vrij uit de zenuwuiteinden, dit veroorzaakt gedurende de eerste (1 tot 2) weken van de behandeling een warm en branderig gevoel. Bij voortzetting van de therapie treedt depletie op van 'substance P', waardoor het brandend gevoel afneemt en de geleiding van pijnprikkels wordt verhinderd. In een concentratie van 0,075% wordt capsaïcine ook wel toegepast bij neuropatische pijn.
Capsaïcine crème FNA, De Commissie heeft capsaïcine crème en pleister nog niet beoordeeld.
Capsaïcine is een selectieve agonist voor de 'transient receptor potential vanilloid 1-receptor' (TRPV1). Aanvankelijk activeert capsaïcine cutane nociceptoren met TRPV1-expressie, wat leidt tot branderigheid en erytheem door het vrijkomen van vasoactieve neuropeptiden. Vervolgens worden deze cutane nociceptoren minder gevoelig voor diverse stimuli. Deze ‘desensibilisatie’ ligt vermoedelijk ten grondslag aan de pijnverlichting. Werking: na. ca. 1 week. bron: FK

Helaas alleen geen oplossing voor het acute effect van de kwal, wellicht wel geschikt om allergische personen (op basis van Capsaïcine  agonisme) te desensibiliseren? *** brainwave***