Eerste hulp bij kwallensteek

Auteur Topic: Eerste hulp bij kwallensteek  (gelezen 16871 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2012, 08:14:09
Onwijs leuke reacties allemaal.

Had afgelopen week een dag met 3 so met een kwallen beet. Spoelen met zeewater vonden ze ook niet fijn. Het voorzichtig afschrappen leek in een geval te helpen. Warm water gaf ook verlichting. Op alle 3 azaron gesmeerd en gevraagd of ze nog wilde komen vertellen of dat het hielp. Alle 3 waren de klachten met een paar uur over.

Samenvattend voor de eerste hulp bij kwallen beten in Nederlands water.

Handschoenen aan
Veelvuldig spoelen met zeewater
Afschrapen card.
Indien binnen een kwartier spoelen met zo warm mogelijk water
Anders koelen voor al gehele verlichting van de pijn met coldpack
Azaron erop smeren

Greetz

ben
PS zit vandaag op de strandpost van scheveningen naast de pier kom gerust langs


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:50:31
BenII,

Afschrapen lijkt mij in geen geval een goed idee.

De netels zitten nog in de huid en worden geactiveerd door manipulatie. Daarmee loop je het risico de pijn juist te verergeren.

Groet,

Expert.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 15 augustus 2012, 12:57:13
BenII,

Afschrapen lijkt mij in geen geval een goed idee.

De netels zitten nog in de huid en worden geactiveerd door manipulatie. Daarmee loop je het risico de pijn juist te verergeren.

Groet,

Expert.

ik ben bang dat je tussen twee kwade oplossingen moet kiezen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #43 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:15:40

Ik ben bang dat je tussen twee kwade oplossingen moet kiezen.


Primum non nocere et in dubio abstine!

Expert


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:30:48
Temperatuur is een belangrijke factor..  

De Eiwit stolling (start van 42 graden, en gedurende langere tijd volhouden, ) neutraliseert heel veel en voorkomt juist heractivatie.. en werkt ook redelijk pijnstillend..  (de warme fohn zou ook moeten werken, kan ik wel eens een keer proberen..)

Uit mijn praktijk blijkt dat bijvoorbeeld na spoelen met verwarmd zout water, ongeveer 15 minuten en het na spoelen met NaCL en daarna schoonmaken met Hibicet, vaak erg goed werkt..  
Ik heb soms wel het idee, dat het placebo effect, (iemand in interessante pakkie, die net doet of die er verstand van heeft en daarna een kus op een voorhoofd)  ook een grote rol speelt in de beleving van de patiënt..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 16 augustus 2012, 16:08:43
Primum non nocere et in dubio abstine!

Expert

dat is inderdaad de enige goede insteek.

Maarten


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #46 Gepost op: 16 augustus 2012, 19:48:36
Het lijkt wel of alleen de medische tak hier met ideeën aan mag komen maar ik gooi hem er toch in....

Ontharingstape... zou dat ook kunnen?
Dit naar aanleiding van mijn eerste opmerking waar overigens niet op gereageerd is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:06:01
Het lijkt wel of alleen de medische tak hier met ideeën aan mag komen maar ik gooi hem er toch in....

Ontharingstape... zou dat ook kunnen?
Dit naar aanleiding van mijn eerste opmerking waar overigens niet op gereageerd is.

Iedereen mag reageren, het is op zich geen gek idee, zou dan even langs de schoonheids salon gaan, en je benen met warme wax laten ontharen..  En de primitieve variant zou kunnen zijn de lijm van Ducktape . Daar worden wel meer kleine aandoeningen mee opgelost..  Alleen of het beter is dat de hier genoemde methoden, durf ik wel aan te twijfelen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #48 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:27:06
Iedereen mag reageren, het is op zich geen gek idee, zou dan even langs de schoonheids salon gaan, en je benen met warme wax laten ontharen..  En de primitieve variant zou kunnen zijn de lijm van Ducktape . Daar worden wel meer kleine aandoeningen mee opgelost..  Alleen of het beter is dat de hier genoemde methoden, durf ik wel aan te twijfelen.

Ik heb nog niet 1 simpele snelle oplossing gezien, vandaar dat ik dus over plakplastic, plakband of ontharingstape o.i.d. begon.  ;D
Hoe makkelijk zou het kunnen zijn om te zeggen..... Gaat u naar het strand, neem een rol breed plakband mee!!
Wordt u gebeten door een kwal, plak er tape overheen en trek het er snel vanaf. Wellicht worden de genoemde haartjes van de kwal die voor de problemen zorgen ermee afgetrokken.

Vaak zie je allerlei "moeilijke" oplossingen terwijl een "simpele" misschien voor de hand ligt. Niets ten nadele van de ingebrachte input in dit topic.  O0

Ik zou het in de praktijk wel eens uitgeprobeerd zien worden. Ben benieuwd naar de uitslag.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #49 Gepost op: 16 augustus 2012, 22:23:23
Tsja bij de eikenprocessierups wordt de ducttape ook wel eens uit de kast gehaald.

Ik ga het niet uitproberen, maar blijkt het te werken dan zal je me er niet over horen ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear