Contract levering politiehelikopters ontbonden
1 maart 2005
Het contract voor de levering van acht politiehelikopters aan het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) is door de gemandateerd korpsbeheerder van het KLPD ontbonden. Hiertoe is overgegaan omdat de contractant Helifly N.V. niet in staat is op 1 maart 2005 twee gecertificeerde helikopters ter acceptatie aan te bieden die voldoen aan de gestelde eisen in het contract. Daarnaast bestaat grote onzekerheid over de ondersteuning na levering van de toestellen door Helifly N.V. en de fabrikant MD Helicopters Inc..
Voor het betaalde voorschot is een bankgarantie afgegeven; dat bedrag wordt nu teruggehaald. Het Ministerie van BZK zal de contractueel verbeurde boete van ruim 10 miljoen euro opeisen vanwege het niet nakomen van zijn verplichting door Helifly. De voorbereiding voor een Europese aanbesteding voor levering van andere helikopters is gestart.
Dit schrijft minister Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer.
--------------------------------------------------------------------------------
Begin jaren negentig werd duidelijk dat de luchtvloot van het KLPD, zes helikopters (twee typen) en vijf vliegtuigen (twee typen), aan vervanging toe was. Elke type luchtvaartuig vereist aparte opleiding, onderhoudsspecialisten etc.. Hierdoor is onderlinge uitwisselbaarheid van personeel niet tot nauwelijks realiseerbaar. Besloten werd om tot revisie van de bestaande vloot over te gaan omdat er geen goede vervanging op de markt aanwezig was. De bestaande vloot voldeed hierdoor nog minimaal vijf jaar aan de eisen van de Nederlandse Politie. Eind jaren negentig is opnieuw onderzoek gedaan naar de eisen en wensen van de Nederlandse politie. Hieruit bleek dat behoefte bestond aan één type helikopter die multifunctioneel en efficiënter inzetbaar is. Dit heeft geleid tot de keuze voor de MD 902.
Nadat in 2002 vertraging in de levering was ontstaan, ontstond in 2003 onduidelijkheid of de helikopter zou voldoen aan de technische eisen. Onderzoek door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium toonde aan dat de helikopter kon voldoen aan de eisen. Het continueren van het contract zou plaatsvinden indien Helifly N.V. en MD Helicopters Inc. allebei akkoord zouden gaan met een aantal door de minister gestelde voorwaarden. Op 14 april 2004 hebben de contractant evenals de fabrikant ingestemd met de gestelde voorwaarden: op 1 maart 2005, of zoveel eerder als mogelijk is, moesten de eerste twee helikopters, die voldoen aan gestelde contractuele eisen en gecertificeerd zijn, ter acceptatie aangeboden worden.
Naar nu blijkt kunnen Helifly N.V. en MD Helicopters Inc. wederom niet op de afgesproken datum leveren. Eén van de oorzaken is problemen in de “Weight and Balance” (W&B). Deze problemen zijn met technische aanpassingen van de helikopter wel op te lossen, maar hiervoor is een aanvullend certificeringprogramma nodig dat niet binnen de gestelde termijn van 1 maart 2005 valt. Maar ook zonder problemen in de “Weight and Balance” bleek levering vandaag niet haalbaar niet haalbaar.
In november 2004 heeft het KLPD, mede in het kader van de W&B-problematiek, een audit gehouden. Hieruit bleek ondermeer ook dat het productieproces van de fabrikant inmiddels vrijwel tot stilstand is gekomen. Dit maakt de bouw van de helikopters 3 tot en met 8 en het onderhoud uitermate onzeker .
Een onderdeel van de ondertekende afspraken van april 2004 was een ruil van de al in bruikleen zijnde helikopters tegen twee “nieuwe” leenhelikopters. De fabrikant bleek niet in staat deze leenhelikopters te leveren. Op het moment dat duidelijk werd dat de bruikleenhelikopters niet zouden worden aangeboden, is gezocht naar alternatieven om luchtondersteuning voor de politie te blijven garanderen. Eind december 2004 zijn daarvoor twee gebruikte politiehelikopters van de Duitse politie gekocht. Nadat nieuwe helikopters geleverd zijn, zullen deze tijdelijke helikopters weer worden verkocht.
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 1 maart 2005