Ja klopt ook wel, maar als je van te voren zulke info hebt wordt er anders opgetreden!
Over de uitrusting. Ik hoorde net van mijn collega dat ze proberen om de KMar ME bussen aangepast te krijgen zodat ze kogelwerend zijn. Voor de rest zullen ze de uitrusting vast wel in de bussen hebben liggen, maar dit weet ik op dot moment niet zeker. De YPR zal wel alleen voor specifieke inzet gebruikt worden.
Bepantsering is zeer beperkt. In Nederland hebben we hier geen reden voor. In voorkomende gevallen kan er terug worden gegrepen op de gepantserde Volkswagens en Mercedessen welke voor bewakings doeleinden zijn aangeschaft. Allereerst is de vraag hoever ga je met de bepantsering? Moet het een 9 mm tegen houden of de kogels uit een Kalasnikov? Of ook de allernieuwste pantserdoorborende munitie? Voertuig wordt elke stap zwaarder. De ruiten moet je bij beschadiging vervangen en dat is een kostenpost die wil je niet weten. Zeker niet als je deze voertuigen gaat inzetten in rel situaties, waarbij niet ongebruikelijk, stenen en andere voorwerpen naar de auto's worden gegooid. De ruiten gaan overigens volgens de fabrikanten maar 10 jaar mee. Daarna gaat de kogelwerendheid sterk achteruit en voldoet hij niet meer aan de eisen.
In het kader van het vredes verdrag tussen de Ira en Ierland en Engeland zijn er een aantal waterwerpers aan Noord Ierland geleverd die wel gepantserd zijn. Zij werden geleverd door de fabrikant van de Belgische waterwerpers.
Overigens staan op de engelse (domeinen)site (
www.mod-sales.com ) vrijwel altijd gepantserde landrovers te koop afkomstig uit Noord-Ierland.