Onzinnige redenering. Ook een brandweerman kun je gewoon dezelfde beschermende kleding bieden.
Maar brandweer mensen hebben geen geweldsmiddelen die ze kunnen gebruiken om zich te beschermen in dit soort situaties. Of moeten die brandweer eenheden dan maar uitgerust worden met handboeien, wapenstok, pepperspray en/of vuurwapen?
Het verschaffen van toegang bij dit soort optredens is het toepassen van geweld. Dit is dus een politietaak. Waarvoor de Bra-Tra of ROE of OG gewoon voor is geoefend.
Het gaat toch ook niet alleen om het verschaffen van toegang, maar ook het mogelijk toepassen van geweld tegen aanwezige verdachten indien dat nodig is? En om de bevoegdheden en ervaring qua opsporing en aanhouding die een brandweerman niet heeft, en een politieagent wel?
Over een andere boeg. Ik kan me nog wat stormen herinneren in het Amsterdamse waarbij de Bratra assistentie verleende bij het opruimen van de vele takken/bomen die wegen versperde, zodat de Brandweer hun expertise kon inzetten voor de vele complexere, en gevaarlijkere, situaties. Bovendien is bij de ontruiming van de Tabakspanden ook gewoon de Brandweer ter plaatse geweest voor onderzoek naar een gaslucht? Dus het lijkt mij, als leek, dat beide organisaties gewoon hun eigen expertise hebben en gebruiken, zonder elkaar vliegen proberen af te vangen.