Evenement aanmelden bij Meldkamer Ambulancezorg

Auteur Topic: Evenement aanmelden bij Meldkamer Ambulancezorg  (gelezen 6725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Gepost op: 4 augustus 2012, 20:41:06
Hallo allemaal,

Her en der hoor ik wel eens van EHBO verenigingen/Rodekruis afdelingen etc dat ze bij aanvang van een evenement dit doorgeven aan de meldkamer ambulancezorg.

Hoe is jullie beleid/visie hierop? Doen jullie dit nooit of alleen bij grote evenementen en welke informatie geven jullie nog meer door?

Ik hoor graag van jullie.




Redcrosser

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2012, 13:44:10
Hoi,

Ja dit doet onze afdeling ook sinds kort. Alleen bij evenementen bij 1000 mensen of meer worden ze op de hoogte gesteld.

Groet,
Jacob.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2012, 13:48:16
Groot voordeel van het melden is dat mocht er door iemand uit het publiek een 112 melding gedaan worden ze jou ook op de hoogte stellen en vragen of je eerst even polshoogte wilt nemen. Vooral handig als je team uitgerust is op ALS niveau. Dan gebeurt het bij ons altijd.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2012, 14:14:22
Wij doen dit ook, voornamelijk als wij in de binnenstad van Harderwijk diensten draaien.
Denk hierbij aan Aaltjesdagen / Koninginnedag ect.

Los van de meldkamer Ambulance, bellen wij ook de horeca telefoon van de politie. Waar je over het algemeen, de coördinator van de politie aan de telefoon krijgt.
Hier melden wij ons ook aan, niet omdat we de centralisten bij de ambulancedienst niet vertrouwen, maar omdat politie ook andere zaken tegen komen, zoals vermiste ouders/kinderen, die bij ons gebracht worden ect.

Wel is mij opgevallen, dat politie makkelijker en sneller belt dan een ambulance dienst.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2012, 02:31:04
Is dat eigenlijk niet een beetje de taak van de organisator van het evenement en wordt dat niet eigenlijk ook gewoon gedaan bij de vergunning aanvraag?

Ik neem aan dat als je een vergunning voor een evenement aanvraagt, de gemeente die vergunning geeft in overleg met de politie en GHOR en dat op die manier de relevante organisaties automatisch op de hoogte zijn? Die hebben toch immers ook hun zegje over welke eisen mbt. veiligheids voorziening, BLS, ALS etc, er aan een evenement gebonden zijn? Het lijkt me ook dat dit meer in de verantwoordelijkheid van de organisator past dan in die van de EHBO hulpverlenings organisatie.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2012, 13:21:30
Is dat eigenlijk niet een beetje de taak van de organisator van het evenement en wordt dat niet eigenlijk ook gewoon gedaan bij de vergunning aanvraag?
De organisator heeft over het algemeen geen idee hoe de hulpverlening praktisch werkt en hoe de lijnen lopen. Hij huurt de hulpverleningsorganisatie in om de hulpverlening te regelen, niet om zelf allerlei zaken te moeten doen.

Daarnaast is het als hulpverleningsorganisatie prettig als je zelf contact hebt gehad met GHOR en de MKA. De lijnen zijn kort, je kunt goede werkafspraken maken en je weet wat er geregeld is.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2012, 14:07:48
De organisator heeft over het algemeen geen idee hoe de hulpverlening praktisch werkt en hoe de lijnen lopen. Hij huurt de hulpverleningsorganisatie in om de hulpverlening te regelen, niet om zelf allerlei zaken te moeten doen.

Daarnaast is het als hulpverleningsorganisatie prettig als je zelf contact hebt gehad met GHOR en de MKA. De lijnen zijn kort, je kunt goede werkafspraken maken en je weet wat er geregeld is.

Precies! En als de GHOR iets weet/afspreekt, wil dit niet altijd zeggen dat de MKA hiervan ook op de hoogte is... Helaas zelf een aantal keren mogen ondervinden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2012, 16:41:02
Als ik met de medische dienst een evenement doe melden wij ons ook keurig aan bij de MKA van desbetreffende regio. Zij krijgen dan ook ons nummer voor het geval er uit het publiek iemand 112 belt, zoals eerder iemand benoemde.
Mijn ervaring is ook dat de MKA veelal niet op de hoogte is van het evenement en deze waarderen veelal ons belletje.
Evenementen zijn veelal in het weekend waardoor de ambulances wat schaarser zijn. Mocht de vaste ambu uit de regio van het evenement gaan rijden, dan letten ze er extra op dat er een z.s.m. een VWS ambu in de buurt komt.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:20:26
Vanuit onze organisatie gaat er altijd een belletje door ons hoofd BHV (ex ACH) naar de betreffende meldkamer. Zoals eerder genoemd zitten er bij onze 2 grote evenementen standaard mensen van diverse afdelingen, waaronder gemeente, brandweer, politie en GHOR.

Dit wordt altijd gewaardeerd. Bij dreigende situatie, zoals noodweer wordt als de gelegenheid/noodzaak er is ook een belletje gedaan naar de meldkamer om te informeren welke stappen wij zullen gaan nemen, of om meer info te krijgen over het naderende noodweer en zo advies in te winnen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:54:33
Wij melden ons altijd bij de MKA van de betreffende regio,gezien het risico-profiel van de evenementen die we doen en bestaande keten afspraken.

Bij grotere evenementen of meldkamers ambulance zorg die ons nog niet zo goed kennen, sturen we een uitgebreid bericht naar de MKA, MMA, RAV-Coordinatoren (indien nodig ook van GHOR, politie en brandweer)  met aanrijroutes en telefoonnummers en incident-managers. en Huisartsenposten en SEH van ziekenhuizen..  

Op de dag zelf is er bij er ongeveer een uur voor de start van het evenement, telefonisch contact of er nog bijzonderheden zijn en te controleren of alles helder is..   Aan het eind van het evenement is er ook contact met de meldkamer, en incidenten worden soms nog even doorgesproken, als er een evaluatie nodig is.