Beveiligingsmedewerkers etcetera. Je hebt ervaring in de branche, dan weet je als geen ander dat er voorafgaand aan een avond op een evenement als deze er een grijs gebied is waar er mensen arriveren om te werken in de horeca (en nog bezig zijn met het vullen van barren, uitleg krijgen over de gang van zaken etcetera), vroege gasten al binnenkomen, A/V bedrijven nog in de weer zijn met opbouwen maar de organisatie nog niet voor 100% klaar is voor alle eventualiteiten. Ik zeg niet dat dit een gewenste gang van zaken is, maar het is wel de realiteit.
Ik heb inderdaad ervaring in de branche, vandaar ook het doorvragen. Een festival wordt door de beveiliging geopend na overleg met de organisatie. De organisatie geeft aan dat het terrein geopend mag worden voor bezoekers, het terrein zal nooit geopend worden als de beveiliging zelf nog niet gereed is voor opening. Dit betekend dat alle posities zijn ingevuld, en alle sectieleiders hebben aangegeven dat hun sectie gereed is. Of de organisatie ook wacht totdat bijv. de horeca gereed is weet ik niet, maar er vind in ieder geval onderling overleg plaats.
Het zal niet voorkomen (in ieder geval bij de festivals waar ik gewerkt heb) dat het terrein geopend is voordat de EHBO en beveiliging gereed is. Dat er ergens achterin de zaal nog een lamp gesteld moet worden door het lichtbedrijf gebeurt altijd wel, maar dat kan het festival niet op een negatieve manier beïnvloeden.
Eerder zijn zaken gezegd over het inhuren cq. ter plaatse hebben van meteorologische kenners. Dat is duur, maar wat voegt het toe op een korte termijn als deze? 15 minuten in de middle of nowhere.
Ik vraag mij af in hoeverre dit verplicht is (bij de vergunning), en inderdaad wat het verschil is (afgezien van het feit dat je het eerder ziet aankomen en mogelijk voorzorgsmaatregelen kan nemen.
Waar ga je met die mensen heen als je de wetenschap hebt dat er een supercell/valwinden/windhozen aankomen? Naar buiten sturen? Evacueren? Dat is, realistisch gezien, niet te organiseren, zeker niet voor een eventualiteit die een enorm minieme kans van plaatsvinden heeft.
Hier ben ik het dus helemaal met je eens, evacueren bij noodweer is niet altijd mogelijk omdat er geen ruimte aanwezig is waar deze mensen droog kunnen staan. Bovendien zullen mensen met dit weer niet zomaar buiten gaan staan. De tent kan dienen als droge en veilige thuishaven, maar deze heeft ook zijn limieten. Over de minimale eisen van deze tenten bestaan dus schijnbaar geen regels, terwijl we wel er duizenden mensen in plaatsen. Daar ligt de fout.
De dijken zijn er pas gekomen toen het echt goed mis ging, toen werd er niet meer naar het kostenplaatje gekeken.
Ik wil niet weten wat de gevolgen zullen/kunnen zijn als een tent met 15.000 mensen erin instort, maar in dit land wordt pas echt actie ondernomen als het eerst echt goed mis moet gaan (al hoop ik dat het nooit in deze mate mis zal gaan).
Ik ben geen tentenbouwer, geen bouwkundige maar heb wel het vertrouwen dat een tent zo gebouwd of verstevigd kan worden dat hij niet instort (mits hier van te voren rekening mee gehouden wordt). Een tentzeil wat zichzelf los rukt / scheurt bij (laten we zeggen) windkracht 10 is prima, maar het mag niet gebeuren dat tenten van deze omvang instorten. Want ik ben echt bang dat het eens goed misgaat (of is het puur toeval dat twee evenementen getroffen worden door dit soort weer?).