GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012  (gelezen 60739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Het gaat hier om de constructies van de tenten. Daarvan mag je verwachten dat die deugdelijk zijn, en dat zij bestand zijn tegen weersinvloeden zoals gisterenavond.
Even ter vergelijking. Over ongeveer 14dagen start Lowlands. Daar staan nog grotere tenten, daarin kunnen tijdens een concert zomaar duizenden mensen binnen staan. Ik kan me niet herinneren dat er daar wel eens situaties hebben afgespeelt zoals hier. De tenten daar zijn wel bestand tegen noodweer. Je mag van iedere organisatie toch wel verwachten dat zij de veiligheid voor wat betreft de tenten goed voor elkaar hebben. ;)

Geloof me, ook de tenten op Lowlands zijn maar tot bepaalde weersomstandigheden veilig. Dat jij je het niet kan herinneren betekent niet dat het niet kan gebeuren. Wat MORICK al zei, dit is een hellend vlak. Een openlucht/tentfeest is nu eenmaal onderworpen aan de grillen van de natuur. Deze gebeurtenis was wel te voorzien, de kans erop is echter vrijwel 0. Het wordt onbetaalbaar om echt alle risicos af te dekken, vooropgesteld dat je ze allemaal onderkent (voorbeeld: in Spanje is wel eens midden in de zomer sneeuw gevallen, moeten organisatoren hier nu dan ook rekening mee houden?). Moeten ze dit soort evenementen dan maar verbieden? In mijn optiek niet, dat is absoluut niet aan de orde.

Wil je echt wat verbeteren in evenementenland op het gebied van veiligheid? Ga maar eens kritisch kijken naar de bouw van licht- en geluidsinstallaties in den lande. Er zijn legio bedrijven/ondernemers die hun vak serieus nemen en hier geen loopje mee nemen (zeker op de (middel-)grote evenementen, maar met name de wat kleinschaligere feesten zijn bij vlagen levensgevaarlijk voor alle aanwezigen en omwonenden. Bron: eigen ervaring.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Ben ik geheel met je eens. Tegen sommig natuurgeweld is niets bestand. Daarom juist is het belangrijk dat je alle voorzorgsmaatregelen zoals het beveiligen van een tent ook doet. Nu lijkt het erop dat dat niet is gebeurt. ;)

En dat sommig natuurgeweld is precies wat er gisteren in Steenwijkerwold aan de hand was, een supercel is weer wat zich zeer snel ontwikkeld waardoor voorzorgsmaatregelen niet of nauwlijks mogelijk zijn.
Volgens mij probeer je nu iets te insinueren, op basis van mediaberichten, oftewel je bent aan het speculeren, en dat is iets wat op dit professionele forum normaliter, terecht, niet getolereerd word


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Die windkracht 10 blijft altijd een richtgetal, niemand is in staat om complexe constructieberekeningen te doen om het exacte breekpunt te bepalen. Als de zwakste schakel het begeeft door bv. onzichtbare slijtage kan het net zo goed bij windkracht 8 gebeuren.
Het maken van dit soort berekeningen is geen enkel probleem, relatief eenvoudig zelfs. Je kent de karakteristieken van de gebruikte materialen, de typen verbindingen en de afmetingen van de constructie. Vervolgens kun je aan de hand van een maatgevende belasting (bijv. de wind) eenvoudig uitrekenen of de constructie voldoet of niet. En het maakt daarbij geen verschil of je praat over een tent, een wolkenkrabber of een tuinhuisje.

U noemt wel een belangrijke beperking in de praktijk: tekortkomingen aan de materialen of onvoorziene belastingen waarmee je in de berekeningen geen rekening hebt gehouden. Als je uitgaat van óf alleen wind óf alleen sneeuw, heb je misschien een probleem als je wind én sneeuw hebt. En als je in de berekening niet uitgaat van versleten materialen, kom je ook op de koffie. Deels wordt hiervoor in berekeningen gecompenseerd door de verplichte veiligheidsmarge, maar er zijn altijd belastingen of zwakheden mogelijk die je niet van tevoren hebt kunnen voorzien.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
U noemt wel een belangrijke beperking in de praktijk: tekortkomingen aan de materialen of onvoorziene belastingen waarmee je in de berekeningen geen rekening hebt gehouden. Als je uitgaat van óf alleen wind óf alleen sneeuw, heb je misschien een probleem als je wind én sneeuw hebt. En als je in de berekening niet uitgaat van versleten materialen, kom je ook op de koffie. Deels wordt hiervoor in berekeningen gecompenseerd door de verplichte veiligheidsmarge, maar er zijn altijd belastingen of zwakheden mogelijk die je niet van tevoren hebt kunnen voorzien.

En dit is precies wat ik bedoel met de complexiteit van de berekeningen. Er zijn zoveel variabelen die een rol (kunnen) spelen waardoor het aardig complex wordt. Een tent in een gecontroleerde testomgeving met een windtunnel bij windkracht 10 is heel wat anders dan rukwinden of een valwind waarvan de windstroom verre van voorspelbaar is.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@MORCIK:
De complexiteit van de berekening zit dus niet in de constructieberekening, maar in de berekening van de kracht van de windstroom. Geef een constructeur een belasting en hij gaat aan de slag. En hij zal dan garanderen dat zijn ontworpen constructie dié belasting kan weerstaan. We zagen het bij de Twin Towers: stonden er al jaren en zouden er nog jaren staan, maar er was niet gerekend met een inkomend vliegtuig....  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
@MORCIK:
De complexiteit van de berekening zit dus niet in de constructieberekening, maar in de berekening van de kracht van de windstroom. Geef een constructeur een belasting en hij gaat aan de slag. En hij zal dan garanderen dat zijn ontworpen constructie dié belasting kan weerstaan. We zagen het bij de Twin Towers: stonden er al jaren en zouden er nog jaren staan, maar er was niet gerekend met een inkomend vliegtuig....  >:D

Als ik die cijfers geef vrees ik dat er een bunker als ontwerp uit rolt  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
.
Volgens mij probeer je nu iets te insinueren, op basis van mediaberichten, oftewel je bent aan het speculeren, en dat is iets wat op dit professionele forum normaliter, terecht, niet getolereerd word
Ik probeer een discussie los te weken, en dat lukt behoorlijk 998765
Reden? Die is simpel. Binnen een jaar tijd hebben we een vergelijkbare situatie als met Pukkelpop. Nu gelukkig met minder verstrekkende gevolgen als op Pukkelpop. Maar ik vraag me wel af in hoeverre iets is gedaan met de onderzoeken na aanleiding van Pukkelpop. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Steenwijkerwold compleet overvallen door weer
 STEENWIJKERWOLD - De organisatie van het festival Dicky Woodstock in Steenwijkerwold is zaterdagavond totaal overvallen door het noodweer.

Dat heeft organisator Henk Kranendonk zondag laten weten tijdens een persconferentie.

Volgens hem heeft de organisatie het weer in de gaten gehouden. Rond 9 uur zagen medewerkers een bui naderen op de buienradar. De organisatie had echter geen indicatie van de ongekende hevigheid van het noodweer dat op het festivalterrein afkwam, aldus Kranendonk.

De organisatie is volgens hem zeer geschrokken door het instorten van een grote feesttent op het festivalterrein.

Advies
 

Kranendonk benadrukte dat de organisatie van tevoren bij het tentverhuurbedrijf had geïnformeerd hoe te handelen in geval van noodweer. Het advies om de in- en uitgangen open te zetten is volgens hem opgevolgd.

Dat de hoofdtent van het festival toch speelbal werd van vermoedelijk een valwind (een korte, hevige storm voorafgaand aan een zware bui), vond hij onvoorstelbaar. Hij liet weten dat zeer dikke pennen, waarmee de tent was vastgezet, uit de grond kwamen.

 

Gondelvaart

Twee kleinere tenten op het terrein bleven staan. Ook volgens de gemeente was het noodweer zeer plaatselijk en kwam het bijzonder onverwacht. Een gondelvaart in de omgeving werd ook afgelast, maar het weer daar was volgens een woordvoerster niet te vergelijken met het noodweer op het festivalterrein.

''100 meter verderop en er was niets aan de hand geweest", aldus een woordvoerster van de gemeente. Volgens haar was het noodweer binnen 5 minuten weer over en lagen er na afloop hagelstenen zo groot als eieren op het terrein.

De politie heeft het onderzoek op het festivalterrein zondag afgerond en ziet geen aanleiding voor verder onderzoek. Het terrein is echter nog niet vrijgegeven. De Arbeidsinspectie doet nog onderzoek en zal assisteren bij het opruimen van de tent, later zondag.

 

Gewonden

Van de dertien mensen die zaterdagavond gewond raakten door het instorten van de festivaltent, liggen er nog twee in het ziekenhuis. Dat heeft burgemeester Marja van der Tas laten weten.

Elf van de gewonden werden met ambulances overgebracht. Twee anderen gingen op eigen gelegenheid.

De aard van de verwondingen varieerde van schaafwonden tot botbreuken. Volgens de burgemeester zijn ook de twee mensen die zondagmiddag nog in het ziekenhuis liggen, aanspreekbaar.

 

Bezoek

Burgemeester Van der Tas brengt zondag een bezoek aan de ziekenhuizen in Heerenveen en Meppel, waar de twee gewonden liggen. Ze bezoekt ook een camping in de buurt van het festival, waar veel mensen behoorlijk ontdaan zouden zijn door de gebeurtenissen.

De gemeente Steenwijkerland heeft een telefoonnummer op de website geplaatst waar betrokkenen met vragen terechtkunnen.

http://www.nu.nl/binnenland/2876473/steenwijkerwold-compleet-overvallen-weer.html


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Als ik die cijfers geef vrees ik dat er een bunker als ontwerp uit rolt  ;D
Haha! Beton werkt uitstekend als contragewicht  >:D

(...)
Binnen een jaar tijd hebben we een vergelijkbare situatie als met Pukkelpop. Nu gelukkig met minder verstrekkende gevolgen als op Pukkelpop. Maar ik vraag me wel af in hoeverre iets is gedaan met de onderzoeken na aanleiding van Pukkelpop. ;)
Maar moet die discussie zich toespitsen op het constructietechnische deel? Tenten zijn niet onveilig, ook niet bij harde woei. Het feit dat er in een jaar tijd door zeer plaatselijke windstoten twee tenten in elkaar zakken betekent niet per se dat de constructie-eisen voor tenten niet voldoen. Er is ook een mogelijkheid dat oplossingen worden gezocht in het organisatorische deel (slecht-weer-protocollen), en er is zelfs een mogelijkheid dat er geen oplossing wordt gezocht. Net als met bescherming tegen hoogwater geldt ook voor dit soort dingen dat er een kans van 1 op X is dat zo'n sterke windstoot precies die tent raakt én de tent instort, waarbij X waarschijnlijk ordegrootte 1000+ is. Maar een kans van 1 op 1000 kan óók betekenen dat dit toevallig het jaar erop is. Moet je voor dat soort zelden voorkomende incidenten extra maatregelen gaan nemen of accepteer je dat het incidenteel gebeurt? Het wordt pas problematisch als er ieder jaar meerdere tenten in elkaar zakken; dat zou een aanwijzing zijn dat er structureel iets aan de eisen schort.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Heel mooi die gedachte van ''dit kon niet voorkomen worden / dit zag niemand aankomen / zulke risico's blijven altijd''
Maar dit was niet de enige (grote) tent op het festivalterrein, waarom zijn de andere tenten wel blijven staan?

- Was er een groot verschil in de afmetingen van de verschillende tenten?
- Was er bij de andere tenten wel rekening gehouden met verschrikkelijk weer?
- Heeft een andere tentenbouwer de overige grote tenten geleverd / opgebouwd?
- Waren de andere tenten van een andere fabrikant?
- Was het gewoon pure pech dat deze tent instortte (of juist puur geluk dat de overige tenten wel bleven staan).


Ook op Pukkelpop stortte niet alle tenten in, een aantal gingen neer en een aantal bleven staan. Waar zat dat verschil in? De afmetingen van sommige tenten verschilden volgens mij niet zoveel.

Wil je echt wat verbeteren in evenementenland op het gebied van veiligheid? Ga maar eens kritisch kijken naar de bouw van licht- en geluidsinstallaties in den lande. Er zijn legio bedrijven/ondernemers die hun vak serieus nemen en hier geen loopje mee nemen (zeker op de (middel-)grote evenementen, maar met name de wat kleinschaligere feesten zijn bij vlagen levensgevaarlijk voor alle aanwezigen en omwonenden. Bron: eigen ervaring.
Ikzelf ben werkzaam in deze sector, en kan bovenstaande dan ook alleen maar beamen. Maar goed, niet echt iets voor dit topic (misschien ooit er een eigen topic over openen, kan ook uit eigen ervaring genoeg bijna-ongelukken en ongelukken vertellen).