Ongeluk veroorzaakt felle discussie over lifeline

Auteur Topic: Ongeluk veroorzaakt felle discussie over lifeline  (gelezen 2299 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 14 oktober 2012, 00:48:00
Ongeluk veroorzaakt felle discussie over lifeline

Geen -  Het ongeluk, eind september van een solozeiler die hangend aan zijn lifeline levenloos naast zijn schip bij de Afsluitdijk werd aangetroffen, ontketende een felle discussie over het gebruik van dit veiligheidsmiddel. Er moet nòg meer aandacht komen voor het vermijden van de situatie dat je de lifeline nodig hebt, is de teneur.


,,Mijn motto is 'Naast de boot is dood'”, zegt zeilinstructeur Hendrik ten Hoor uit Den Haag. Die uitspraak kan gelden als samenvatting van wat er gezegd wordt op vele blogs en internetforums naar aanleiding van de dood van de 60-jarige zeiler.
Overlevingskansen minimaal
Want als je, zeker als solozeiler, hangend vanaf het voordek door het water wordt gesleept terwijl je boot met vijf knopen doorvaart, zijn je overlevingskansen minimaal. Als je geluk hebt kun je met de afstandsbediening proberen je autopilot (automatische stuurautomaat) te bedienen om de boot in de wind te leggen. Maar dan moet je die afstandsbediening ook maar net bij je dragen en erbij kunnen.
Daarna moet je nog aan boord klimmen, in het ergste geval zonder hulp. Tien tegen een dat je tegen die tijd al verdronken bent. Het aanbrengen van extra handgrepen bij het voordek zou prioriteit moeten krijgen, aldus een andere reactie op internet. Leg een lijn over de ,hartlijn' van de boot aan en bevestig daar je lifeline aan, aldus een ander. Zo kun je nooit overboord gaan.
Oplossing
Een pasklare oplossing voor iedereen, is er niet, zo blijkt. Ieder schip is anders. Analyseer voor jezelf hoe vaak je zelf op het voordek was terwijl de boot stampte en bonkte. Wat was er gebeurd als jij ineens ondersteboven in het water had gehangen? Hoe had je dat kunnen vermijden? En hoe lang is jouw lifeline? Probeer in ieder geval nooit te werken met een lijn langer dan een meter.
Als je veel alleen zeilt kun je het aanbrengen van een relingnet overwegen, hoewel het aanmeren daarmee lastiger wordt. Waarom bedenkt een fabrikant, reageert een derde, geen lifeline die werkt als een autogordel? Die zichzelf uitrolt, maar vastklemt wanneer hij ineens wordt belast?
Vertrouwen
Over een ding is duidelijkheid: stel je vertrouwen nooit op de looplijnen in het gangboord. Die liggen zo dicht bij de dekrand dat je als je aan deze lijnen hangt bij een val bijna altijd overboord gaat, hoe kort je lifeline ook is.
Zo woedt de discussie voort, een discussie die zorgt voor meer risicobesef, vooral over werk op het voordek. Daarmee levert het tragische overlijden van de ervaren zeiler misschien nog iets positiefs op.
www.telegraaf.nl




Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2012, 12:50:30
Een lifeline is bedoeld dat je niet over de rand van het schip kan vallen,  dus als je een te lange lifeline hebt, voor die plek moet je hem inkorten..
Elke andere lifeline, die zodanig lang is dat je overboord kan vallen, zal altijd moeten beschikken over een quick release..

Elke lijn in het water kan je leven redden, of je vermoorden..

De beste kans op redding is een buddy.. echter die heb je niet als solo zeiler..