Ik ga nu het tweede jaar in van deze opleiding, heb zelf de stage bij TSC gevolgd (ga je als het goed is genoeg over horen), mocht je over deze stage specifieke vragen hebben, stuur dan nog even een PM.
Tijdens het eerste jaar tegen een aantal plus en minpunten gelopen:
Zoals al gemeld heb je heel weinig uren, maar mede daardoor (?) is er toch een grote groep die het jaar niet haalt. De opleiding is goed te doen, je krijgt veel vrije tijd maar moet die tijd voor een deel wel in je opleiding stoppen. Ook is de opleiding (in het eerste jaar) nog erg breed, je krijgt verschillende uiteenlopende vakken waaronder de Nederlandse taal.
Nog een vraag van mijn kant, hebben jullie ook de UIT (Utrechtse Introductie Tijd) gelopen en zijn jullie lid geworden bij een Utrechtse sport en/of studentenvereniging?
Over de negatieve punten van mijn opleiding:
De HU houd zich graag aan hun eigen opgestelde regels, mits dat in hun voordeel is.
Even een voorbeeld:
Volgens de regels zijn de werkcollege's (WC) verplicht om bij te wonen, 2x missen = vervangende opdracht en 3x missen = geen studiepunten voor dat vak. Je kan dus uitgesloten worden voor een vak, de ene docent is hier strenger in dan de andere. De hoorcollege's (HC) zijn niet verplicht om bij te wonen, doe dit overigs wel. Tijdens de HC's leer je veel meer dan bij de verplichte WC's!
Dit jaar was er een docent die besloot de toegang te weigeren bij een verplicht WC voor leerlingen die het HC niet gevolgd hadden, terwijl de leerlingen de vrije keuze hebben om een HC te ''skippen'' en juist bij de WC's aanwezig moeten zijn. Klein detail, de HC's en WC's van deze docent waren precies hetzelfde, daarom gingen de leerlingen naar het WC. Hierover is contact geweest met verschillende commissies binnen de HU maar geen terugkoppeling ontvangen behalve dat de leerlingen zich best konden aanpassen.
Ook kwam het wel eens voor dat een docent niet kwam opdagen bij een inzage moment van een toets (en dan niet als reden ziekte, maar gewoon omdat de docent er geen zin in had) en andere van dit soort gevallen.
De kwaliteit van de docenten verschilt ook, er zijn docenten die uren kunnen doorvertellen over het vak en de vele praktijkvoorbeelden graag delen met de studenten. Ook zijn er docenten die het vak totaal niet verstaan.
De opleiding bevalt mij wel enorm, een aantal zaken zijn voor verbetering vatbaar maar het lesprogramma is echt interessant. Deze opleiding is dan ook een aanrader!
Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het graag.