Negatieve beeldvoring politie: typisch Nederlands?

Auteur Topic: Negatieve beeldvoring politie: typisch Nederlands?  (gelezen 6152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2012, 14:39:51
Wat denk ik ook meespeelt is de veranderde houding van 'de Nederlander' t.o.v. 'autoriteiten' in het algemeen. Kijk maar eens naar de afgelopen 60 jaar, naar alle acties die er zijn gevoerd tegen 'autoriteiten' zoals Provo's, Dolle Mina, Kraakbeweging, etc. etc. De 'nederlander' "moet" een autoriteit (bijna van nature) niet. 'Gezag' e.d. zijn beladen woorden die men liever niet meer hoort.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2012, 15:04:58
Wat denk ik ook meespeelt is de veranderde houding van 'de Nederlander' t.o.v. 'autoriteiten' in het algemeen. Kijk maar eens naar de afgelopen 60 jaar, naar alle acties die er zijn gevoerd tegen 'autoriteiten' zoals Provo's, Dolle Mina, Kraakbeweging, etc. etc. De 'nederlander' "moet" een autoriteit (bijna van nature) niet. 'Gezag' e.d. zijn beladen woorden die men liever niet meer hoort.

Laatst een enquette gezien waarbij de uitslag was dat het merendeel van de geënquêteerden aangaf respect te hebben voor autoriteiten. Maar ik denk dan altijd, en uit praktijk blijkt dat, dat ze dat respect vergeten als het hun zelf aan gaat.
- "Maar agent, mijn fiets staat daar"
- "Ga boeven vangen ipv mij bekeuren"


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2012, 15:08:50
Laatst een enquette gezien waarbij de uitslag was dat het merendeel van de geënquêteerden aangaf respect te hebben voor autoriteiten. Maar ik denk dan altijd, en uit praktijk blijkt dat, dat ze dat respect vergeten als het hun zelf aan gaat.
- "Maar agent, mijn fiets staat daar"
- "Ga boeven vangen ipv mij bekeuren"
En trek het ook maar breder. Moet je maar eens op een feestje iets positiefs zeggen over zaken zoals 'Belastingdienst', lokale overheid (B&W), provincie, directie van een bedrijf, etc. etc.  ... :-X


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2012, 15:24:57
Blijft mijn vraag: is dit nou typisch Nederlands, de welhaast ingeboren afkeer van gezag en dientengevolge niet kunnen wachten om misstappen of vermeende misstappen van agenten te belichten, aan te dikken etc. en van 1 zwaluw een zomer maken?

Dit verschijnsel zie je in veel landen, in ieder geval de landen met vrijheid van meningsuiting. "Er is geen beter vermaak dan leedvermaak" en als dit ook nog betrekking heeft op "het gezag" dan gaan de remmen helemaal los.
Dat was alzo in de tijd van de Grieken en Romeinen, en is nu niet anders, maar voeg daar een medium aan toe dat voor bijna iedereen toegankelijk is (internet), en dit soort berichten nemen een vogelvlucht binnen een paar uurtjes ipv weken of maanden.
Bovendien was er met de "oude" media een hoge grens voor het wel/niet plaatsen van een nieuwsbericht. De plaats voor nieuwsberichten (paginas in een krant/ zendtijd/ etc) was immers beperkt. Met internet is die grens veel lager dus worden dit soort berichten ook eerder geplaatst.

Paar voorbeelden die je tegenkomt als je googled:
Canada heeft hun eigen media ophef over een slapende agent.
De US heeft er een hele rits, waarvan Trenton de laatste is (waar de betreffende agent eigenlijk pauze heeft). London had er 1 vorig jaar. En ga zo maar door....
Ook al deze incidenten zijn breed uitgemeten in de pers in de betreffende landen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten




Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2012, 15:43:06
Dat is iets wat ik ook nooit zal ontkennen. In tegendeel, ik vervloek sommige collega's wel eens als ze zo nalatig bezig zijn en ons imago negatief beinvloeden. De vraag is alleen of je daar als media zoveel aandacht aan wil besteden.

Ja, want dat soort berichtgeving verkoopt.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2012, 15:47:10
Laatst een enquette gezien waarbij de uitslag was dat het merendeel van de geënquêteerden aangaf respect te hebben voor autoriteiten. Maar ik denk dan altijd, en uit praktijk blijkt dat, dat ze dat respect vergeten als het hun zelf aan gaat.
- "Maar agent, mijn fiets staat daar"
- "Ga boeven vangen ipv mij bekeuren"
Dit is iets wat in bijna iedere mens zit, namelijk het zogenaamde "Not in my backyard" syndroom. We willen van alles (politie die hard ingrijpt, politie die op treed tegen die "maniakken" die bibeko scheuren, politie die criminelen op heterdaad betrapt) maar als het ons zelf betreft dan is het gros het er niet mee eens. Maar we moeten eens af van het feit dat we zelf nog roomser zijn dan de paus. Want het is nooit onze schuld maar de schuld van die ander (en als die er niet is ja dan word het de ambtenaar die jou er op aanspreek).

Ik ben ook niet volmaakt en ook ik krijg wel eens een vriendelijke brief van het CJIB binnen (niet heel regelmatig moet ik er wel bij zetten), en ja dan vind ik het ook wel eens zonde geld of jammer dat ze net daar stonden op het moment dat ik langs reed. Maar ik weet wat ik fout heb gedaan en als ik het gevoel heb dat ik toch echt wel goed zit dan zal ik ook zeker een bezwaar indienen.

En om nog even terug te komen op jou vraag of het typisch nederlands is, enerzijds misschien wel. Maar ik ben ook al diverse reportages uit amerika of engeland tegen gekomen dat de politie slecht heeft opgestreden (te hard of juist te zacht). Alleen zullen de meeste mensen geen nieuws in het buitenland volgen, en word het buitelands nieuws via de NOS of RTL genuttigd. En die zullen daar wat minder snel aandacht voor geven omdat zij vaak maar een klein blokje hebben voor buitelands nieuws.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2012, 11:18:19
Ik denk dat het lastig is om te zeggen dat de politie harder of zachter op moet treden.
Dit ligt behoorlijk aan de situatie waar men zich in bevindt.
Onlangs zelf in een situatie geweest waar wij toch sterk in de minderheid waren, in een hele drukke situatie.
Als wij daar bikkelhard ingegaan waren dan was de situatie geëscaleerd, dat weet ik vrijwel zeker.
Dan maar mensen voor de 100e keer uit  elkaar trekken en de situatie beheersbaar maken.
Exact dezelfde situatie maar dan in een ordebus en gelijk met 7 man en lange lat ter plaatse waren er minstens twee aanhoudingen.
Deze afweging is voor veel burgers lastig te begrijpen omdat die zich helemaal niet in zo'n situatie kunnen verplaatsen.

Volgens mij is dit inherent aan het politiewerk, en hoe graag je soms ook begrip van de burger wil, als de politie niet in zijn of haar voordeel aan het werk is, is het al snel vervelend.
et Voila


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2012, 13:21:53
Ik denk dat het iets van alle tijd is. Klagen is sowieso iets Nederlands. Schijnt de zon, is het te warm. Regent het, is het te koud. Er moet altijd wat te klagen zijn.
Nu zijn wij de pispaal. Straks is het weer iemand anders.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2012, 10:22:20
Komisch dit te lezen, want in België hebben we net hetzelfde probleem. En ja, ook "de Belgen" klagen graag over vanalles, en als het over de politie (of zelfs andere hulpdiensten) is, nog veel liever!
Het respect en gezond verstand mbt politiemensen is sterk gedaald en men gaat veel te vaak uit van vooroordelen (is nu eenmaal gemakkelijk om op de politie te kappen), frustraties en "van horen zeggen"...
Zowel ordehandhavers als andere hulpverleners (ambulanciers, brandweermensen,...) worden steeds vaker het slachtoffer van redenloos geweld en disrespect.

Dus neen, het probleem is zeker niet typisch Nederlands. Ironisch genoeg hebben we in België soms nog het idee dat het er in andere (buur)landen beter aan toe gaat dan bij ons, maar uit dit topic blijkt toch het tegendeel.