Negatieve beeldvoring politie: typisch Nederlands?

Auteur Topic: Negatieve beeldvoring politie: typisch Nederlands?  (gelezen 6155 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 7 augustus 2012, 10:15:20
Nu zijn politiemensen over het algemeen, waar ook ter wereld, niet zo populair als heilsoldaten of verpleegkundigen (om maar wat te noemen), maar het valt mij op dat er met name in Nederland veel wordt gezeikt over/tegen te politie.

De krant van wakker Nederland is er bijvoorbeeld meester in om de zaken zo voor te stellen alsof alle politiemensen belachelijke boetes geven, te laat of helemaal niet komen bij zeer dringende situaties of te weinig dan wel te veel/hard optreden tegen ordeverstoorders. Daarnaast kennen we allemaal de anti-flitssites, die vaak het karakter hebben van anti-politie sites. Maar ook als je de ingezonden meningen rubrieken leest van dagbladen e.d.: vaak heel negatief. Alsof agenten geen noodhulp zouden doen maar alleen nog maar bekeuringen uitschrijven of juist niet doen waar ze voor aangenomen zijn. Ook valt mij op dat bij misdrijven de familie van het slachtoffer - al dan niet via de advocaten - vaak zware kritiek leveren op politie en justitie. De begeleiding was niet goed, er werd niet voortvarend genoeg opgetreden, de politie liet kansen liggen et .

Is dit nou typisch Nederlands, dat geklaag over de politie of zie je dat overal ter wereld? Heb zelf het idee dat het nooit goed is. Aan de ene kant wordt bijvoorbeeld gezegd dat de politie bang is en het tuig de baas is op straat. Anderzijds, als de politie al eens stevig ingrijpt is het geroep over mishandeling en machtsmisbruik niet van de lucht....  ::)


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2012, 11:12:04
Hier kan ik me wel bij aan sluiten. Stemming makende journalistiek. Van de week las ik een klein stukje op bladzijde 5 van een regionale krant dat 2 militairen aangehouden zijn mbv pepperspray. Ook overheidsdienaren. Toch een heel klein stukje nieuws en je hoort er nooit meer wat van.

Of die negatieve nieuwsbrenging over de politie voortkomt uit verborgen frustratie, fascinatie of gekleurd beeld daar al die t.v.-series, ik zou het niet weten.

Of dit ook typisch Nederlands is? Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat ik een aantal malen in Duitsland gewerkt heb en dat ik gemerkt heb dat men daar veel respect voor elkaar heeft en dus ook de politie.

Ik ben vooringenomen door mijn gekleurd beeld door mijn werk maar naar mijn mening roept een deel van Nederland heel hard, weet ie weinig over respect naar anderen maar moet je het wel voor hem hebben en is hij liever lui dan moe.

En elke keer die foto's van een plassende agent of een hard rijdende politieauto zonder sirene aan (alsjeblieft zeg).  Als dat nieuws is... Ben niet voor niks geen abonnee meer van de krant van wakker NL.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2012, 11:54:17
En elke keer die foto's van een plassende agent of een hard rijdende politieauto zonder sirene aan (alsjeblieft zeg).  Als dat nieuws is... Ben niet voor niks geen abonnee meer van de krant van wakker NL.

Juist omdat een slapende BOA of een wildplassende agent kennelijk nieuws is (dus: weinig gebeurt) zou dat toch reden moeten zijn om niet alles over 1 kam te scheren.

Maar heb wel eens het idee dat men tijdens komkommertijd schandaaltjes maakt... Zoals koeienletters in de krant over tipgeld die mensen krijgen als door hun tip een verdachte wordt aangehouden, dat dat fiscaal belast zou worden. Was vorige week ineens 'hot news'. Maar dat fiscaal belasten van tipgeld is niet van vandaag maar is al heel lang geleden bepaald. Maar het wordt gebracht alsof dat ineens ad hoc is besloten. Mijn inziens moet er dus kennelijk weer moord en brand geschreeuwd worden of zo. Idem dus als een agent een keer wat flikt of lijkt te flikken (...).
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2012, 12:10:32
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/08_augustus/06/opmerkelijk/amsterdamse-agent-zit-slapend-te-flitsen.xml

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12684810/__Politie_wist_filmpje_zaak_dj__.html

Dit zijn toch voorbeelden van de afgelopen week waar collega's echt fouten maken en daardoor oliedom bezig zijn. Dit heeft dus niets met het naar buiten brengen of beeldvorming door de media te maken maar gewoon van nalatigheid van collega's die hun werk (op dat moment) niet goed doen.

En ja, wanneer je kiest om aan de slag te gaan in een functie voor het rijk, helemaal als politiefunctionaris weet je dat je gewoon goed bedacht moet zijn op misstappen. Jij als agent spreekt anderen namelijk wel aan op misdragingen, dan moet je het simpelweg zelf ook goed doen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2012, 12:20:48
Ben mij er van bewust dat beeldvorming/publieke opinie onder meer beïnvloed wordt door dit soort incidenten.

Niemand zegt ook dat de handelswijze van deze agenten de schoonheidsprijs verdient. Sterker nog: juist nu de politie in Nederland onder een vergrootglas ligt en elk incident de vooroordelen voedt, mogen deze mensen wat mij betreft stevig aangepakt worden. Zoals andersom bij bijv. mishandeling van een agent een extra zware strafeis geldt, zouden ook misdragingen van agenten zwaarder gestraft mogen worden als het aan mij ligt.

Het gaat er echter om dat er kennelijk om wat voor reden dan ook bij bepaalde media de behoefte bestaat om vooroordelen in stand te houden en een beroepsgroep af te rekenen op het gedrag van enkelen in die groep.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2012, 12:30:24

Het gaat er echter om dat er kennelijk om wat voor reden dan ook bij bepaalde media de behoefte bestaat om vooroordelen in stand te houden en een beroepsgroep af te rekenen op het gedrag van enkelen in die groep.

Heel simpel, wij hebben als overheidsfunctionaris een voorbeeldfunctie, sommige collega's gaan hier jammer genoeg te gemakkelijk aan voorbij. Wanneer dit één keer gebeurd zal de "media" daar niet massaal induiken, maar wanneer het structureel is.... Tja

De voorbeelden die ik gaf waren alleen van de afgelopen week, ook binnen de organisatie moeten we eens serieus gaan nadenken over collega’s die over de grens gaan. Vergeet niet, het zijn geen incidenten meer, het begint langzamerhand structureel te worden. Hoe kan een organisatie die een controle en bijsturingsfunctie heeft ooit goed functioneren wanneer ze zelf keer op keer het verkeerde voorbeeld geven.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2012, 13:27:09
Voor alle reactie's tot op heden valt iets te zeggen. Ik begrijp heel goed dat je als diender in een glazen huis leeft. Daarbij wordt er nu eenmaal op je gelet en als je iets fout doet dan is dat natuurlijk kaasie voor degene die toch al een hekel hebben aan de politie.

Maar ik vind wel dat we even een scheiding moeten maken tussen echt iets fout doen. Of minder slim zoals de berichtgevingen van Panigale. Wat m.i. aangepakt moet worden intern. Maar of dit echt nieuwswaarde heeft, een medewerker van politie die in slaapt valt tijdens een flitscontrole of een wildplassende agent.... Wij zijn ook gewoon mensen hoor.

Aan de andere kant heb je in Nederland heel erg last van gekleurde berichtgevingen in de media. Verschillende media lijken dan ook echt hun best te doen om de politie in een slecht daglicht te stellen. Daar hebben we genoeg voorbeelden van, helaas.

En om nog even terug te komen op de wildplassende agent. Bij zulke foto's wordt helaas nooit vermeld waar de agent zijn behoefte doet. Want voor de dienders kijk eens in je feitcodeboekje. Er staat bij F185: "De natuurlijke behoefte doen buiten de daarvoor bestemde plaatsen BINNEN de bebouwde kom." Dit zou dus inhouden dat als men buiten de bebouwde kom staat, je wel je natuurlijke behoefte mag doen in bijvoorbeeld de bossage.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2012, 13:46:38
Blijft mijn vraag: is dit nou typisch Nederlands, de welhaast ingeboren afkeer van gezag en dientengevolge niet kunnen wachten om misstappen of vermeende misstappen van agenten te belichten, aan te dikken etc. en van 1 zwaluw een zomer maken?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2012, 13:56:07
Voor alle reactie's tot op heden valt iets te zeggen. Ik begrijp heel goed dat je als diender in een glazen huis leeft. Daarbij wordt er nu eenmaal op je gelet en als je iets fout doet dan is dat natuurlijk kaasie voor degene die toch al een hekel hebben aan de politie.

Maar ik vind wel dat we even een scheiding moeten maken tussen echt iets fout doen. Of minder slim zoals de berichtgevingen van Panigale. Wat m.i. aangepakt moet worden intern. Maar of dit echt nieuwswaarde heeft, een medewerker van politie die in slaapt valt tijdens een flitscontrole of een wildplassende agent.... Wij zijn ook gewoon mensen hoor.


Geloof me, mijn mening en waarschijnlijk zijn we collega's het is gewoon dom om tijdens je werk in slaap te vallen. Eigenlijk is er simpel weg geen excuus voor mogelijk. Natuurlijk moet dit intern aangepakt worden, maar aan de andere kant, de betreffende BOA of Agent doet iets doms op de openbare weg. Je kan er op wachten dat in de huidige tijd dit op gemerkt gaat worden. Feit is dat jij je als collega (en dan bedoel ik even niemand specifiek) beter moet realiseren waar je mee bezig bent en vooral dat je een voorbeeldfunctie hebt.

Blijft mijn vraag: is dit nou typisch Nederlands, de welhaast ingeboren afkeer van gezag en dientengevolge niet kunnen wachten om misstappen of vermeende misstappen van agenten te belichten, aan te dikken etc. en van 1 zwaluw een zomer maken?

Nee, ik denk dat dit in het buitenland ook wel voorkomt, de "Nederlander" is verschrikkelijk assertief, wanneer een agent gaat zitten wijsneuzen en gaat betuttelen kan je er op wachter dat de "Nederlander" terug zal slaan op een manier zoals het eigenlijk relatief onschuldig is. Het vastleggen van misstappen van collega's.

De Politie verliest in ogen van velen gewoon respect door dit soort domme incidenten die ook nog eens zijn te voorkomen.


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2012, 14:32:57
Ik denk dat, naast de gegroeide assertiviteit en grote-bek-cultuur in dit land, een deel van die veranderende beeldvorming ook voortkomt uit het karakter en het beeld wat de Nederlandse politie in voorgaande jaren heeft afgegeven. Het vriendelijke karakter en imago van de pollitie werd jaren lang in stand gehouden met leuzen als "de politie je beste vriend" en "die pet past ons allemaal".

Het karakter van de politie is misschien niet snel genoeg meegegroeid met het karakter van de samenleving en daar lijkt al een tijdje een inhaalslag plaats te vinden, een omslag naar wat lijkt op een hardere aanpak. Na vele jaren zachtaardig, communicatief, begripvol en onderhandelend karakter is die inhaalslag naar de buitenwereld toe ineens "hardhandig, buitensporig". Ik vind dat een éénzijdig beeld, ik vind dat het politie-apparaat deze inhaalslag eerder had mogen maken om het veranderende karakter van onze samenleving bij te blijven en te kunnen blijven handhaven.

Door de grote(re) media-aandacht voor de politie (het vergrootglas) en alle filmende GSM-etjes die elke poep en scheet vastleggen, schijnbare excessen die éénzijdig uitvergroot worden, lijken al die domme incidentjes in combinatie met die eerder genoemde inhaalslag qua karakter inderdaad een negatiever beeld te vormen van de politie

Een wisselwerking tussen gebrek aan respect voor een agent in functie en wellicht ook gebrek aan natuurlijk gezag/gezaghebbend gedrag maakt het er denk ik niet makkelijker op voor politie-functionarissen om elke situatie als "de rustige veldwachter van vroeger" op te lossen zonder een grote bek te krijgen of andersom zonder wijsneuserig en betuttelend te zijn de burger te benaderen.