C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 55213 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 28 september 2009, 12:45:51
Kan iemand mij uitleggen waarom alles zo duur moet zijn een mast van 400.000??????? de techniek is er al. zijn er misschien een paar mensen die er teveel aan willen verdienen. Dit is trws niet alleen bij dit project maar bij alles wat de overheid doet!!
Kosten voor de grond, de fundering, bouwen van de mast, arbeidsloon, inhuur hoogwerkers, transport mastonderdelen, aanschaf hardware, trekken van kabels, maandelijkse onderhoudskosten.

De prijs vind ik niet zo heel raar.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #101 Gepost op: 28 september 2009, 12:53:05
Ik vond het best wel een 'schokkende' docu, als je dat dan hoort van Hoek van Holland etc. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren... :-X
Waarschijnlijk een parlementaire enquête waarna er mogelijk koppen gaan rollen. Er wordt al gesproken over terugval op het analoge netwerk, dit zal nooit gebeuren omdat C2000 véél meer voordelen heeft. Het falen zit hem puur in het verkeerde gebruik en het feit dat analoog minder bereik = ruis en C2000 minder bereik = niets.
343, never forget.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #102 Gepost op: 28 september 2009, 12:56:39
Met zijn allen (en dan bedoel ik niet explicitiet de mensen op het forum) lekker flink afgeven op het systeem C2000... Ik vind het te gemakkelijk. Akkoord, er moet nog wat gebeuren aan het netwerk, en af zal het nooit zijn (denk maar aan je eigen huis....).

Wat ik miste in de uitzending van Zembla, maar ook in reacties hier en op andere fora/sites, is: heeft iemand een beter alternatief? Waarschijnlijk niet. Analoog waren er ook zat gebreken en dekkingsproblemen. Niks is heilig en niks garandeert je 100%. En analoog heb je sommige funcionaliteiten niet die echt een pré zijn in de huidige situatie (denk aan o.a. plaatsbepaling, statussen). En btw, over de capaciteit: als iemand op analoog zijn spreeksleutel indrukt, heb je ook weinig meer te zeggen... :p

gr. Michel


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #103 Gepost op: 28 september 2009, 12:58:12
Kosten voor de grond, de fundering, bouwen van de mast, arbeidsloon, inhuur hoogwerkers, transport mastonderdelen, aanschaf hardware, trekken van kabels, maandelijkse onderhoudskosten.

De prijs vind ik niet zo heel raar.
Vergeet ook de vergunningsverlening niet, inclusief inspraakprocedure. Menig burger zit niet te wachten op een C2000-mast in z'n achtertuin. Even een mast erbij hier en daar - het klint zo makkelijk maar de praktijk blijkt weerbarstiger. (Wat overigens niets afdoet aan de noodzaak ertoe)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #104 Gepost op: 28 september 2009, 13:02:17
Met zijn allen (en dan bedoel ik niet explicitiet de mensen op het forum) lekker flink afgeven op het systeem C2000... Ik vind het te gemakkelijk. Akkoord, er moet nog wat gebeuren aan het netwerk, en af zal het nooit zijn (denk maar aan je eigen huis....).

Wat ik miste in de uitzending van Zembla, maar ook in reacties hier en op andere fora/sites, is: heeft iemand een beter alternatief? Waarschijnlijk niet. Analoog waren er ook zat gebreken en dekkingsproblemen. Niks is heilig en niks garandeert je 100%. En analoog heb je sommige funcionaliteiten niet die echt een pré zijn in de huidige situatie (denk aan o.a. plaatsbepaling, statussen). En btw, over de capaciteit: als iemand op analoog zijn spreeksleutel indrukt, heb je ook weinig meer te zeggen... :p

gr. Michel

Prima, maar bij analoog was slecht signaal evengoed een bericht aan het HB mogelijk met ruis... bij c2000 is er helemaal niets... ook niet als je je noodknop induwt...

Daarbij geef ik niet af op het systeem, het heeft naar mijn bescheiden mening, zeker potentie, echter er zitten zoals ik aangaf wel haken en ogen aan. Wat mij nog het meeste steekt is dat de politiek de bek vol heeft van veiligheid dit en veiligheid dat maar dat wederom blijft dat men er gewoon niet genoeg geld voor over heeft....

We gaan rijden in goedkopere gezinsauto's, we gebruiken verbindingssystemen die niet optimaal zijn ingericht omdat een mast extra dan een budgetoverschrijding betekent... moet ik nog even doorgaan ?

C2000 heeft absoluut potentie maar zowel de gebruikers als de beheerders moeten eens de hand in eigen boezem steken en eens geld en tijd uittrekken voor het oplossen van problemen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Reactie #105 Gepost op: 28 september 2009, 13:51:59
In sommige regio's is er een spreekverbod opgelegd aan het personeel om niet te praten met 3e over de problemen die er  zijn met C2000. Wat men heeft laten zien in zembla is nog maar het puntje van de ijsberg De lijst van 65 is in het echt een stuk langer,denk daarbij aan ongeveer 140 probleem locatie's. Wie het spreekverbond doorbreekt loppt het risico op sancties!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #106 Gepost op: 28 september 2009, 13:58:53
Het T2000 systeem is altijd al ontworpen om het locatie gegevens signaal mee te geven, als dat door de randappartuur word ondersteund....

De grootste aanpassing zit hem aan het invoeren van de data van uit T2000 naar plottingsystemen.. zoals bijvoorbeeld Citygis,
En dat zal inmiddels toch al uit de ontwikkelingsfase en test fase zijn...

De functionaliteit verzorgt wel voor meer veiligheid voor de hulpverleners..  Metname in het buitengebied...

De techniek is nog wel beperkt, door dat het niet driedimensionaal is, en bijvoorbeeld in flatgebouwen vaak niet de verdieping weer geeft...
Dit ligt hem trouwens aan de beperking van de randapparatuur van de gebruiker... En niet zo zeer aan de onderliggende infrastructuur...


er zijn een grote implementatie problemen met T2000, die technische wel oplosbaar zijn...
  • Niet gekozen voor Binnenhuis dekking.
  • De eind gebruikers (Management niveau) hebben inmiddels veel meer wensen dat dat oorspronkelijk aan het analoge systeem gelden  (metname aan betrouwbaarheid).  In oude situaties had je hele gebieden, waar zelfs geen mobilifoondekking was...
  • Daardoor zijn er te weinig masten en geen goede mobiele infrastructuur die het te weinig masten en de capaciteit per mast opvangt bij grote evementen en calamiteiten.
  •  Er is niet gekozen om elk voertuig kan ook als repeater dienen.. (wel kostbare grap trouwens), Maar metname voor brandweer toepassingen wel interresant..
  • Tetra heeft beperkingen, echter door slimme implementatie, kan je veel problemen voor gebruikers oplossen,  echter daar is niet altijd rekening meegehouden..


Wat men vergeet is, dat juist in de oude situatie een communicatiewagens een hele belangrijke functie hadden, die soms door techneuten, en procesanalysten vergeten was..

je kan vlak bij het incident, koppel vlakken maken,  met C2000, en vele analoge systemen,  van PMR, Marifoon, Analoge object portofoons, infrastructuur van Defensie, NRK, reddingsbrigades en nu DARES...  
Echter met de invoering van C2000,  is deze poort functie grotendeels vergeten...

Een beetje zendamateur zet met een beetjes wil.  een communicatiesysteem op tussen, NRK, en Defensie, en welke analoog systeem je maar kan bedenken..  (Owkee dan opereert hij wel buiten de huidige machtigingen..)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #107 Gepost op: 28 september 2009, 14:01:01
In sommige regio's is er een spreekverbod opgelegd aan het personeel om niet te praten met 3e over de problemen die er  zijn met C2000. Wat men heeft laten zien in zembla is nog maar het puntje van de ijsberg De lijst van 65 is in het echt een stuk langer,denk daarbij aan ongeveer 140 probleem locatie's. Wie het spreekverbond doorbreekt loppt het risico op sancties!
Waar heb je dat vandaan?  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #108 Gepost op: 28 september 2009, 14:22:28
Waar heb je dat vandaan?  :)

Mag hij niet over spreken...  ;D ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #109 Gepost op: 28 september 2009, 14:29:35
Volgens mij zijn er weinig hulpverleners in NL die nog vertrouwen hebben in Ter Horst?

Op de site van het ACP,, de politie vakbond:


Geen C2000 bij overstromingen
Reddingsbrigade Nederland heeft ook grote problemen met het uitoefenen van haar taak in geval van een overstroming. De C2000 masten zullen dan binnen drie uur definitief uitvallen en het herstel zal mogelijk maanden kosten, staat te lezen in een onderzoek dat gisterenavond getoond werd. De masten zijn niet waterdicht gebouwd, wat sinds 2004 bekend is bij BZK.

Politie voelt zich onveilig

De ACP hield een landelijk onderzoek onder haar leden.

Het blijkt dat 53 procent van de politiemensen zich tijdens het werk onveilig voelt bij het C2000 systeem.

ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp: “De grens is bereikt. Politiemensen vertrouwen het gewoon niet. Het is wat ons betreft  tijd voor een parlementair onderzoek zodat de onderste steen boven komt.”

In Goedemorgen Nederland herhaalde de ACP voorman vanochtend dat er nu drie stappen genomen moeten worden:
1. Er moeten op voorhand voldoende mobiele masten worden ingezet daar waar vergunningen verstrekt worden voor grootschalige evenementen;
2. Politiemensen moeten zich via de OR op de hoogte stellen of er voldoende dekking is op de plaatsen waar zij aan het werk moeten;
3. Er moet op korte termijn geld beschikbaar komen om het aantal benodigde masten op orde te brengen zodat overal in ons land fatsoenlijk bereik is voor C2000.

Op de vraag of daar wel geld voor is, zegt Gerrit van de Kamp: “Als het om mensenlevens gaat, kan er geen sprake van zijn dat er geen geld is. De politiek is nu aan zet en de ogen van alle hulpverleners van Nederland zullen daarop gericht zijn.”

Later deze week maakt de ACP de resultaten van het C2000 onderzoek onder haar leden bekend.

einde citaat.






Voorts kwam in de uitzending naar voren dat communicatie het belangrijkste middel is bij bestrijding van incidenten. Als de communicatie bij een incident uitvalt, moeten de hulpverleners hun inzet staken. Dat betekent geen binneninzet, achtervolging staken of niet bij een slachtoffer kunnen komen. Kort gesteld: er zijn gebieden in Nederland waar de burger in nood geen hulp hoeft te verwachten van de overheid.

Een noodzakelijk kwaad als bijverschijnsel van de voorzieningdie er voor moest zorgen dat die burger niet meer mee kon luisteren, zodat niet alle blunders van de overheidsdiensten aan de dag zouden komen.

Henk