Ik vond het wel erg over de dekkingsgraad van het systeem gaan (dit moet op te lossen zijn ) maar er zijn meer redenen, bijvoorbeeld
- de looptijd is veel te lang waardoor er per definitie met achterhaalde technieken gewerkt gaat worden
- tijdens die looptijd zijn er veel te veel mensen bij betrokken die ook steeds weer wisselende functies krijgen of helemaal weggaan en de opvolgers verzinnen weer wat nieuws
- er wordt vrijwel niet naar de eindgebruikers geluisterd en op deze manier komen er functionaliteiten in zo'n systeem die handenvol geld kosten en nauwelijks waarde hebben
- naar goed nederlands gebruik is er niet gekeken hoe bijvoorbeeld steden als London, New York en Tokio hun communicatie ontworpen hebben. Volgens mij moet je daarmee beginnen want waarvoor zou je het wiel opnieuw uitvinden ?
Wat betreft die looptijd nog het volgende : C2000 is als project gestart begin 90er jaren. In die tijd spraken we nog over de analoge (!) autotelefoon die enorm kostbaar was. Iedereen weet hoe het verloop van de mobiele communicatie daarna is geweest : maw woorden C2000 is links en rechts ingehaald door elke provider. Met enige aanpassing hadden de gezamenlijke providers een perfect systeem kunnen ontwikkelen, gebruik kunnen maken van hun infrastructuur en hun deskundigheid.
Verder wat de SCL's betreft : ten onrechte werd gemeld dat het systeem in tunnels niet aanwezig zou zijn : in de Rijkstunnels is de aanleg van C2000 gerealiseerd (al lang) Of het daar werkt is een tweede.
Ik heb verder geen ervaring met het systeem en ik zou graag eens horen of brandweermensen nou zo vaak via dit systeem communiceren met bijvoorbeeld hun collega’s van de politie. En dan bedoel ik de werkvloer tijdens een inzet.