C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 53913 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #180 Gepost op: 3 oktober 2009, 17:21:47
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Foktober%2FRotterdam%20onderzoekt%20eigen%20alternatief%20voor%20C2000

Burgemeester Aboutaleb wil vangnet voor C2000

1 oktober 2009

Burgemeester Aboutaleb heeft opdracht gegeven om een vangnet te zoeken voor als het communicatiesysteem C2000 niet werkt. Dat zei hij donderdagmiddag in de Rotterdamse gemeenteraad.

{knip}

In die uitzending kwam ook naar voren dat het systeem uit kan vallen door grote overstromingen of stroomuitval. Aboutaleb wil in die gevallen kunnen terugvallen op een ander systeem. Hij denkt in de eerste plaats aan een systeem via de sateliet.


Hmmm... brandweermannen en politieagenten met satellietapparatuur een gebouw in sturen? lijkt me toch niet?


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #181 Gepost op: 3 oktober 2009, 17:31:55
Soms is super technisch beter,
soms niet  :-X

Sataliet communicatie naar de C2000 Mast zou nog een optie kunnen zijn. Maar portofoonverkeer naar sataliet wordt al lastiger. In een gebouw heb je dan zeker geen dekking, Sataliet communicatie is behoorlijk gevoelig voor weersomstandigheden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #182 Gepost op: 3 oktober 2009, 19:49:13
Het is ook zo lekker klein en handbaar ... NOT!
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #183 Gepost op: 3 oktober 2009, 21:23:10
Is verminderde dekking zoiets dat je bij analoog nog met ruis binnenkomt en dat je bij digitaal een woorden puzzel krijgt met onderbrekingen?  ::) ::) :-X

Dus VR NHN hoeft geen masten extra meer.. Kunnen die mooi naar andere gebieden met wel problemen...  ;)

http://www.webregio.nl/noordkop/regionaal-nieuws/artikel/506020/c2000-functioneert-in-zijpe-voldoende.aspx

C2000 functioneert in Zijpe voldoende
30 september 2009

ZIJPE - Het ECN in Petten heeft voldoende dekking voor C2000, het radionetwerk voor hulpdiensten. Volgens Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zijn er in Zijpe een paar gebieden waar een verminderde dekking is.


Het televisieprogramma Zembla meldde zondag dat er in sommige gebieden geen of onvoldoende bereik is. Volgens Jos Stierhout, algemeen directeur Veiligheidregio Noord-Holland Noord, zijn er in Zijpe geen grote problemen met het radionetwerk: ,,We hebben daar voldoende masten staan. Er zijn gebieden met verminderde dekking, maar geen plekken waar geen dekking is.''

ja ze kunnen ook terug vallen op rode kruis kanalen (annaloog) dit is gebleken tijdens de oefening floodex werkte uitstekend prima dekking en geen uitval
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #184 Gepost op: 3 oktober 2009, 22:57:28
ja en lekker allemaal extra porto's en mobilofoons in de wagens....  :o :(

C2000 kan gewoon werken, maar er moet op de eerste plaats meer aan de dekking worden gedaan.

En bij calamiteiten moeten de disciplines echt meer om hun etherdiscipline denken. Hoe dat bij de brandweer zit weet ik niet, maar bij de blauwe en gele diensten kan dat ook echt een reden zijn voor de overbelasting.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #185 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:17:51
ja en lekker allemaal extra porto's en mobilofoons in de wagens....  :o :(

C2000 kan gewoon werken, maar er moet op de eerste plaats meer aan de dekking worden gedaan.

En bij calamiteiten moeten de disciplines echt meer om hun etherdiscipline denken. Hoe dat bij de brandweer zit weet ik niet, maar bij de blauwe en gele diensten kan dat ook echt een reden zijn voor de overbelasting.


misschien moeten ze gewoon de porto's van een half watt naar 1 watt zendvermogen zetten krijg je ook een betere dekking denk ik
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #186 Gepost op: 4 oktober 2009, 11:41:02
misschien moeten ze gewoon de porto's van een half watt naar 1 watt zendvermogen zetten krijg je ook een betere dekking denk ik

Jaja, dan zijn de portofoons nog eerder leeg.

Overigens heb ik begrepen dat C2000 portofoons automatisch in het vermogen schakelen (net als een GSM), afhankelijk van de specifieke dekking.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #187 Gepost op: 4 oktober 2009, 16:41:56
Jaja, dan zijn de portofoons nog eerder leeg.

Overigens heb ik begrepen dat C2000 portofoons automatisch in het vermogen schakelen (net als een GSM), afhankelijk van de specifieke dekking.

gewoon ouderwets standaard 4 watt vast de accu heeft genoeg capaciteit, we hebben het dan wel over de DMO-mode.

de ontvangst wordt verbeterd door dat het verzonden signaal sterker is.
Nemo me impune lacessit


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #188 Gepost op: 7 oktober 2009, 08:21:29
gewoon ouderwets standaard 4 watt vast de accu heeft genoeg capaciteit, we hebben het dan wel over de DMO-mode.

de ontvangst wordt verbeterd door dat het verzonden signaal sterker is.

Dan heb ik nog steeds de vraag die al gesteld is.
Hoe verbeter je, met het verhogen van het vermogen van alleen de portofoon, het bereik. Een radio heeft een bepaalde hoeveelheid signaal nodig om de verbinding in stand te houden. Als je het vermogen aan één kant hoger maakt, is de verbinding nog steeds niet goed. Als je basisstation het zendvermogen ook niet omhoog gaat, zal je bereik nog steeds net zo slecht zijn.

Dit geld voor analoge radio en nog sterker voor een systeem als C2000.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #189 Gepost op: 7 oktober 2009, 09:53:23
Dan heb ik nog steeds de vraag die al gesteld is.
Hoe verbeter je, met het verhogen van het vermogen van alleen de portofoon, het bereik. Een radio heeft een bepaalde hoeveelheid signaal nodig om de verbinding in stand te houden. Als je het vermogen aan één kant hoger maakt, is de verbinding nog steeds niet goed. Als je basisstation het zendvermogen ook niet omhoog gaat, zal je bereik nog steeds net zo slecht zijn.

Dit geld voor analoge radio en nog sterker voor een systeem als C2000.



Die stelling komt overeen met mijn mening. Maar laten we dezelfde conclusie eens de andere kant op doen. De zendmast heeft voldoende vermogen om richting Porto te komen. De porto heeft alleen onvoldoende vermogen om contact te leggen met de mast.
Terug naar jou conclusie: Als je het vermogen aan één kant hoger maakt, is de verbinding nog steeds niet goed.

Kortom door het verhogen van het zendvermogen van de porto is het wel mogelijk om een verbinding met de mast te krijgen en de verbindingskwaliteit gaat omhoog.

C2000 werkt pas bij een verbinding van twee kanten. Grote voordeel van een zwaardere zender is ook dat de DMO capaciteiten groter worden. Nadeel kan zijn dat de onderzoeken nog geen uitsluitsel geven over eventuele lange termijn gezondheidsschade. Dit geldt voor Porto, Masten maar ook ons aller GSM. Nu wordt de GSM regelmatiger gebruik dan een Porto, maar bijvoorbeeld een DHV Agent loopt toch gedurende zijn dienst rond met de porto dicht op zijn lichaam EN met een GSM.

Even een out-of-the-box SideStep; Mijn HTC telefoon heeft een ingebouwde FM ontvanger die pas werkt als ik de koptelefoon in plug (Extra antenne), kan de handmicrofoon niet dienen als extra antenne?

Tot zover mijn kopje thee :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat