C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 53914 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #190 Gepost op: 7 oktober 2009, 11:53:38
Die stelling komt overeen met mijn mening. Maar laten we dezelfde conclusie eens de andere kant op doen. De zendmast heeft voldoende vermogen om richting Porto te komen. De porto heeft alleen onvoldoende vermogen om contact te leggen met de mast.
Terug naar jou conclusie: Als je het vermogen aan één kant hoger maakt, is de verbinding nog steeds niet goed.

Kortom door het verhogen van het zendvermogen van de porto is het wel mogelijk om een verbinding met de mast te krijgen en de verbindingskwaliteit gaat omhoog.
Dus de porto heeft meer last van de muren dan het basis station. ?

Een betonnen binnen muur heeft zomaar 10dB demping op het signaal. Als je de porto in vermogen verdubbeld is dat maar 3dB sterker.
Omgekeerd ook. De mast moet 10dB sterker zijn om dan door die muur heen te komen.  Staan er 2 muren tussen, dan is het al 20dB.

Even voor de duidelijkheid. 10dB is een factor 10. 20dB is een factor 100
Citaat


C2000 werkt pas bij een verbinding van twee kanten. Grote voordeel van een zwaardere zender is ook dat de DMO capaciteiten groter worden. Nadeel kan zijn dat de onderzoeken nog geen uitsluitsel geven over eventuele lange termijn gezondheidsschade. Dit geldt voor Porto, Masten maar ook ons aller GSM. Nu wordt de GSM regelmatiger gebruik dan een Porto, maar bijvoorbeeld een DHV Agent loopt toch gedurende zijn dienst rond met de porto dicht op zijn lichaam EN met een GSM.
Als je een zwaardere zender neer zet, gaat mijn verhaal van hier boven nog steeds op. Die betonnen muren met hun demping is nog steeds een probleem.

Over gezondheidsaspecten, kan ik geen uitspraken doen. Dat is buiten mijn vakgebied.
Citaat
Even een out-of-the-box SideStep; Mijn HTC telefoon heeft een ingebouwde FM ontvanger die pas werkt als ik de koptelefoon in plug (Extra antenne), kan de handmicrofoon niet dienen als extra antenne?

Zulke handmicrofoons bestaan. Maar daar zou je het eventuele effect alleen maar mee verplaatsen naar een andere plek op je lichaam.
http://www.diytrade.com/china/4/products/3390021/Kenwood_KMC-26_Speaker_Microphone_with_Antenna_Jack.html#normal_img

Citaat
Tot zover mijn kopje thee :)
Tijd voor koffie en broodjes ;)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #191 Gepost op: 7 oktober 2009, 13:08:19
Dus de porto heeft meer last van de muren dan het basis station. ?

Nee, evenveel last, maar het basisstation heeft een krachtigere zender dan een porto. Door het verhogen van de zendcapaciteit van de porto blijft er meer reststerkte na demping over.

Citaat

Een betonnen binnen muur heeft zomaar 10dB demping op het signaal. Als je de porto in vermogen verdubbeld is dat maar 3dB sterker.
Omgekeerd ook. De mast moet 10dB sterker zijn om dan door die muur heen te komen.  Staan er 2 muren tussen, dan is het al 20dB.

Even voor de duidelijkheid. 10dB is een factor 10. 20dB is een factor 100Als je een zwaardere zender neer zet, gaat mijn verhaal van hier boven nog steeds op. Die betonnen muren met hun demping is nog steeds een probleem.

Soms ben ik zo blij dat ik uit onwetenheid kan reageren :):):) Ik weet niet wat de capaciteit van de zenders zijn en technisch heb ik, op dit gebied, ook weinig extra om mee te nemen. Ik bekijk het als relatieve buitenstaander, het grote voordeel van het internet is en blijft dat er een grote groep kennis zit. De hersenspinsels van de een, kan worden bevestigd of bekracht door de kennis van de ander. Dank dus daarvoor :) Dit maakt een forum als dit waardevol ;)

Citaat

Over gezondheidsaspecten, kan ik geen uitspraken doen. Dat is buiten mijn vakgebied. Zulke handmicrofoons bestaan. Maar daar zou je het eventuele effect alleen maar mee verplaatsen naar een andere plek op je lichaam.

Mijn kennis gebied ook niet, wat ik wel weet is dat er regelmatig berichten komen over onderzoeken over GSM's en Masten die elkaar tegenspreken. Het is denk ik wel een aandachtspunt bij de ontwikkelingen.

Citaat
Tijd voor koffie en broodjes ;)
En die smaakte prima!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #192 Gepost op: 7 oktober 2009, 23:01:11
gewoon ouderwets standaard 4 watt vast de accu heeft genoeg capaciteit, we hebben het dan wel over de DMO-mode.

de ontvangst wordt verbeterd door dat het verzonden signaal sterker is.

Ik denk niet dat dat klopt. Een TETRA-portofoon, net als een GSM, gaat z'n zendvermogen veranderen op basis van de ontvangst van het signaal van het basisstation. Als die masten dus teveel vermogen gebruiken, gaan de portofoons minder zendvermogen gebruiken, waardoor ze minder goed ontvangen worden door de mast.

Je krijgt dus het omgekeerde effect.

Je wilt dus een basisstation met lager vermogen laten werken, zodat de portofoons meer zendvermogen gaan gebruiken. Dat de batterij eerder op is, is wel jammer...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #193 Gepost op: 4 november 2009, 21:04:42
C2000 faalt op cruciale momenten

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5245174/__C2000_deugt_niet__.html
wo 04 nov 2009, 18:47      

RIJSWIJK -  Het communicatiesysteem van de hulpdiensten C2000 blijkt tijdens de Cambuurrellen in Leeuwarden afgelopen zomer niet naar behoren gewerkt te hebben. Het systeem van de mobiele eenheid sloot niet aan op dat van de beveiligers in het stadion. Hierdoor duurde het lang voordat de ME de rellen de kop in kon drukken.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #194 Gepost op: 4 november 2009, 21:12:57
:)Hoe doen ze dat toch in bijv.New York?
Hier willen we kennelijk altijd maar weer het wiel uitvinden,en dáár hebben ze kennelijk ook niks te verbergen want alles is vrij mee te luisteren óók via het WWW,kom dáár hier maar eens mee! :D


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #195 Gepost op: 4 november 2009, 21:44:07
Het communicatiesysteem van de hulpdiensten C2000 blijkt tijdens de Cambuurrellen in Leeuwarden afgelopen zomer niet naar behoren gewerkt te hebben. Het systeem van de mobiele eenheid sloot niet aan op dat van de beveiligers in het stadion. Hierdoor duurde het lang voordat de ME de rellen de kop in kon drukken.

Sorrie hoor ... ik weet dat publiek private samenwerking vergaand is .... maar dat het C2000 systeem van de ME niet aansluit op het communicatiesysteem van (particuliere) beveiligers is geen tekortkoming ... maar een functionele eis.

Indien beide participanten van C2000 gebruik zouden maken en dat zou niet gekoppeld kunnen worden hadden we een ander verhaal. Maar dit is een beetje goedkoop meeliften op een daadwerkelijk probleem zonder dat er feitelijk informatie wordt gegeven

Ik ben meestal wel een telegraaflezer ... maar dit ...
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #196 Gepost op: 5 november 2009, 01:18:16
:)Hoe doen ze dat toch in bijv.New York?
Hier willen we kennelijk altijd maar weer het wiel uitvinden,en dáár hebben ze kennelijk ook niks te verbergen want alles is vrij mee te luisteren óók via het WWW,kom dáár hier maar eens mee! :D

die hebben een gelijkwaardig systeem als c2000 uitgetest en gauw afgeschaft omdat het niet naar behoren werkte, dat weet inmiddels iedereen, maar hier blijven we toch ook op vierkante wielen rijden.
Nemo me impune lacessit


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #197 Gepost op: 5 november 2009, 14:25:48
die hebben een gelijkwaardig systeem als c2000 uitgetest en gauw afgeschaft omdat het niet naar behoren werkte, dat weet inmiddels iedereen, maar hier blijven we toch ook op vierkante wielen rijden.

Ten slotte heeft het analoge netwerk zich daar bewezen in 2001. Daar vloog alleen een deel van het netwerk in lower Manhattan er uit omdat de relais op het WTC verwoest waren en niet omdat er duizenden gebruikers op zaten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #198 Gepost op: 7 november 2009, 00:59:03
2009Z18958

Vragen van het lid Brinkman (PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
over het bericht dat een groot gedeelte van Rotterdam plat heeft gelegen na een storing van het
communicatiesysteem C2000. (Ingezonden 15 oktober 2009)

1
Bent u bekend met het bericht “Storing C2000 in deel Rotterdam?” 1)
Ja dit bericht is mij bekend.

2
Kunt u aangeven hoe deze storing heeft kunnen ontstaan? Ligt de oorzaak in een reguliere
technische storing of is de storing specifiek te wijden aan de onbetrouwbare kenmerken van het
C2000-systeem, bijvoorbeeld de veel voorkomende “black spots”, de gebieden waar het systeem
niet werkt?
Van 13 oktober 2009 20:51 t/m 14 oktober 2009 01:26 zijn 27 C2000 opstelpunten tijdelijk
uitgevallen. Niet alleen in de regio Rotterdam-Rijmond, maar ook in de regio Zuid-Holland Zuid is
hierdoor radiocommunicatie deels tijdelijk niet mogelijk geweest.
De oorzaak van deze gedeeltelijke uitval is dat in een hoofdschakelruimte van KPN door spontane
ontbranding de hoofdvoeding van een zogeheten ”multiplexer” is uitgevallen. Door het open vuur
dat hierbij is ontstaan is ook de redundante voeding van dit onderdeel uitgevallen. De oorzaak van
de spontane ontbranding wordt onderzocht door de leverancier. De leveranciers IVENT en KPN is
verzocht over de oorzaak en de maatregelen om herhaling te voorkomen te rapporteren. Deze
rapportage is thans nog niet binnen
Het is mijn streven om zo veel mogelijk punten waar verstoringen kunnen optreden redundant uit
te voeren, zoals ook hier bij de voeding in de schakelruimte het geval was. Ondanks al deze
voorzorgsmaatregelen blijkt het dat er helaas nooit een 100% garantie omtrent het functioneren
afgegeven kan worden.

3
Hoe heeft de regio Rotterdam-Rijnmond de bestaande dekkingsproblemen tot op heden opgelost?
Bent u hier tevreden over?
Acties om C2000 te optimaliseren (verbetering dekking en/of verstaanbaarheid) worden niet door
de regio’s, maar door de VtS-PN, al dan niet op verzoek van de regio, uitgevoerd. In die zin kan de
regio Rotterdam-Rijnmond zelf geen problemen oplossen. De VtS-PN is, ook in de regio Rotterdam-
Rijnmond bezig met C2000 te optimaliseren. Teneinde de zich daar voordoende problematiek niet
te isoleren heb ik de door mij ingestelde expertgroep C2000 verzocht om mij, naast over andere
aspecten, mede over de Nederland brede optimalisatieproblematiek integraal te adviseren.

1) NOS, 13 oktober 2009
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/10/art000001CA4C4EA0F338E0.html

Bron Ministerie BZK


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #199 Gepost op: 7 november 2009, 01:20:02
Geen zorgen over C2000 in Tholen

donderdag 05 november 2009 | 12:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 05 november 2009 | 16:14

Tekstgrootte  
 
ANP Photo

THOLEN - De haperende dekking van het communicatiesysteem C2000 in de gemeente Tholen heeft de brandweer nog niet voor problemen gesteld.

Dat meldt het Thoolse college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van vragen van de Reformatorische Fractie Tholen.

Raadslid Rien Klippel klom in de pen, nadat uit gezamenlijk onderzoek van de PZC en het radioprogramma Argos én een onderzoek van televisieprogramma Zembla bleek dat de dekking van het comsysteem van politie, ambulance en brandweer te wensen overlaat. Op drie plaatsen in Zeeland is de buitendekking onvoldoende: in het centrum van Vlissingen, het grensgebied rond Nieuw-Namen en in de gemeente Tholen. "Maar de 'mogelijk verminderde dekking' heeft in onze gemeente bij de brandweer nog niet voor problemen met de communicatie gezorgd", schrijft het college. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken plaatste alle probleemgevallen in Nederland op een prioriteitenlijst. Als het huidige budget blijft gehandhaafd, is Tholen pas over een paar jaar aan de beurt om het dekkingsprobleem aan te pakken.

http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/5762863/00Geen-zorgen-over-C2000-in-Tholen.ece