Dit jaar faalde het C2000-communicatiesysteem voor hulpdiensten bij drie grote incidenten: tijdens de rellen op het strand van Hoek van Holland, bij de aanslag op de bus met de koningin in Apeldoorn en in februari bij de Poldercrash, waarbij een vliegtuig van Turkish Airlines nabij Schiphol neerstortte. Bij die vliegramp reed ambulancepersoneel van 90 ambulances lukraak met gewonden naar allerlei verschillende ziekenhuizen door gebrek aan onderling contact. In ZEMBLA een indringende reconstructie van deze ramp met het originele geluidsmateriaal van de hulpdiensten. Uit gesprekken met vele betrokkenen ontstaat een onthutsend beeld van alle problemen met C2000.
Tijdens de vliegramp met het toestel van Turkish Airlines, waarbij begin dit jaar 9 doden vielen, raakte de C2000-mast overbelast. F. Schippers, directeur van de veiligheidsregio Kennemerland, vertelt dat dit komt omdat de mast in zijn regio absoluut onvoldoende capaciteit heeft. Schippers vreest dat dit ook wel eens het geval kan zijn in andere regio’s van Nederland: ‘Omdat wij niet uitsluiten, dat zich elders in het land hetzelfde gaat voordoen als bij ons.’
Volgens Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken lag het uitvallen van de mast vooral aan de hulpverleners. Zij zouden C2000 te pas en te onpas gebruiken.
Volgens G. Faas, voorzitter van de Ondernemingsraad van de Politie Rotterdam Rijnmond, hebben politiemensen zich bij het drama in Hoek van Holland vreselijk alleen gevoeld en in de steek gelaten door het systeem en door hun werkgever. ‘Hoe kan die ons in godsnaam opzadelen met apparatuur, die het af laat weten op moment dat ik het 't hardste nodig heb? Meerdere collega's hebben met de dood in de ogen op de noodknop gedrukt en contact gezocht met de centralist, om hulp te roepen. Omdat het systeem zo veel vragen niet aankan, is het zelfs even helemaal uit de lucht geweest.’
Hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en marechaussee was beloofd dat ze door de komst van C2000 beter zouden kunnen samenwerken. Het zou ook de veiligheid voor slachtoffers en hulpverleners bevorderen. Sinds de werkelijke invoering in 2005 blijkt dit nog niet het geval te zijn. In 2004 maakte ZEMBLA al een uitzending over de enorme opstartproblemen van C2000: falende testen, een jarenlange vertraging en een grote budgetoverschrijding. Nu, vijf jaar later, zijn er nog meer problemen bijgekomen.
Inmiddels is C2000 al meer dan vijftien jaar in ontwikkeling en heeft het project de overheid al ruim 1 miljard euro gekost. Minister Ter Horst heeft naar aanleiding van alle problemen aangekondigd een expertiseteam op te richten en een zoveelste onderzoek in te stellen.
ZEMBLA deed haar eigen onderzoek.
Samenstelling en regie: Erwin Otten.
Research: Sanne Boer.
Eindredactie: Kees Driehuis.
ZEMBLA: ‘De ramp C2000’, op zondag 27 september 2009 om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.