C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 55211 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #90 Gepost op: 28 september 2009, 10:42:55
Ik denk, maar dat is op persoonlijke titel, dat men eerst eens behoorlijk tijd en geld gaat steken in het opleiden van het personeel welke gebruik maakt van de randapparatuur, met alle do's en dont's...

Kijk, en daar gaat het meteen al fout. Je gaat denken... ;)
Maar ik ben het er wel mee eens. Het systeem is niet helemaal zoals het zou moeten, maar de eindgebruiker is ook niet helemaal vrij van blaam. Veel mensen weten niet wat er mogelijk is en hoe dat te doen. Als men C2000 anders gaat gebruiken, kan er al een hoop voorkomen worden.
Feit blijft wel dat men bewust gekozen heeft voor een systeem wat behoorlijk te kort schiet in de binnenhuisdekking. En dat zijn precies de gevaarlijkste plekken om je als hulpverlener te bevinden.
Assumption is the mother of all fuck-ups


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #91 Gepost op: 28 september 2009, 10:49:21
Kijk, en daar gaat het meteen al fout. Je gaat denken... ;)

Zeg sjakie... als je niets te doen hebt... dan hoef je mij niet lastig te vallen he... en als er iemand moet denken laat het dan maar aan mij over.... daar ben jij niet voor gekwalificeerd....  ;D ;D ;D ;D


Overigens ben ik het met je eens dat die binnenhuis dekking in veel regio's op diverse plekken echt een drama is.... en juist dat is een gevaarlijk punt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #92 Gepost op: 28 september 2009, 11:32:28
Ik denk, maar dat is op persoonlijke titel, dat men eerst eens behoorlijk tijd en geld gaat steken in het opleiden van het personeel welke gebruik maakt van de randapparatuur, met alle do's en dont's...

Maar wederom is de gebruiker het ondergeschoven kindje, moet het doen met een uurtje les hoe de porto/mobi moet worden in/uitgemeld en daar houdt het zo'n beetje wel mee op.

Verder denk ik dat men de functionaliteiten wel zou kunnen verbeteren, waaronder het versturen van tekstberichten, een van de zaken die hier in de regio uitgeschakeld staat omdat het teveel capaciteit zou kosten. Terwijl het op een hoop zaken erg handig en nuttig zou kunnen zijn....


Maar goed... laat men nu eens de werkvloer bij het gehele verhaal betrekken... mede door een stukje frustratie weg te nemen en uit te leggen wat het systeem wel en niet kan, zou al een stuk duidelijkheid verschaffen....

Dat er dan iemand als zo'n hoge oom zit te schutteren voor de TV... tja... er zitten wel meer mensen niet op de juiste plek...

Er blijkt gewoon te weiniig hardware geplaatst te zijn uit bezuinigingsoogpunt... :-X Je kan de mensen nog zo goed opleiden maar als er geen verbinding is tussen de porto en de zendmast kan kan je nog doctorandus porto bediening zijn maar dan gaat het nog niet werken...  ;)

Als het systeem wordt ontworpen voor 95% buitenhuisdekking met geen enkele garantie voor binnenhuisdekking dan kan je wel straks GPS mogelijkheid hebben op je porto maar als je de meldkamer niet kan bereiken om door te geven dat je spoed assistentie nodig hebt is het een leuk stipje op de kaart op de meldkamer maar heeft het geen meer waarde voor incidenten binnen.

Het probleem van communicatie van hulpdiensten wordt nu bij bepaalde gebouweigenaren neer gelegd om op te lossen? Waarom zou ik als gebouweigenaar dit moeten betalen? Met meer masten, is er dan wel in 95% binnenhuisdekking?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #93 Gepost op: 28 september 2009, 11:50:20
@ palmpie

Helemaal met je eens,

Echter denk ik niet dat het opgelost wordt door het plaatsen van extra masten. Ik heb het meegemaakt dat ik buiten volledige sterkte ontvangst had, en vervolgens het gebouw binnenliep en meteen geen ontvangst meer had...

Ik denk dat de overheid de eigenaren van gebrouwen moet verplichten deze binnenhuis zenders te plaatsen, echter wel op kosten van de overheid... lijkt mij niet zinnig dat je deze extra kosten op de eigenaren van het gebouw gaat verhalen. Het is de keuze van de overheden om dit systeem te gebruiken dan zijn de kosten dus ook voor de overheid...

Maar de dekking buiten beschouwing gelaten denk ik dat er veel winst te behalen valt bij de eind-gebruikers, zowel centralisten als de mensen op straat... goede uitleg en opleiding is al een groot gedeelte van de winst..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


katertje2009

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #94 Gepost op: 28 september 2009, 11:51:30
C2000: Guusje ter Horst heeft een probleem

28 September 2009

Naast de hulpverleningsdiensten, heeft nu ook de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevr. Dr. Guusje ter Horst een probleem met C2000, concludeert HP De Tijd na de uitzending van Zembla.
/knip.../knip


Op naar de oplossing...!!! En tempo draaien.

bron vbv.nl  ;)

eh, ff tussendoor: www.vbv.nl gaat niet over guusjes probleem...

deze doet t beter... ;)
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1509-c2000-guusje-ter-horst-heeft-een-probleem.html?archived=0&page=1


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #95 Gepost op: 28 september 2009, 12:01:08
@ palmpie

Helemaal met je eens,

Echter denk ik niet dat het opgelost wordt door het plaatsen van extra masten. Ik heb het meegemaakt dat ik buiten volledige sterkte ontvangst had, en vervolgens het gebouw binnenliep en meteen geen ontvangst meer had...

Ik denk dat de overheid de eigenaren van gebrouwen moet verplichten deze binnenhuis zenders te plaatsen, echter wel op kosten van de overheid... lijkt mij niet zinnig dat je deze extra kosten op de eigenaren van het gebouw gaat verhalen. Het is de keuze van de overheden om dit systeem te gebruiken dan zijn de kosten dus ook voor de overheid...

Maar de dekking buiten beschouwing gelaten denk ik dat er veel winst te behalen valt bij de eind-gebruikers, zowel centralisten als de mensen op straat... goede uitleg en opleiding is al een groot gedeelte van de winst..

Doordat nu en de hardware en de opleidingen (op alle niveau's) niet goed geregeld zijn wijzen de hardware clubs naar de gebruikers en de gebruikers naar de hardware... :-X
Iedere club moet gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen en gaan werken aan zijn eigen problemen ipv de bal bij de 'tegenpartij' neer te leggen...  ;) Waarom geen C2000 examen voordat je met de apparatuur mag werken?
Beide partijen gaan elkaar nu beiden in de media beschuldigen van het falen... Moet je daar de burger/media mee gaan lastig vallen...? Ik vind dit ook een teken van het falen van het management bij de veiligheidsregio's en BZK. Dit had gewoon 'binnenshuis' opgelost moeten worden zonder dat een programma als Zembla daar aandacht aan had hoeven te besteden...


Weet iemand wat de veiligheidsregio's betalen voor het gebruik van het netwerk?  ??? ::)


Glenn2

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 28 september 2009, 12:06:09
Ik heb net de uitzending teruggekeken. Nu volg ik die hele C2000 problematiek al een tijdje maar onthutsend vond ik de volgende punten:

- De eis voor binnenshuisdekking is komen te vervallen vanwege de forse overschrijding van het budget.
- Het plaatsen van een mast kost 400.000 euro. Toen in 2006 een C2000-oefening werd gehouden kwam duidelijk naar voren dat in Hoek van Holland onvoldoende dekking/capaciteit was. Guusje ter Horst heeft dit erkend maar er is geen mast bijgekomen vanwege de kosten.
- Er is een verplichting voor bedrijven om voor dekking binnen het gebouw te zorgen op kosten van het bedrijf zelf.

Ik denk dat we er absoluut niet zo gek naast zitten dat het gebrek aan capaciteit, dekking en opleiding alleen een kwestie van geld is. Nu is dat voor veel zaken zo en moet je de kosten/baten analyse maken. Maar het lijkt mij dat deze inmiddels zeer duidelijk is. Hulpverleners in gevaar kan gewoon niet.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #97 Gepost op: 28 september 2009, 12:36:44
is de lijst met 65 plekken waar niet of nauwelijks ontvangst is ook openbaar gemaakt?


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #98 Gepost op: 28 september 2009, 12:42:11
Kan iemand mij uitleggen waarom alles zo duur moet zijn een mast van 400.000??????? de techniek is er al. zijn er misschien een paar mensen die er teveel aan willen verdienen. Dit is trws niet alleen bij dit project maar bij alles wat de overheid doet!!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #99 Gepost op: 28 september 2009, 12:42:53
vernietigende reportage.... :-X

Aiii...die ene belangrijke man (Secretaris Generaal) met z'n pak aan zat toch een aantal keer enorm met zijn mond vol tanden...

"Er was al van tevoren bekend dat er problemen waren".
"En toch hebben we het ingevoerd. Ja..."

Ik vond het best wel een 'schokkende' docu, als je dat dan hoort van Hoek van Holland etc. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren... :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding