GRIP 2 Zeer grote brand (disco De Jelleboog) Kantoorstraat - Den Burg 08-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (disco De Jelleboog) Kantoorstraat - Den Burg 08-08-2012  (gelezen 20854 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

• Forum gebruiker

Opvang in sporthal
Een onbekend aantal mensen is uit een aantal panden geëvacueerd in verband met de rook. Bewoners van ontruimde woningen zijn opgevangen in sporthal Ons Genoegen. Ook hotel De Lindeboom en nog een ander hotel is ontruimd. Vijftien mensen hebben zich gemeld in de sporthal. Veel andere mensen hebben elders onderdak gevonden.

Zonder enige kennis van de actuele situatie ter plaatse kreeg ik hierbij het volgende beeld voor ogen:

8 hulpverleners SIGMA
4 hulpverleners AMBU team
2 hulpverleners MMT
x hulpverleners (AOOV + Hoofd Opvanglocatie
----------------------------------------------------- +/+
15+ hulpverleners

15 op te vangen burgers...

Hopenlijk is dit het geval en kan iedereen snel weer naar huis en is er niet sprake van grote aantallen inhallatie slachtoffers.

Weet iemand of het op Texel gebruikelijk is om het SIGMA ook voor eventuele O&V activiteiten in te zetten?

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Brand Den Burg Texel: ontruimde toeristen wachten af

TEXEL - Mensen die vanwege de grote brand in het centrum van Den Burg hun huis of hotel uit moesten zijn opgevangen in Sporthal Ons Genoegen en Jeugdherberg Stay Okay.

Ze weten woensdagmorgen nog niet wanneer ze hun huis in kunnen of hun bagage kunnen halen. De familie Dreckmann uit Bonn wacht het maar gelaten af. Ze werden rond vijf uur gewekt op hun hotelkamer in De Lindeboom, dat vlakbij de brandende disco J'Elleboog staat. ,,We zouden vandaag naar huis gaan'', vertelt Uschi Dreckmann. ,,Maar al onze bagage en de auto staan nog in het gebied dat is afgesloten. Om twee uur hopen we te horen wannneer we dat op kunnen halen.'' Bij de brand kwam asbest vrij. Op welke schaal zich dat verspreid heeft is nog niet bekend.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article17146553.ece/Brand-Den-Burg-Texel-ontruimde-toeristen-wachten-af?lref=sll

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Zonder enige kennis van de actuele situatie ter plaatse kreeg ik hierbij het volgende beeld voor ogen:

8 hulpverleners SIGMA
2 hulpverleners MMT
15+ hulpverleners

Hopenlijk is dit het geval en kan iedereen snel weer naar huis en is er niet sprake van grote aantallen inhallatie slachtoffers.

Weet iemand of het op Texel gebruikelijk is om het SIGMA ook voor eventuele O&V activiteiten in te zetten?

RemcoV

wat ik weet is dat de eilanden een andere bezetting en voertuigen hebben dan wij op het vaste land.

ABeens
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker

8 hulpverleners SIGMA
2 hulpverleners MMT
15+ hulpverleners

RemcoV

Op zo'n eiland kost het (veel) tijd om meer ter plaatse te krijgen ivm veerdiensten etcetera. Hierdoor wil je gewoon eerder opschalen om niet achter de feiten aan te lopen. Het is misschien wat overdreven zo op het oog, maar er zitten tienduizenden toeristen op dat eiland naast de gewone bevolking dus beter mee dan om verlegen in dit geval lijkt me.
Bijdragen op persoonlijke titel.

SimonSt

• Senior gebruiker
...

Het is ook mijn ervaring dat geopende opvangcentra niet veel gebruikt worden. Toch wil je als overheid goed onderdak regelen bij langdurige ontruiming. En dat betekent inderdaad wat investering qua mensen en middelen.
Als de mensen zelf iets regelen ook prima, en zo niet dan zijn ze dus van harte welkom.

DRK

• Forum gebruiker

8 hulpverleners SIGMA
2 hulpverleners MMT
15+ hulpverleners

RemcoV

Je weet nooit vooraf hoeveel mensen er uiteindelijk zullen komen.

Heb wel eens (in het verre verleden) met 20 O&V-ers een gymzaal ingericht voor spoedopvang, gehele keten in werking t/m eten en vermaak voor eventuele gezinnen op de koop toe. Uiteindelijk alleen een bejaard echtpaar op hoeven vangen dat later die avond alsnog was overgebracht naar een hotel. Opvang viel achteraf alles wel mee en was best gezellig, aldus het echtpaar  O0
vrijwilliger instructeur

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Het is ook mijn ervaring dat geopende opvangcentra niet veel gebruikt worden. Toch wil je als overheid goed onderdak regelen bij langdurige ontruiming. En dat betekent inderdaad wat investering qua mensen en middelen.
Als de mensen zelf iets regelen ook prima, en zo niet dan zijn ze dus van harte welkom.

Volgens mij is uit onderzoek in Amsterdam gebleken dat 'slechts' 10% van de geëvacueerden gebruik maakt van een door de gemeente geregelde opvanglocatie. Daarbij gaat het vooral om alleenstaande personen en mensen zonder verdere familie of kennissen in de omgeving. Veruit de meeste personen vinden een plek bij familieleden of kennissen.

Dit heb ik zelf ook ervaren bij een evacuatie van een flat door problemen met de CV deze winter. Ook daar uit meerdere honderden huizen 'slechts' een tiental personen opgevangen op de opvanglocatie. Nou was de evacuatie ook niet echt spoedeisend en hebben we bewoners geadviseerd bij familieleden te verblijven, maar het geeft wel aan dat er normaliter maar een heel klein percentage is dat opgevangen hoeft te worden.

Maarrr... dat is het probleem van opvang en verzorging: je zal je opvanglocaties toch voor voldoende mensen op orde moeten hebben. In 99 van de 100 keer komt er nog geen 10% van de mensen, maar net die ene keer dat je wat weinig opvangplekken hebt komen ze bijna allemaal. Iets met wet en Murphy enzo ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
p2kflex
12:34:37 08-08-12GROUP-1Prio 2 (Aflossing) KANTOORSTRAAT 7 DEN BURG TXL651
0202425BRW Texel (Den Burg) (Blusploeg 3)
0202437BRW Texel (Den Burg) (Lichtkrant)
0202439BRW Texel (Lichtkrant)
0202997BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (GMS Koppelcode)
0202999BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)

superfly

• Forum gebruiker
Er is een hele compagnie opgeroepen is dit alleen voor de daadwerkelijke blussing of ook voor de herbezetting van de kazernes op texel?

brandweermanjef

• Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Brand discotheek Texel
08 aug 2012    07:06

DEN BURG In een discotheek in Den Burg op Texel woedt een zeer grote brand.
In de discotheek De Jelleboog aan de Kantoorstraat is hevige rookontwikkeling te zien en er komen vlammen uit het dak.

De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt. Korpsen van het vaste land zitten op een extra boot om de brandweer van het eiland te assisteren.

Het centrum van Den Burg is afgezet. Het pand is moeilijk bereikbaar en wordt als verloren beschouwd.

In de discotheek waren voor zover bekend geen mensen aanwezig toen de brand uitbrak. Een onbekend aantal mensen is uit een aantal panden geëvacueerd in verband met de rook.

Wat de oorzaak van de brand is, is nog onbekend.

Foto & bron www.RTVNH.nl

Bovenstaande foto's:  floris moerkens