GRIP 1 Middel hulpverlening (gekantelde vrachtwagen) Botlekbrug - Botlek 08-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (gekantelde vrachtwagen) Botlekbrug - Botlek 08-08-2012  (gelezen 8361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Dat verschilt per oplegger. Bij negen van de tien zit die buiten bij de loskisten. Deze zorgt ervoor dat ten alle tijden de stroom wordt uitgeschakeld. Ook als je aan het lossen ben en er gaat iets fout en je drukt de knop in. Worden alle afsluiters gedicht.

Maar deze noodstop heeft dus alleen effect als er sprake is van een lekkage op een afsluiter? Eigenlijk is de noodstop dus een soort van 'afsluiter voor de afsluiter'. Als de reguliere afsluiter faalt dan heb je nog een mogelijkheid om een lekkage (via de afsluiter) te stoppen.

Als er iemand is die hiervan een plaatje (schematische weergave) heeft dan ben ik hier zeer geinteresseerd in.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Meer info: Factsheet vervoer LPG

De belangrijkste openingen van de tank worden tijdens het rijden afgesloten door pneumatisch aangestuurde afsluiters waarvan het afsluitende mechanisme aan de binnenzijde van de tank is aangebracht, zgn. bodemkleppen. Het aanhangende leidingstelsel is met breekbouten aan die kleppen bevestigd, zodat ingeval bij een ongeval de leidingen onder de tankwagen zouden worden afgerukt er geen exceptionele krachten op die bodemkleppen of op de tank worden uitgeoefend.

Alle Nederlandse LPG tankauto's zijn op last van het VLG uitgerust met een noodstopsysteem. De bedieningsorganen zijn rondom de tankwagen aangebracht en bestaan uit knoppen en een kunststof luchtleiding die rond de tank is aangebracht. Bij bediening van de knoppen, of bij het doorsmelten bij brand ? van de luchtleiding wordt automatisch de pomp voor het lossen gestopt en de bodemafsluiters gesloten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Is er iemand op het forum die uit kan leggen hoe dit werkt en tussen welke systeemonderdelen deze noodstop zit?

bedankt!

Alle Nederlandse LPG tankauto's zijn op last van het VLG uitgerust met een noodstopsysteem. De bedieningsorganen zijn rondom de tankwagen aangebracht en bestaan uit knoppen en een kunststof luchtleiding die rond de tank is aangebracht. Bij bediening van de knoppen, of bij het doorsmelten bij brand ? van de luchtleiding wordt automatisch de pomp voor het lossen gestopt en de bodemafsluiters gesloten.

 bron: http://www.vvg-nederland.nl/text.php?section=5&TEX_ID=33


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Wel mooi dat de meida alles zo lekker kan overdrijven! Gister me de chauffeur gesproken... En er was absoluut geen sprake van een lekage, Het enige wat heeft gelekt zijn de luchtbalgen. en de 'noodstop' die de chauffeur ingedrukt zou hebben was alleen de hoofdschakelaar om de stroom uitteschakellen
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Mooie aanvulling en geeft gelukkig duidelijkheid. En helaas blijkt maar weer dat de pers het verhaal soms spannende maakt dan dat het is.

Overigens is er bij een gekantelde tankwagen genoeg risico. Buiten eventuele lekkages werken de overdrukventielen niet of veel later. Dus bij brand is er wel degelijk drukopbouw.

Nu zijn veel LPG-tankwagens inmiddels voorzien van een hittewerende cocon die ervoor zorgt dat de tank 75 minuten beschermt is tegen een bleve.

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Faq/43/79/hoe-herken-je-lpg-tankwagens-met-hittewerende-bekleding.html
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nu zijn veel LPG-tankwagens inmiddels voorzien van een hittewerende cocon die ervoor zorgt dat de tank 75 minuten beschermt is tegen een bleve.

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Faq/43/79/hoe-herken-je-lpg-tankwagens-met-hittewerende-bekleding.html
Mooi die hittewerende cocon.

Foto:112actueel

Zou die cocon nog steeds naar behoren functioneren met zo,n scheur erin?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Nu kan dit alleen de buitenmantel zijn als bescherming van het cocon wat om de tank zit. Dat ik op de foto niet zo goed beoordelen. Wel interessante vraag. Bij beschadigde cocon is het advies om deze te behandelen als een tankwagen zonder. Dus bij brand kans op bleve na 15 minuten.

Tel de alarmeringtijd, eventueel opkomst tijd, rijtijd en inzettijd bij elkaar op en je weet dat je maar weinig tijd hebt. Veel branden bij gekantelde vrachtwagens ontstaan door het scheuren van de dieseltank en de vonkvorming bij het schuren van het metaal over het wegdek.

Ik snap dus wel de grote opschaling bij dergelijke incidenten. In Brabant Zuidoost weten ze alles van een brandende gastanktrailer. Daar kwamen ze een aantal jaren geleden goed weg. Deze wagen lag ook op zijn zijkant waardoor overdrukventielen niet of onvoorspelbaar reageren. En terwijl iedere "deskundige" na de brand riep "zie je wel een tankwagen kan niet ontploffen" is het te danken aan de collega's ter plaatse dat het incident beheersbaar is gehouden. Met veel lef en snelheid hebben ze de directe aanval ingezet en hadden ze via een viaduct van de weg daaronder snel water voor voeding van de SB-wagen en waterkanonnen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le