En als hij een keer niet vliegt en het is nodig zijn de mensen ook weer verontwaardigd. Krijg soms het idee dat je het als HV'er nooit goed kunt doen.
Dat is een typische mentalteit die de hele maatschappij heeft, niet alleen de HV wereld. Ook wel bekend als de NIMBY mentaliteit. (Not In My Back Yard). Practisch gezien een vrijwel onoplosbaar probleem in de samenleving.
Iedereen die op vakantie gaat per vliegtuig wil dichtbij schiphol wonen en vind het fantastisch dat er een extra baan komt. Dat snap ik ook wel, want voor die vakantiegangers duurt het dagje schiphol misschien wat korter. Maar de mensen die er naast wonen zijn boos vanwege het geluid.
Iedereen wil van alles, maar niet bij eigen huis. Zeker niet wanneer het niet direct voor henzelf noodzakelijk is. Dit zie je ook met Gevangenissen, snelwegen, grote openbare gebouwen, Windmolens en dergelijke andere stuff. Iedereen wil dat ze er komen, maar niemand wil er zelf last van hebben. En dat is ook wel te begrijpen en in veel gevallen zijn de tegenargumenten ook heel erg goed. Maar soms moet het algemeen belang van al die andere 15.9 miljoen Nederlanders even zwaarder wegen als die overlast van die enkele mensen. Maar als jij bij de 'enkele' zit dan is dat best vervelend, en kan dat soms je hele leven behoorlijk verzuren.
En als ik naast een helidek woonde van de politiehelikopter of vlak bij een traumahelikopter woonde zou ik daar ook niet blij mee zijn, ondanks dat ik weet hoe ontzettend goed werk ze doen. Maar ook met die gevangenis maak je mij niet blij.
Ook buiten de HV wereld herkenbaar hé