Vannacht werd ik even voor vieren gebeld met een afgeschermd nummer op onze alarmtelefoon door een Duits sprekende mijnheer die mij vertelde dat hij vergeefs geprobeerd had de Kustwacht te bereiken om te melden dat hij Mayday had gehoord en noodfakkels had gezien.
Eerder was de Waterhulpdienst al gebeld (ook afgeschermd) door Duitssprekende mensen dat ze in de buurt van Nijkerk zaten in een zinkende boot en met emmers aan het hozen waren, al tot hun middel in het water. Die melding bleek vals.
Met die alarmering in het achterhoofd probeerde ik met alle macht de melding te verifiëren. Man: Nee, ik bel met een telefoon in de haven, ik kan niet teruggebeld worden. Het nummer van de kustwacht is een 0900 nummer dat kan ik niet bellen. U heeft toch een boot, de Seeker dan kunt u toch hulp bieden en gaan varen? Kunt u de Kustwacht niet bellen...
enz. Maar bij mij rees de twijfel of de melding wel serieus was. Ik heb de man het operationeel nummer (0223 542300) gegeven en daar naar verwezen. Daarna direct zelf de Kustwacht gebeld en het verhaal verteld. De operator herkende de man als iemand die ook regelmatig Duits sprekend de Kustwacht belt met een verhaal over vermeende vuurpijlen en niet gehoorde Maydays.
Als je als reddingsdienst benaderd wordt door een dergelijk figuur, vraag dan als eerst naar een nummer waarop hij teruggebeld kan worden. Kan hij dat niet geven, ook geen nummer van iemand die voor hem in kan staan, betreft het mogelijk een valse melding. Geef dan het operationeel nummer van de Kustwacht die handelen het dan wel verder af.