Nachtelijke lolbroek probeert in het Duits hulpverlening in gang te zetten.

Auteur Topic: Nachtelijke lolbroek probeert in het Duits hulpverlening in gang te zetten.  (gelezen 2292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Vannacht werd ik even voor vieren gebeld met een afgeschermd nummer op onze alarmtelefoon door een Duits sprekende mijnheer die mij vertelde dat hij vergeefs geprobeerd had de Kustwacht te bereiken om te melden dat hij Mayday had gehoord en noodfakkels had gezien.

Eerder was de Waterhulpdienst al gebeld (ook afgeschermd) door Duitssprekende mensen dat ze in de buurt van Nijkerk zaten in een zinkende boot en met emmers aan het hozen waren, al tot hun middel in het water. Die  melding bleek vals.

Met die alarmering in het achterhoofd probeerde ik met alle macht de melding te verifiëren. Man: Nee, ik bel met een telefoon in de haven, ik kan niet teruggebeld worden. Het nummer van de kustwacht is een 0900 nummer dat kan ik niet bellen. U heeft toch een boot, de Seeker dan kunt u toch hulp bieden en gaan varen? Kunt u de Kustwacht niet bellen...

enz. Maar bij mij rees de twijfel of de melding wel serieus was. Ik heb de man het operationeel nummer (0223 542300) gegeven en daar naar verwezen. Daarna direct zelf de Kustwacht gebeld en het verhaal verteld. De operator herkende de man als iemand die ook regelmatig Duits sprekend de Kustwacht belt met een verhaal over vermeende vuurpijlen en niet gehoorde Maydays.

Als je als reddingsdienst benaderd wordt door een dergelijk figuur, vraag dan als eerst naar een nummer waarop hij teruggebeld kan worden. Kan hij dat niet geven, ook geen nummer van iemand die voor hem in kan staan, betreft het mogelijk een valse melding. Geef dan het operationeel nummer van de Kustwacht die handelen het dan wel verder af.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Kan de kustwacht afgeschermde telefoonnummers wel zien? Zoals de 112centrale?

Henk

• Senior gebruiker
Nee, dat kunnen ze niet. Zelfs de doorgeschakelde nummers van de 112 centrale zijn niet te zien, het nummer moet altijd opgevraagd worden. Vergeet je dat, heb je een probleem als er achteraf bijzonderheden gevraagd moeten worden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Dat is erg jammer. Nu krijg je een vage nachtelijke melding, waar je totaal niet wijs uit kunt worden en waar je zelf de nodige vraagtekens bij kunt plaatsen of de melding wel echt is. En wat doe je? gaan varen op het gevaar dat je voor niets eruit gaat. Of binnen blijven met het gevaar dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. :-\

SimonSt

• Senior gebruiker
Ik zie het probleem niet zo; als je het niet vertrouwt verwijs je ze toch gewoon door naar 112?
Dan kunnen ze geen weerwoord geven want die kan je altijd bellen.

Henk

• Senior gebruiker
112 daar kun je een apart topic over starten. Kan best, maar dan moet je geen haast hebben en van het type volhouder zijn.
Eergisteren nog de grootste moeite gehad de restanten van een vrachtwagen klapband te melden verspreid op de toerit van de stichtse brug van de A27.

Ik reed na twee ontspoorde  telefoontjes (Flevoland: "nee daar moet u de KLPD toch echt voor hebben." ik "daar vroeg ik ook om!" Flevoland: "Nee, wij kunnen niet terug doorverbinden, u moet weer opnieuw 112 bellen.") al voorbij de afslag Almere Hout eer ik de gevraagde KLPD driebergen aan de lijn kreeg.  Zou RWS in kennis stellen. Stuur er ook maar een eenheid heen ter beveiliging, suggereerde ik, grote stukken rubber over drie rijstroken. Ja, misschien wel een goed idee... En dat zou nog een appeltje eitje moeten zijn. Kun je na gaan als er het woord water in voor komt... Nee, schuif maar door naar de kustwacht.

1300001-MR

• Senior gebruiker
Nee, schuif maar door naar de kustwacht.
0900-0111 is de 112 voor de Kust- en ruime binnenwateren. Voor een slootje op een dorp moet je ondanks de term 'water' toch echt bij 112 zijn  :)

SimonSt

• Senior gebruiker
Ik weet dat je 112 niet voor spoed op het ruime sop moet hebben, maar volgens mij gaat het erom hoe je zo'n grapjas snel kunt pareren...