Nu kan dit alleen de buitenmantel zijn als bescherming van het cocon wat om de tank zit. Dat ik op de foto niet zo goed beoordelen. Wel interessante vraag. Bij beschadigde cocon is het advies om deze te behandelen als een tankwagen zonder. Dus bij brand kans op bleve na 15 minuten.
Tel de alarmeringtijd, eventueel opkomst tijd, rijtijd en inzettijd bij elkaar op en je weet dat je maar weinig tijd hebt. Veel branden bij gekantelde vrachtwagens ontstaan door het scheuren van de dieseltank en de vonkvorming bij het schuren van het metaal over het wegdek.
Ik snap dus wel de grote opschaling bij dergelijke incidenten. In Brabant Zuidoost weten ze alles van een brandende gastanktrailer. Daar kwamen ze een aantal jaren geleden goed weg. Deze wagen lag ook op zijn zijkant waardoor overdrukventielen niet of onvoorspelbaar reageren. En terwijl iedere "deskundige" na de brand riep "zie je wel een tankwagen kan niet ontploffen" is het te danken aan de collega's ter plaatse dat het incident beheersbaar is gehouden. Met veel lef en snelheid hebben ze de directe aanval ingezet en hadden ze via een viaduct van de weg daaronder snel water voor voeding van de SB-wagen en waterkanonnen.