Grote brand (dakbrand) Blaarthemseweg - Veldhoven 12-08-2012

Auteur Topic: Grote brand (dakbrand) Blaarthemseweg - Veldhoven 12-08-2012  (gelezen 4268 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BarneyC

  • Huismeester kazerne Zandvoort
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:09:23
Wat ik me afvraag: waarom wordt er in sommige meldingen GRIP genoemd als deze 0 is? Ik zie daar de logica niet echt van in?
Huismeester brandweer Zandvoort-Noord


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:30:22
Wat ik me afvraag: waarom wordt er in sommige meldingen GRIP genoemd als deze 0 is? Ik zie daar de logica niet echt van in?
Is een naam voor een procedure binnen brabant-zuidoost :)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:51:52
In het kader van landelijk 1 systeem heeft Brabant Zuidoost Grip-0 ook als fase.  ;D

Vroeger was dat overleg met OVD-A/B/P. Of dat nog zo is weet ik op dit moment niet?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:56:54
In het kader van landelijk 1 systeem heeft Brabant Zuidoost Grip-0 ook als fase.  ;D

Vroeger was dat overleg met OVD-A/B/P. Of dat nog zo is weet ik op dit moment niet?
yes, en de caco (of CMO, of hoe heet ie tegenwoordig?!) komt naar de MKB en pikt daar de coördinatie op. Zover ik begreep.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2012, 15:03:31
In het kader van landelijk 1 systeem heeft Brabant Zuidoost Grip-0 ook als fase.  ;D

Vroeger was dat overleg met OVD-A/B/P. Of dat nog zo is weet ik op dit moment niet?

In principe is GRIP 0 alles waar geen GRIP bij komt kijken, de normale gang van zaken.

BZO wijkt echter van de landelijke procedure af en daar is het een soort pre-GRIP opschaling voor onder andere het motorkapoverleg.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2012, 15:24:13
Eens, landelijk (formeel) is het een grip-1 situatie.

Maar de minister vindt alles goed en de Veiligheidsregio's hebben veel vrijheid om eigen invulling te geven aan hun procedures. Zeer bijzonder. En als klap op de vuurpijl is er nu zelfs een grip-5 fase bedacht.....zucht.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2012, 15:38:38
En als klap op de vuurpijl is er nu zelfs een grip-5 fase bedacht.....zucht.

Eh, die was toch 10 jaar geleden al door Rijnmond bedacht maar is toen GRIP landelijk werd ingevoerd komen te vervallen?


BarneyC

  • Huismeester kazerne Zandvoort
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:02:10
Bedankt voor de uitleg! O0
Huismeester brandweer Zandvoort-Noord


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:26:59
Recent heeft een adviescommissie van wijze mensen het advies aan de minister gegeven om grip-5 in het leven te roepen om regio-overschrijdende incidenten te managen.

De aansturing moet dan landelijk gaan gebeuren. Met andere woorden, nog een laag erbij en nog meer mensen die met een incident bezig zijn. 2 regio's in grip 5 is schat ik 100 man regionaal en landelijk achter een bureau. Hoe ingewikkeld willen we rampenbestrijding maken.....?!

Maar we gaan off-topic geloof ik  ;D
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le