Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven

Auteur Topic: Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven  (gelezen 18388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Veel vragen dus.

Er zijn toch wel eerder gevallen geweest die hetzelfde probleem hadden?

Daarnaast is het wel vreemd dat het schip inmiddels 300 nm ver op zee drijft. Wat missen wij in de informatie?! Is de reder wel helemaal eerlijk over de status van het schip? Is er soms meer gevaar dan gedacht?

We zullen het t.z.t. wel horen.

Er zijn wereldwijd olietankers die na een brand,explosie of aanvaring enige tijd in de wachtkamer op zee moesten blijven voordat ze ergens welkom waren.

Nu kan een calamiteit a/b van een containerschip gelet op de verscheidenheid aan ladingen,de verpakkingen van  de ladingen en de toegankelijkheid veel complexer,risicovoller en gevaarlijker zijn dan een calamiteit mbt een olietanker.
Bij een brand in een van de tanks van een olietanker si het waterkanonnen  op de naastgelegen tanks,koelen en steeds verder naar de brandende tank naar binnen werken en koelen totdat je een lading schuim op het brandnde gedeelte kunt zetten,lukt het niet in een schuimaanval dan nog een keer proberen.
De grotere sleepboten bij de olieterminals hebben 30 ton schuim aan boord voor dit soort inzetten.

Overigens moet je bij crude tankers oppassen als de lading in zee gaat stromen,dan moet je wachten totdat de vluchtige bestanddelen uit de crude grotendeels zijn vervlogen.

NB. Een brand aan boord van een ammoniaktanker bijv. is veel gevaarlijker dan een olietanker,die gaan tientallen meters hoog sproeien !

Zo heeft iedere lading wel  specifieke problemen.

Een containerlading is veel moeilijker te blussen met waterkanonnen en dat soort branden moet je uiteindelijk aan boord van het schip zelf  blussen. En daartoe moet je ervaren brandweerlieden en geeigend materieel aan boord kunnen en willen brengen.

Veel calamiteiten mbt de lading van containerschepen worden toegegschreven aan 1.vuurwerk en 2.calcium hypochloriet.

1.Zie o.a. M/V Hyundai Fortune M/V Hanjin Pennsylvania.


2.De naam calcium hypochloriet komt hier ook soms naar voren.

Enige voorbeelden van problemen tot 2003 met containerschepen in het verleden waar ook werd gesproken over o.a. calcium hypochlorite.


Other recent cargo explosions on container ships at sea include:
 2003 - SEA ELEGANCE involved an undeclared 20' container of calcium hypochlorite (UN 2208) that was stowed below decks aft of the accommodation.
 2002 - M/V HANJIN PENNSYLVANIA off Sri Lanka suffered two fatalities from the initial explosion in Hold 4 where no Dangerous Goods (DG) were declared. The fire spread for the next 4 days to Hold 6, also where no declared DG were stowed, where there was a a massive explosion resulting in a $235 million loss.
 1999 - CMA DJAKARTA off Egypt had a container of Chinese calcium hypochlorite (UN 2208) stowed above decks ignite and explode.
 1998 - ACONCAGUA off of Ecuador experienced an explosion of Chinese calcium hypochlorite (UN 1748) in a hold .
 1998 - SEA LAND MARINER sailing off of Crete suffered two fatalities in an explosion and fire of containers on the poop deck. Calcium hypochlorite was suspected.
 1998 - M/V DG HARMONY off South America involved the auto ignition and explosion of ten containers of US manufactured calcium hypochlorite stowed in Hold 3.

International P&I Issues Calcium Hypochlorite Warning

explosion, fire, fire safety Add comments.

May 282011

Several cargo fires have apparently been caused by self-ignition of Calcium Hypochlorite, a powerful oxidising agent, including Hanjin Pennsylvania, CMA Djakarta, DG Harmony, Sea Elegance and last year’s Charlotte Maersk incident. Now the International Group of P&I Clubs has issued a Frequency Asked Questions, FAQ, on the chemical through its members.

Says Det Norsk Veritas: “Container fires have received a lot of press coverage in recent years. Huge fires have caused big ships to be abandoned and lost, such as the Hanjin Pennsylvania in November 2002, and the Hyundai Fortune in 2006. The fires are often associated with problem cargoes like calcium hypochlorite, an oxidizing agent that will self ignite under given conditions. Extinguishing such fires can be a real problem as oxygen is released by the substance when burning, making the fire self sustaining”.

Crew worked for a week to save Charlotte Maersk

Following the fire aboard Charlotte Maersk, Maersk stopped accepting calcium hypochlorite for shipment from China.

Circulars about the dangers of calcium hypochlorite were issued in 1999 and 2000. Says the London Club: “…given the passing of time since those circulars in the immediate aftermath of particular incidents, the London P&I Club and all other International Group members wish to raise awareness to the wider maritime industry of the hazards and precautions associated with Calcium Hypochlorite

Bron :Maritime Accident Casebook

De kustwachten van Engeland en Frankrijk zullen wel meerdere verkenningsvluchten uitvoeren om de ontwikkelingen in de gaten te houden.
Tevens hebben deze landen een aantal grote sleepboten die kunnen ingrijpen als een schip dreigt de stranden op de kusten of anderzins problemen heeft.

De Engelsen hebben misschien "toevallig" wel een geschikte onderzeeer in de buurt dan kunnen ze alles goed observeren en afluisteren,dat laatste tot in de kleinste details,die dingen kunnen bijv. een pompje horen draaien en hoogstwaarschijnlijk ook brand etc. geluiden waarnemen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
laatste press release NSB 13.08.2012.

MSC FLAMINIA
Buxtehude, August 13 2012
 
As weather conditions remained stable, firefighting experts onboard of MSC FLAMINIA continued to extinguish individual containers until yesterday evening. Currently, weather conditions worsened, forcing the suspension of the operations until the weather improves again.

During the past days the salvage team was able to stabilize the vessel by pumping water from the cargo holds into the ballast water tanks. By now, MSC FLAMINIA is listing by just 2.5 degrees. With this list, the vessel is stabilized to the extent that the entry into an emergency port is possible.
 

MSC FLAMINIA and its accompanying group of tugs are currently holding a waiting position approximately 240 nautical miles off the coast of the UK.
 

Despite ongoing talks with all involved authorities, a permission to enter a sheltered coastal area or an emergency port has not been granted yet.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Een aantal bronnen lijken me op z'n plaats, ik kan me niet in al je opmerkingen vinden. Je vergeet dat de veiligheidsmaatregelen aan boord van chemicaliëntankers en olietankers vele malen strenger zijn. Een brand aan boord van deze schepen is dus niet alleen zeer onwaarschijnlijk, maar ook sneller in te dammen en beheersbaar te houden. Maatregelen zijn onder andere het onder inert gas vervoeren van lading waardoor er simpelweg geen zuurstof is om een brand kans te geven. De meeste risico's zijn bij het laden/lossen, maar zelfs dat systeem is volledig inert en gesloten.

Bron: opleiding

Wat betreft de verkenningsvluchten en onderzeeboten: zeer onwaarschijnlijk. Het schip is niet op drift maar is op sleep van Smit. Er zijn externen aan boord voor de bestrijding van de brand en er vind koortsachtig overleg plaats tussen rederij en kuststaten. De situatie aan boord is niet opgelost maar wel onder controle.

De Britten gaan echt geen dure onderzeeboot inzetten om een brandbestrijding in de gaten te houden. Daar is het onderzeewapen veel te schaars voor.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dat is toch een succes voor de bergers. Circa 10 graden eraf is best veel.

En als je dit filmpje ziet dan is de schade toch erg fors. Kans op breken?

http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=2876
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat is toch een succes voor de bergers. Circa 10 graden eraf is best veel.

En als je dit filmpje ziet dan is de schade toch erg fors. Kans op breken?

http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=2876

Ja forse schade maar als het schip niet is gebroken op de eerdere zeegang de afgelopen weken dan lijkt die kans niet zo erg groot.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
MSC FLAMINIA

Buxtehude, August 14 2012

Due to the inconsistent weather conditions salvage operations onboard MSC FLAMINIA can not be conducted continuously at the moment. The position of MSC FLAMINIA remains unchanged and the vessel is listing at 2.5 degrees.

Negotiations regarding the permission to enter a sheltered coastal area or an emergency port are still without any result.

The image accompanying this statement, dated from the morning of August 13 2012, shows the damage to cargo holds 4, 5 and 6 as well as the hull of MSC FLAMINIA. In addition, smoke emission in cargo hold 7 is discernable.

latest pictures of MSC FLAMINIA


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
MSC FLAMINIA

Buxtehude, August 15 2012

There is still no permission for MSC FLAMINIA to enter a sheltered area or a subsequent emergency port. Reederei NSB and the salvage company both remain in contact with all littoral states to acquire this permission.
 
At the same time, MSC FLAMINIA and its accompanying group of tugs have taken a position over 400 nautical miles west of the entrance of The English Channel to avoid bad weather and the expected swell. Since the coming days are projected to bring deteriorating weather conditions, the group has set a northwesterly course to an area where less swell is expected. Its speed is 4.5 knots.
 

A significant impairment of the stability of MSC FLAMINIA due the expected wave height cannot be excluded and is observed apprehensively.


In the meantime, Reederei NSB has declared general average for the vessel.

The law of general average is a legal principle of maritime law according to which all parties in a sea venture proportionally share any losses resulting from a voluntary sacrifice of part of the ship or cargo to save the whole in an emergency. In the exigencies of hazards faced at sea, crew members often have precious little time in which to determine precisely whose cargo they are jettisoning. Thus, to avoid quarrelling that could waste valuable time, there arose the equitable practice whereby all the merchants whose cargo landed safely would be called on to contribute a portion, based upon a share or percentage, to the merchant or merchants whose goods had been tossed overboard to avert imminent peril. While general average traces its origins in ancient maritime law, still it remains part of the admiralty law of most countries.
 
The first codification of general average was the York Antwerp Rules[2] of 1890. American companies accepted it in 1949. General average requires three elements which are clearly stated by Mr. Justice Grier in Barnard v. Adams:
 "1st. A common danger: a danger in which vessel, cargo and crew all participate; a danger imminent and apparently 'inevitable,' except by voluntarily incurring the loss of a portion of the whole to save the remainder." "2nd. There must be a voluntary jettison, jactus, or casting away, of some portion of the joint concern for the purpose of avoiding this imminent peril, periculi imminentis evitandi causa, or, in other words, a transfer of the peril from the whole to a particular portion of the whole." "3rd. This attempt to avoid the imminent common peril must be successful".


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Zag gisterenavond dit schip langskomen op RTL nieuws, zou misschien in Rotterdam terecht kunnen?

Excuses voor het ontbreken van een link, kan het dus helaas niet staven met actuele berichtgeving  ;)
vrijwilliger instructeur


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
MSC Flaminia was rejected the refuge because she could interrupt the Olympic Games, said the UK
Tuesday, August 14, 2012 - 10:53:00 PM - More articles in Accidents  Discuss 0 posts       Printable View

August 15: MSC Flaminia fire is not what it seems to be and what MSC and NSB are telling to public. Most probably, there is a very dangerous cargo on board we don’t know anything about, either explosives or highly poisonous materials, maybe of a military character. Several facts:

Crew abandoned the vessel without any visible real danger to them or to the vessel, vessel all by herself survived the fire being abandoned and unattended, survived the storm and as is can be seen on just stunning air video http://www.ouest-france.fr/actu/actuDet_-MSC-Flaminia.-Plus-de-danger-l-etat-du-navire-s-ameliore_39382-2104288_actu.Htm, is now proceeding under own power. Maybe I’m mistaken and there is tug somewhere far ahead of MSC Flaminia, missing by the camera? Have a look yourselves. *)

Information I received yesterday August 14:
The MSC FLAMINIA is currently sitting off UK territorial waters where she is expected to remain pending a decision by the UK authorities to either allow her to transit through the English Channel or to allow her into a place of refuge, where the salvors can take the steps necessary to stabilise the casualty before she heads to into a nominated port of refuge (at present expected to be either Rotterdam or Zeebrugge) where she will discharge any sound/part sound cargo.
The UK, French, Dutch and Belgian Authorities have recently met with salvors to discuss the casualty’s predicament and to explore the options available.  The UK Authorities are particularly concerned that the damaged vessel may cause an interruption to the Olympic events, currently taking place off the West Coast of the UK, and the potential risk to the environment from the extinguishing water.  There is also concern as to the structural integrity of the vessel, particularly since she is facing testing gales force weather conditions.  A decision by the territorial authorities will be taken once the salvors have produced a passage plan, salvage plan and a stabilisation plan and any subsequent services are expected to last at least a further 4 to 5 weeks.

On what grounds do authorities reject the refuge to the visibly stable, seaworthy vessel? Fire is almost out, list decreased to some 2 degrees, and more to that, French video shows vessel proceeding under own power. Why escorting tugs were running between MSC Flaminia and Falmouth, carrying presumably, some equipment and specialists, why there were so many difficulties in boarding apparently sound vessel? How the distressed MSC Flaminia could possibly endanger Olympic Games (no less!), when she is definitely not in danger of sinking or big fire, and how her fire would possibly interrupt Olympic Games?

At present all the vessels proceed in western direction at a speed which is much higher than usual for the towage, they sailed some 90 nautical miles during 24 hours between 03:13 UTC August 13 and 03:18 UTC August 14, and at 14.8.12 03:18 UTC they were in position 49.47.2N  013.37.9W, course 300 deg speed 6 plus knots. Maybe the vessel is sailing back to US, where the voyage started, as the only place to deal with the dangerous cargo?

Maritime Bulletin

*) De Flaminia wordt gewoon gesleept,echter zoals bij een scherp schip gebruikelijk is scheert het achter de sleepboot alle kanten op zoals je niet stuurt. Het schip legt dan ook ongeveer 3 x de afstand af die de sleepboot aflegt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
‘MSC Flaminia’: spelen met vuur (+video)

16 augustus 2012

 Gevraagd: Europese haven die bereid is een lekkend, stuurloos en grotendeels uitgebrand en nog nasmeulend containerschip toe te laten. Brandweer en sleepboot- assistentie aanwezig.
 
Het zal weinig verwondering wekken dat tot nu toe geen enkele Europese kuststaat op de uitnodiging is ingegaan om de ‘MSC Flaminia’, die al op 14 juli (!) in brand vloog, in zijn wateren toe te laten, laat staan in één van zijn havens.
Autoriteiten zijn als de dood dat de containerbak (6.700 teu) met aan boord vele tonnen stookolie en een bonte lading, waaronder ongetwijfeld ook chemicaliën, alsnog ’afborrelt’ en een milieuramp veroorzaakt. En dus dobbert het nog steeds op de oceaan, begin deze week 240 zeemijl (450 km) ten zuiden van de Engelse kust.
 
Volgens maritieme experts is het letterlijk ‘spelen met vuur’. ‘Als de ‘Flaminia’ niet een veilige haven binnen kan, gaat het vroeg of laat ten onder. Zo’n schip kan maar een beperkte hoeveelheid bluswater aan en in zwaar weer wordt de situatie al snel kritiek’, aldus een zegsman. Hij voegt eraan toe dat de gevolgen niet te overzien zijn als het schip zinkt met de kans op olievervuiling langs de Franse en Engelse kust en ‘ronddobberende containers in Het Kanaal’.

Directeur Helmut Ponath van de Duitse scheepseigenaar Reederei NSB vindt het ‘schokkend’ dat een schip onder de Duitse vlag in deze situatie geen toestemming van Europese lidstaten krijgt om binnen te lopen. ‘Zo is de berging onmogelijk en wordt het succes van deze operatie gefrustreerd’, aldus Ponath. De haven van Rotterdam overweegt de 'Flaminia' wel toe te laten, bericht RTL Nieuws.
 
Door slechte weersomstandigheden loopt de berging aan boord van containerschip MSC Flaminia opnieuw vertraging op. Het schip heeft op dit moment een hellingsvlak van ongeveer 2,5 graden.