Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012

Auteur Topic: Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012  (gelezen 18117 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Misschien het Ambupersoneel uitbreiden met een standaard 1 agent op de auto in de weekenden. Dan kan het eigen risico van de zorgverzekering ook verder omhoog, want de gewone burger moet dat natuurlijk weer betalen...

Of de kosten van het extra personeel wat daar ter plaatse heeft moeten komen, verhalen op de dader.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Groepsgedrag strafbaar stellen en allemaal aanhouden.

Dan direct minimaal 90 dagen vastzetten. Leren ze het wel af!

Bizarre wereld toch.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
een update van AT5.nl

Aangifte tégen belaagde ambulancebroeder

Eén van de mannen die zaterdagavond ambulancebroeders belaagden in Noord, doet aangifte tegen de politie en één van de broeders.
Dat vertelt hij aan AT5. Naar eigen zeggen was hij zelf druk in de weer met het bieden van eerste hulp aan een zwangere vrouw toen de ambulance arriveerde. 'Een broeder loopt naar mij toe en vraagt mij of ik in de auto zat. Ik leg hem uit dat ik in de auto achter hem zat en dat ik hulp verleen. Even later stelt hij dezelfde vraag en herhaal ik het en zegt hij dat ik net vertelde dat ik passagier van de geraakte auto ben. Ik ben emotioneel en irriteer mij daar aan en leg hem uit dat ik dat niet gezegd heb. Er komt een ziekenbroeder aan die mij wegduwt. Ik wijs hem er op dat hij mij niet mag aanraken', vertelt de man.

Volgens de man, op in de beelden van het incident verwikkeld is in een opstootje met agenten en een broeder, deed juist één van de ambulancemedewerkers agressief. 'Hij stormt agressief op mij af en begint te schreeuwen en ook ik schreeuw tegen hem. Binnen een paar seconden grijpt hij mij met twee handen naar mijn keel en knijpt met volle kracht dicht', zegt hij. Hij zou door de aanvallen van de broeder zijn kniepees gescheurd hebben.

Verschillende getuigen meldden gisteravond al aan AT5 dat de ambulancebroeder ook agressief zou zijn overgekomen. De man, overigens niet de 32-jarige arrestant, doet aangifte tegen de broeder en betrokken agenten.

www.at5.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Lijkt me een spannend zaakje te gaan worden, laat hem maar aangifte gaan doen. Wellicht krijgt hij dan eens een andere kijk op zijn eigen functioneren. ::)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Ben ik de enige die wat moeite heeft met het optreden van de ambulancemedewerker in het groene t-shirt?

En dan bedoel ik niet dat hij niet de voorgeschreven en verplichte veiligheidskleding draagt op de openbare weg (dat alleen al is een stukje uitstraling en professionaliteit) maar vooral zijn attitude en het feit dat de politie hem enkele keren tegen moet houden, moet kalmeren en weg moet sturen. Wat er ook gebeurd is en wat ook de aanleiding is, dit draagt niet bij aan het de-escaleren van de situatie. En natuurlijk kan en zal het hele forum over mij heen vallen en natuurlijk ken ik de werkelijke aanleiding en situatie niet maar je zou verwachten dat medewerkers in deze sector opgeleid zijn om de-escalerend op te treden en die vaardigheden feilloos beheersen?

Nou, kom maar op. Het schieten op azijnzeikerd mag beginnen  098uo


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Ben ik de enige die wat moeite heeft met het optreden van de ambulancemedewerker in het groene t-shirt?

En dan bedoel ik niet dat hij niet de voorgeschreven en verplichte veiligheidskleding draagt op de openbare weg (dat alleen al is een stukje uitstraling en professionaliteit) maar vooral zijn attitude en het feit dat de politie hem enkele keren tegen moet houden, moet kalmeren en weg moet sturen. Wat er ook gebeurd is en wat ook de aanleiding is, dit draagt niet bij aan het de-escaleren van de situatie. En natuurlijk kan en zal het hele forum over mij heen vallen en natuurlijk ken ik de werkelijke aanleiding en situatie niet maar je zou verwachten dat medewerkers in deze sector opgeleid zijn om de-escalerend op te treden en die vaardigheden feilloos beheersen?

Nou, kom maar op. Het schieten op azijnzeikerd mag beginnen  098uo

Ik heb een doel bewust niet gereageerd, omdat ik ook want 'moeite' heb met het optreden van de ambulance medewerker..
Wel wil ik er bij zeggen, dat het lijkt op een druppel die de emmer later overlopen en kan de reactie op een of andere manier wel begrijpen.
Het is een emotionele(?) reactie en doe je niet altijd even goed je werk. Heeft iedereen wel last van toch?
Ik probeer dit van 2 kanten te bekijken, voor zover dat mogelijk is.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Nou, kom maar op. Het schieten op azijnzeikerd mag beginnen  098uo
Omdat dit al je insteek is zal dit waarschijnlijk koren op de molen zijn, maar... Stel je niet zo aan, Calimero.

Ik vind dat de betrokken medewerker inderdaad eerder door collega's danwel agenten gescheiden had moeten worden zoals bij een 'normaal' opstootje. Maar ik begrijp ook dat dát niet gelijk is gebeurd omdat ik zoiets ook niet zou verwachten. Maar ja, dan tref je toch weer de mens in het uniform en blijkt ook iemand van de ambulance emoties te hebben en wordt hij alsnog door zijn eigen collega's naar even verderop begeleid.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Het filmpje mist volgens mij weer de aanloop naar dit incident.

Dat geeft een oververhitte ambulancechauffeur/verpleegkundige die boos, erg boos is. Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat iemand zomaar zo boos wordt. Het gebrul en en losrukken als agenten de verdachten vastpakken maakt dat de ambulanceman erg alert en gaat in de defensieve houding. Hij laat zich niet zomaar pakken.

En verbazend dat mensen direct vinden dat ze aangifte moeten doen. Veel mensen weten ineens weer wat ze moeten doen..... Wisten ze dat maar toen ze daar aan het rellen waren.

Overigens zag ik de politie 2 man arresteren en ik lees dat er maar 1 is.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ik heb een doel bewust niet gereageerd, omdat ik ook want 'moeite' heb met het optreden van de ambulance medewerker..
Wel wil ik er bij zeggen, dat het lijkt op een druppel die de emmer later overlopen en kan de reactie op een of andere manier wel begrijpen.
Het is een emotionele(?) reactie en doe je niet altijd even goed je werk. Heeft iedereen wel last van toch?
Ik probeer dit van 2 kanten te bekijken, voor zover dat mogelijk is.

Denk dat iedereen wel gezien heeft dat de ambulancemedewerker zich nogal opwond en tegen moest worden gehouden door collega's en politiemensen. Uiteraard worden ook hulpverleners geacht zich lastig te laten vallen, bedreigen en beledigen en onredelijk bejegenen, zonder zelf in de aanval te gaan.

Maar du moment dat bij een hulpverlener net die ene druppel vloeit die de beker doet overlopen, bestaat bij mij meer woede in de richting van de veroorzaker dan verontwaardiging omdat de hulpverlener in kwestie zich eens een keer niet als onderliggende partij bleef gedragen.

Mede door internet e.d. lezen en horen mensen veel meer dingen waar ze vroeger nooit van hoorden. Agressie tegen ziekenbroeders, daar hoor je alleen de laatste jaren maar van. Ik denk dat de mensen het zat zijn, de verhalen van ziekenhuispersoneel dat bedreigd wordt of lui die agressief worden omdat hun vrouw/dochter niet door een vrouwelijke dokter maar mannelijke dokter 'dreigt' onderzocht te worden, dronkelui die broeders bedreigen en aanvallen  etc. etc.

Binnen de beroepsgroep zal deze boze broeder best scheef aangekeken worden omdat ie niet rustig bleef en wellicht niet het perfecte visitekaartje was voor de beroepsgroep, maar de gemiddelde buitenstaander is het gedrag van de tokkies' meer dan zat. Of ze nu geel, groen, blauw of zwart zijn.  >:( >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Het is natuurlijk erg makkelijk om het gedrag van de bewuste HV-er te be- of veroordelen. Natuurlijk mag je van een HV-er verwachten dat hij de rust kan bewaren maar het is wederom dat een (of meerdere) HV-ers het werk ogenschijnlijk onmogelijk gemaakt wordt door een stel personen met het IQ van een kokosnoot en wie kan ons vertellen hoevaak de bewuste HV-er met dergelijk gedrag geconfronteerd is in het nabije verleden. Ik weet het niet en ik durf bijna te stellen niemand van ons weet het. Dus kan het zomaar gebeuren dat deze HV-er z'n put op hoogte is, er knapt iets en hij gaat los (niet goed maar wel heel begrijpenlijk) Dat dit gedrag van de HV-er afgekeurd wordt kan ik me ook nog voorstellen maaaaaaarrrrr......

Wanneer er op internet filmpjes verschijnen van dienders die ogenschijnlijk meer geweld gebruiken bij een aanhouding dan gewenst lijkt (volgens de beelden die we te zien krijgen) dan opeens horen we dat de arrestant buiten de beelden al aggressief gedrag vertoonde, eerder al dreigende taal uitkraamde en weet ik welke exuses voor het toegepaste geweld, natuurlijk een diender mag geweld gebruiken en staat vaak tegenover een aggresief persoon maar dat is geen reden om het gedrag van een diender goed te praten en hier toch enigzins een beschuldigend vingertje richten de ambu-broeder uit te steken.

Waarom wel diender die (volgens de publieke opinie) exesief geweld gebruiken verdedigen en een HV-er niet....

Een antwoord op die vraag zou ik heel graag zien van de personen die de actie van de HV-er minimaal met enige moeite hebben beoordeeld..... :'(
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend