Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012

Auteur Topic: Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012  (gelezen 18248 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

V16.01

• Forum gebruiker
Inmiddels gaat deze rond via twitter:

Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Met alle respect maar andere culturen wonen in Nederland en daar zijn nu eenmaal regels, wetten, normen en waarden.

Als die je niet bevallen dan moet je zelf conclusies trekken en eventueel vertrekken. Heel simpel en heel duidelijk. Je eigen regels, normen en waarden gelden hier gewoon niet. Of je nu snel oververhit bent en een temperament karakter hebt maakt niets uit. Je past je gewoon aan!

De Overheid zou eens duidelijk moeten zijn in plaats altijd begrip te tonen voor iedereen.

En laat ik duidelijk zijn dat het mij niet uitmaakt of je nu geel, zwart, wit, paars, groen, bruin of roze bent. De regels gelden voor ons allemaal. En als je je niet kan gedragen dan moeten we dit direct aanpakken.

Wel vindt ik dat de Overheid meer moet doen aan voorlichting over de werkwijze van de hulpdiensten. Veel mensen snappen bijvoorbeeld niet dat de ambulance werkt volgens een vast stappenplan en niet direct een slachtoffer in de auto gooit en met vol gas richting ziekenhuis gaat. Eerst uitvragen, stabiliseren etc. Ook zouden ze duidelijker moeten laten zien dat het prio 1 al veel stress geeft aan de bemanning. Daarnaast kunnen de mensen die aankomen niets doen aan het feit dat ze misschien wel 15 minuten plat op het stuur gelegen hebben. Daarmee voorkom je misschien dat mensen emotioneel schreeuwen "waar blijven jullie toch!?!?" Verder maak ik ook wel mee dat mensen die als "EHBO-er" of voorbijganger helpen redelijk bot en lomp aan de kant worden gezet door hulpverleners. Logisch omdat er actie moet zijn in het behandelen maar geeft een slecht gevoel voor de helpers. En vaak is er geen tijd voor uitleg of nazorg omdat je moet gaan vervoeren. Volgens mij is er meer voorlichting en nazorg nodig. Laten we dus ook kritisch kijken naar onze manier van optreden. Kan het beter......?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch

Boogje

• Forum gebruiker
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Ik vraag mij af of hulpverleners nog gewone mensen zijn. Als er 1 beroepsgroep in Nederland is die haarfijn weet wat er speelt in de maatschappij dan zijn het wel de hulpverleners, in alle takken van sport.

En dat fascineert mij ook zo. Ook bij discussies op o.a. dit forum. Dat politieke correcte geleuter dat het niet hoort, dat het allemaal schandalig is enzovoort enzovoort. Natuurlijk hoort het allemaal niet. Natuurlijk is het schandalig. Maar het is wel de realiteit van alledag. Mensen zijn enorm, overdreven kritisch geworden. Hebben vaak enorm korte lontjes. De individualisering en het egoïsme in de maatschappij neemt enorm toe. Daarnaast bestaat de maatschappij tegenwoordig uit vele verschillende culturen waarvan soms zeer licht ontvlambare.

Natuurlijk kan je vinden dat het niet zo hoort. Maar het zal niet meer veranderen, hoogstens nog erger worden. Wil je als hulpverlener overleven in deze jungle, dan zal je je uit lijfsbehoud moeten aanpassen. Dus oprecht respect uitstralen. Je attitude aanpassen. En je vooral niet gek laten makken door dreigen en obstinaat gedrag. Zaken die ik in dit filmpje mis. Bijvoorbeeld ook door de ambulancemedewerkers die gewoon door blijven telefoneren. Wordt, terecht of onterecht, door de andere partij weer als een stuk minachting ervaren en kan ook als de rode lap op de stier werken. En schelden is helemaal not done. Dat zou in een emotionele uitbarsting kunnen gebeuren, maar in dit filmpje worden er grenzen overschreden.

Elders zegt iemand als reactie op mijn posting:"...daar heb je weer zo'n zeikerd". Als dat al je instelling is als je weer eens geconfronteerd wordt met een lastige klant dan maak je het jezelf erg moeilijk......
En van dit soort politiek correcte reacties word ik inderdaad wel eens verdrietig.
De hulpverlener moet in de benadering van dit soort Neanderthalers dus 'oprecht respect uitstralen, de attitude aanpassen en zich vooral niet gek laten maken door dreigen en obstinaat gedrag.' Nee en ook, om welke dringende reden ook, vooral niet telefoneren, want stel je voor dat zo'n hersenloze garnaal dat niet snapt en er aanstoot aan neemt. Hou nou toch eens op zeg.
Die hulpverlener komt daar om slachtoffers zo goed en professioneel mogelijk te helpen en wordt daarin belemmerd door deze holbewoner(s). Stel dat het letsel van de patiënt hierdoor nog meer verslechterd zou zijn (je kunt tenslotte maar 1 ding tegelijkertijd), dan was iedereen ook weer over de hv-er heengevallen omdat hij niet adequaat genoeg had opgetreden. Het SO is op dat moment de zwakkere die bescherming (hulp) verdient en dat prevaleert mijns inziens boven alles (buiten eigen veiligheid uiteraard). Wat mij betreft mag de HV-er die daarin ernstig wordt belemmerd door dit soort Ötzi's ze met één welgemikte hoek tijdelijk het zwijgen opleggen en dat zou ik uitermate professioneel vinden in de gegeven situatie.

De attitude aanpassen aan dit soort betekent dus jezelf verlagen tot een voor-middeleeuws niveau waar je niet meer naar toe moet willen. Het is voldoende uitgelegd, campagnes genoeg gehad waarom je met je poten van HV-ers af moet blijven, nu wordt het gewoon tijd om korte metten te maken met de types die het nog niet (willen) snappen. Mss dat het dan wel eens doordringt.

En dan heb ik het niet over excessief geweld, maar net genoeg om het respect 'af te dwingen'.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
De attitude aanpassen aan dit soort betekent dus jezelf verlagen tot een voor-middeleeuws niveau waar je niet meer naar toe moet willen. Het is voldoende uitgelegd, campagnes genoeg gehad waarom je met je poten van HV-ers af moet blijven, nu wordt het gewoon tijd om korte metten te maken met de types die het nog niet (willen) snappen. Mss dat het dan wel eens doordringt.

En dan heb ik het niet over excessief geweld, maar net genoeg om het respect 'af te dwingen'.

Ach, droom lekker verder. Blijkbaar heb je geen idee hoe het er in het echt aan toe gaat? Heb jij dit soort situaties wel eens meegemaakt?

Doe jij je voordeur op slot als je je woning verlaat? Leg je nog je laptop, Iphone, digitale camera en je gevulde portomenee  in het zicht op je autostoel als je even een boodschap gaat doen in het centrum van de stad? Of verlaag je je ook tot middeleeuws gedrag door nu maar alles te verstoppen en achter slot-en-grendel te leggen omdat het anders gestolen wordt? Ik vind het zelf ook belachelijk dat het anno 2012 nodig is, maar ook dat is de realiteit.

In dit specifieke geval sluit ik niet uit dat de opstelling van een of meerdere ambulancemedewerkers er toe bijgedragen heeft dat de situatie zo uit de hand gelopen is. Maar het is, zeker hier, not done om ook eens een kritisch, realistisch geluid te laten horen.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Ach, droom lekker verder. Blijkbaar heb je geen idee hoe het er in het echt aan toe gaat? Heb jij dit soort situaties wel eens meegemaakt?

Doe jij je voordeur op slot als je je woning verlaat? Leg je nog je laptop, Iphone, digitale camera en je gevulde portomenee  in het zicht op je autostoel als je even een boodschap gaat doen in het centrum van de stad? Of verlaag je je ook tot middeleeuws gedrag door nu maar alles te verstoppen en achter slot-en-grendel te leggen omdat het anders gestolen wordt? Ik vind het zelf ook belachelijk dat het anno 2012 nodig is, maar ook dat is de realiteit.

In dit specifieke geval sluit ik niet uit dat de opstelling van een of meerdere ambulancemedewerkers er toe bijgedragen heeft dat de situatie zo uit de hand gelopen is. Maar het is, zeker hier, not done om ook eens een kritisch, realistisch geluid te laten horen.

Het is toch zot dat mensen gedwongen worden om zich ook te verlagen omdat een aantal randdebielen (sorry geen ander woord) je dit opdringt? In dit geval verlaagde de ambumedewerker zich hier toe door zich ook verbaal agressief te gedragen. En daar valt nu men ook weer over. Ik verwacht in wat ik ook doe zo behandelt te worden zoals ik een ander behandel. Maar als ik uitgescholden wordt kan iemand er een terugkrijgen. Ja. We moeten het de hulpverleners maar laten gebeuren, ze moeten dus alleen maar liefdevol vragen of iemand alsjeblieft niet wil schelden, duwen, de weg versperren? Dan gaan we eerst de onwillige kleuters aaien en dan pas iemand helpen. Kijken wat men daarvan vindt.

Iemand die met zijn vingers aan mijn spullen komt, vraag ik ook niet meer heel beleefd of hij misschien alsjeblieft mijn laptop, fiets of wat dan ook wil terugleggen. En zeker zal ik hem/haar er geen plezier mee wensen als dit wordt geweigerd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

MJWB

• Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
Stel, maar dan ook echt stel, dat hij 'hulp aan het verlenen was' (zoals te lezen in de update van AT5), dan is hij op dat moment een lekenhulpverlener. Net zoals alle AED-alert hulpverleners. Als een ambu aankomt hoor je niet de hulpverleners in de weg te zitten, maar meteen over te dragen aan de professionele hulpverlening. ZIJ bepalen dan of je door moet gaan, hulp moet bieden, enz enz. Hierbij is NEE, NEE. En Nee betekend in dit geval dat je je gaat begeven naar de schaal om de hulpverlening heen, en je probeert zorg te dragen voor een veilige werkplek. Zo moeilijk is dat toch niet? Of zie ik het nu verkeerd?

Het gaat dus uiteindelijk niet om hoe de hulpverlener reageert, maar hoe de lekenhulpverlener reageert. Al het andere is helemaal niet belangrijk, het ene volgt uit het andere. Laat beiden aangifte doen, (dus ook de professionele hulpverlener) en doe maar een proefproces,....
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.

Expert

• Senior gebruiker

Met alle respect maar andere culturen wonen in Nederland en daar zijn nu eenmaal regels, wetten, normen en waarden.

Als die je niet bevallen dan moet je zelf conclusies trekken en eventueel vertrekken. Heel simpel en heel duidelijk. Je eigen regels, normen en waarden gelden hier gewoon niet. Of je nu snel oververhit bent en een temperament karakter hebt maakt niets uit. Je past je gewoon aan!

De Overheid zou eens duidelijk moeten zijn in plaats altijd begrip te tonen voor iedereen.

En laat ik duidelijk zijn dat het mij niet uitmaakt of je nu geel, zwart, wit, paars, groen, bruin of roze bent. De regels gelden voor ons allemaal. En als je je niet kan gedragen dan moeten we dit direct aanpakken.

Wel vindt ik dat de Overheid meer moet doen aan voorlichting over de werkwijze van de hulpdiensten. Veel mensen snappen bijvoorbeeld niet dat de ambulance werkt volgens een vast stappenplan en niet direct een slachtoffer in de auto gooit en met vol gas richting ziekenhuis gaat. Eerst uitvragen, stabiliseren etc. Ook zouden ze duidelijker moeten laten zien dat het prio 1 al veel stress geeft aan de bemanning. Daarnaast kunnen de mensen die aankomen niets doen aan het feit dat ze misschien wel 15 minuten plat op het stuur gelegen hebben. Daarmee voorkom je misschien dat mensen emotioneel schreeuwen "waar blijven jullie toch!?!?" Verder maak ik ook wel mee dat mensen die als "EHBO-er" of voorbijganger helpen redelijk bot en lomp aan de kant worden gezet door hulpverleners. Logisch omdat er actie moet zijn in het behandelen maar geeft een slecht gevoel voor de helpers. En vaak is er geen tijd voor uitleg of nazorg omdat je moet gaan vervoeren. Volgens mij is er meer voorlichting en nazorg nodig. Laten we dus ook kritisch kijken naar onze manier van optreden. Kan het beter......?

"Vind" schrijf je in deze zonder "t". Eerste persoon enkelvoud. Daarnaast spreekt je niet van normen en waarden, maar van waarden en normen.

Met waarden geven wij namelijk aan, dat we het in onze maatschappij belangrijk vinden om je fatsoenlijk te gedragen tegen hulpverleners en met normen stellen we vervolgens de regels hieromtrent.

Je culturele achtergrond interesseert mij hierbij geen bal.

Je wilt toch niet serieus beweren dat dit soort figuren enige notie neemt van voorlichting vanuit de overheid om daar vervolgens begripvol zijn gedrag op af te stemmen.

Expert.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Net teruggekomen van een heerlijke vakantie schrik ik van dit incident en hoe wij als belangstellenden en deskundigen nu op elkaar reageren terwijl

A wij er niet bij zijn geweest
B wij niet weten wat er aan de beelden vooraf ging
C sommigen op een dusdanige manier reageren dat ik mij afvraag hoe zij zouden reageren als zij in die situatie terecht zouden zijn gekomen

Wat op de beelden te zien is is afkeuringswaardig.
Opbouwende kritiek ter verbetering is altijd goed maar doe het respectvol. Je hebt namelijk alle tijd voor je op de knop verzenden drukt.

Tot slot, gelukkig leven we in een democratie en bepaald straks een rechter wie er fout is geweest.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Vigilance

• 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • Homo sacra res homini
Wil je als hulpverlener overleven in deze jungle, dan zal je je uit lijfsbehoud moeten aanpassen. Dus oprecht respect uitstralen. Je attitude aanpassen. En je vooral niet gek laten makken door dreigen en obstinaat gedrag. Zaken die ik in dit filmpje mis. Bijvoorbeeld ook door de ambulancemedewerkers die gewoon door blijven telefoneren. Wordt, terecht of onterecht, door de andere partij weer als een stuk minachting ervaren en kan ook als de rode lap op de stier werken. En schelden is helemaal not done. Dat zou in een emotionele uitbarsting kunnen gebeuren, maar in dit filmpje worden er grenzen overschreden.

Beste,

Kritisch zijn mag, graag zelfs.
maar... het gaat er bij mij echt niet in dat ik in zo'n situatie oprecht respect zou moeten tonen. respect voor wat dan?? en zal dat de situatie in Nederland verbeteren? vast niet. Als een ambupleeg met een telefoon aan zijn oor door een stel lopende tosti's als minachting word ervaren ligt het volgens mij toch echt niet aan die ambupleeg.
Ik zie het niet snel gebeuren dat een ambupleeg, terwijl hij boven een slachtoffer hangt, met zijn moedertje belt om te vragen hoe de wekelijkse bingo avond was, en volgens mij is dat iets wat iedereen zich kan indenken.