Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012

Auteur Topic: Ambulancepersoneel belaagd bij ongeval IJdoornlaan - Amsterdam-Noord 12-08-2012  (gelezen 18138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Ach, droom lekker verder. Blijkbaar heb je geen idee hoe het er in het echt aan toe gaat? Heb jij dit soort situaties wel eens meegemaakt?

Doe jij je voordeur op slot als je je woning verlaat? Leg je nog je laptop, Iphone, digitale camera en je gevulde portomenee  in het zicht op je autostoel als je even een boodschap gaat doen in het centrum van de stad? Of verlaag je je ook tot middeleeuws gedrag door nu maar alles te verstoppen en achter slot-en-grendel te leggen omdat het anders gestolen wordt? Ik vind het zelf ook belachelijk dat het anno 2012 nodig is, maar ook dat is de realiteit.

In dit specifieke geval sluit ik niet uit dat de opstelling van een of meerdere ambulancemedewerkers er toe bijgedragen heeft dat de situatie zo uit de hand gelopen is. Maar het is, zeker hier, not done om ook eens een kritisch, realistisch geluid te laten horen.
Jammer om te zien dat u het persoonlijk gaat trekken Azijn, ik had eerlijk gezegd meer van u verwacht. Het feit dat mijn mening niet de uwe is impliceert namelijk niet automatisch dat ik zou dromen of geen idee zou hebben hoe het er in het echt aan toe gaat. Dat gezegd hebbende terug naar de feitelijke inhoud van de discussie.

U komt met voorbeelden van diefstal. Helaas is diefstal van alle tijden en zijn er altijd mensen geweest die het verschil tussen 'mijn en dijn' niet kennen. Belachelijk dat het nodig is om alle spullen achter slot en grendel te leggen ? Zeker, vind ik ook. Ik vind dat echter van een heel andere orde dan het moedwillig in (levens)gevaar brengen van personen (slachtoffers van een verkeersongeval in dit geval) door de hulpverleners in hun werk te belemmeren en het bedreigen van deze hulpverleners. Zoals in een eerdere post al gesteld, zodra professionele hulp ter plaatse is, dienen lekenhulpverleners zich terug te trekken op de achtergrond, iets wat hier ogenschijnlijk niet gebeurde, want deze 'meneer' was tenslotte hulp aan het verlenen (?).

Ik ben zeer benieuwd naar uw mening indien het SO hier een naaste van u zou betreffen en een lekenhulpverlener (al dan niet met EHBO-diploma) zou weigeren de professionele Ambupleeg de ruimte te geven om zijn werk te doen. Verwacht u dan ook dat de Ambumedewerker in vol respect en de attitude aanpassend eerst de dialoog aangaat met de betreffende persoon ? Of verwacht u dat de Pleeg zich per direct ontfermt over uw naaste, al dan niet met enige dwang de lekenhulpverlener verwijderend om adequaat te kunnen werken ?

Dan nog even uw laatste zin. Jammer dat u bij voorbaat de discussie tenietdoet door te stellen dat het not done zou zijn om hier een kritisch en realistisch geluid te laten horen. Ik vind dit persoonlijk vrij respectloos, want dit zou impliceren dat iedere andere reactie die afwijkt van de uwe niet realistisch zou zijn (dit laat u ook al in de eerste zin van uw reactie doorschemeren). Ik respecteer uw mening en wissel graag meningen uit om gezamelijk van te leren. Ik zal dan ook niet beweren dat uw reactie niet realistisch is, noch zou ik beweren dat mijn reactie niet realistisch is. Realisme is namelijk een zeer subjectief begrip en wordt door eenieder anders ingevuld. Ik durf te stellen dat wij beiden gelijk hebben vanuit onze eigen standpunten en zienswijzen. Vanuit ons gelijk kunnen we echter nog steeds openstaan voor andere meningen en de gronden waarop deze zijn gebaseerd. Dat zou er zelfs toe kunnen leiden dat wij nieuwe inzichten kunnen verkrijgen en zelfs onze mening deels bijstellen op basis hiervan. en volgens mij was dat nu precies het doel van dit forum en is daar ook alle ruimte voor geschapen. Of wij deze ruimte in (willen) vullen is aan ieder forumlid persoonlijk.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Een mooi stukje uit de Metro:

Citaat
Hulpverleners lokken het uit!!

Dus ik kijk mee, netjes over zijn schouder. Ik zeg: “Hé ambulancebroeder, wat ben je nu aan het doen?” Gewoon uit interesse. Dan kan ie toch wel antwoord geven? Of is dat tegenwoordig al te veel gevraagd? Zo iemand is er toch om de maatschappij te dienen? Ik betaal ook belastingen - en ziektekosten. Dus welbeschouwd wordt die hulpverlener door mij betaald. Ja, zo is het toch gewoon? Maar goed, die gast keurt me dus geen blik waardig. Alsof hij meer is dan ik.

Nu heb ik toevallig een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel, dus ik kan heel slecht tegen mensen die denken dat ze meer zijn dan ik omdat ze toevallig een EHBO-diploma op zak hebben. Maar ik blijf beleefd. Ik zeg: “Hé vriend, is dat nou een neck brace?” Ik heb zo’n ding wel eens op televisie gezien, hè. ER en zo, met George Clooney. Daar kijk je ook over de schouder van die gasten mee, dus waarom hier niet? Maar die klojo reageert heel raar. Gaat demonstratief tussen mij en dat verkeersslachtoffer in staan, met de rug naar me toe. In zijn felkleurige pakkie, zodat iedereen hem maar goed kan zien, de patser. Maar ik houd nog steeds mijn fatsoen, want zo ben ik. Ik tik hem op de schouder en zeg: “Hé vriend, doe mij eens die neck brace om. Even voelen hoe zo’n ding zit.” Dat kan toch wel effe? Het slachtoffer loopt echt niet weg hoor, die zit hartstikke klem in dat autowrak. Maar die hospik antwoordt zonder op of om te kijken: “Donder op imbeciel!” Nou, dan zakt bij mij de broek af. Een beetje respect graag, is dat tegenwoordig soms te veel gevraagd? Maar nog steeds beheers ik me, hè. Ik zeg: “Waarom zou ik hier niet mogen staan? Leven we soms in Noord-Korea of zo?” Kan ie wel met dat verkeersslachtoffer bezig zijn, maar hij heeft ook rekening te houden met zijn publiek. Dus ik zeg: “Kijk me aan als ik tegen je praat, vriend.”

Staan er opeens vier agenten naast me. En twee motoragenten. Ja, dan doe je het erom als politie. Met zijn allen op zo’n ongeluk afkomen, omdat ze in hun eentje niet durven. Bij mij lokt dat agressie uit. Maar ja, daar hebben die dienders dus op gewacht hè. Konden ze me fijn met zijn allen bespringen, de klootzakken. Echt, man. Ze hebben me aan handen en voeten moeten wegslepen. Ik zag nog net hoe die ziekenbroeder zijn duim omhoog stak naar een van die agenten. Nou, dan weet ik genoeg. Ze lokken het gewoon uit, die hulpverleners. Ambulancepersoneel? Tuig is het.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
WTF?? Heb je er toevallig ook een auteur van DiNozzo? Ik hoop dat dit stuk sarcastisch bedoeld is.  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Luuk Koelmans interpretatie over hoe dit soort mensen "denken".  O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
WTF?? Heb je er toevallig ook een auteur van DiNozzo? Ik hoop dat dit stuk sarcastisch bedoeld is.  98uiye
Joh, natuurlijk is het sarcastisch bedoeld.....  :D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Joh, natuurlijk is het sarcastisch bedoeld.....  :D
Daar kwam ik ook pas laat achter dankzij Alexander. In eerste instantie verbaasde ik me er over dat de Metro dit publiceerde, achteraf - met de kennis dat dit sarcastisch was - kan ik het waarderen.

Maar er had wel een 'uitleg' bij gemogen, voor alle relschoppers die het leesden, hoe imbeciel ze dus doen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Joh, natuurlijk is het sarcastisch bedoeld.....  :D
Luuk Koelmans interpretatie over hoe dit soort mensen "denken".  O0

Ok, ik lees namelijk nooit de metro en wist niet dat er een columnist was dit soort satire deed. Dus vandaar dat ik echt zoiets had van dit moet wel sarcastisch bedoelt zijn. Het was namelijk te netjes Nederlands voor de groep mensen waar het overgaat. Maar toch twijfel je soms een beetje he? Zeker in deze tijden dat men meteen media aandacht zoekt om aan te geven hoe zielig men wel niet is en hoe fout wij (HV'ers) het doen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik beken.......... e050

Toen ik het vanmorgen las begon ik ook eerst te steigeren van verontwaardiging. Nog maar een keer lezen dan.....en toen begon langzaam het lampje te branden.

Goed geschreven maar een doordenkertje......... Of dat bij de doelgroep past is maar de vraag?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Hoe je het ook went of keert, respect moet van beide kanten komen.
Geldt dus voor zowel burgers als voor de professionele hulpverleners.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Absoluut waar.

Overheid moet ook meer doen aan voorlichting zodat mensen beter snappen waarom een ambulance pas na 15 minuten tp. is. Dat dit niet aan de bemanning ligt maar aan het systeem. Dat ambulance's eerst gaan onderzoeken en stabiliseren voordat ze gaan vervoeren. Dat ze werken volgens vaste protocollen en daardoor concentratie nodig hebben. Dat ze ruimte nodig hebben om te werken etc. etc. Ter plaatse heb ik hier vaak/nooit geen tijd voor.

En heel strak handhaven met lik op stuk beleid zoals direct 30 of 90 dagen zitten. Daarnaast groepsgedrag strafbaar stellen. Allemaal erbij betrokken/aanwezig is allemaal schuldig. Je kan altijd weglopen of elkaar corrigeren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le