Het kan misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn doordat de kroegen gaan sluiten.
Maar ik denk dat iedereen in het vak weleens heeft ervaren hoe vervelend mensen zijn als er veel drank en/of drugs gebruikt is. Die mensen zijn niet voor rede vatbaar, vinden zichzelf vaak leuk, bemoeien zich overal mee, weten alles beter en luisteren absoluut niet. Dat is het sturen van zo'n groep erg lastig. Het verhaal gaat dat de bromfietser een voetganger heeft aangereden en dat er mensen stonden te plukken aan het slachtoffer. Waren dat zijn vrienden of vrienden van het slachtoffer?
Als je dan een aantal vervelende gasten hebt rondlopen die je probeert weg te krijgen dan zie je vaak groepsgedrag ontstaan met de zogenaamde meelopers die ook lekker mee gaan doen. Dan wordt zo'n groep snel groter en moeilijk beheersbaar. Iemand roept wat en je hebt dan altijd stoere gasten die nog harder gaan roepen. Iemand gooit wat en de ander denkt dat kan ik ook. Je krijgt een domino-effect. Ze voelen zich sterk in de groep. En als politie ben je volgens mij in het begin altijd met minder mensen dus een persoon aanhouden gebeurt dan niet zo snel. De boel rustig proberen te houden en wachten op versterking is dan denk ik vaak een gekozen strategie. Intussen broeit de snelkookpan "rel trappen" gewoon door. Dan komt er versterking en slaat de vlam in de pan. Bijstand komt, agenten stappen uit en moeten direct vol aan de bak om de boel weer onder controle te krijgen. Trekken, duwen, schreeuwen, lange lat erop, honden inzetten, etc. etc. Goh, wat gebruikt de politie toch veel geweld en wat zijn ze agressief..... Uitstappen en direct beginnen met slaan....dat is toch niet normaal!? Ze genieten zeker van een lekker potje rammen op onschuldige burgers?! Dit moeten we filmen en op Youtube zetten! De pers moet dit weten! Aangifte gaan we doen!
Dit gebeurt er volgens mij bij dit soort incidenten. En ik krijg jeukbultjes van sensatie-pers maar vooral van politici die zonder alle feiten te kennen hun ongezoute mening geven. Zij realiseren zich niet wat hun rol, macht of uitstraling kan doen richting de burger.