Hondenoverlast

Auteur Topic: Hondenoverlast  (gelezen 16718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vliegbeesd

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 12 augustus 2012, 19:06:09
Beste Mensen,

Even een korte introductie wat betreft mijn vraag.
Ik ben bewoner van een koopwoning, en naast mij is een koopwoning, maar aan de andere kant een huurwoning van woningbouw.
Nu hebben beide woningbezitters een hond, welke naar mijn mening een redelijk geluidsniveau produceert, zeker wanneer de baasjes weg zijn.
Aan de "huur kant" loopt echter al een procedure bij de politie op het gebied van elk geluidsoverlast incident een melding maken. Dit heeft tijdelijk geholpen maar ze vallen echter weer in het "oude" pad.
De "koop kant" is echter een BOA welke in dezelfde gemeente werkt. Deze heeft mijn inziens een voorbeeldfunctie welke dus (zover mijn kennis gaat) ook op dit soort meldingen af gaat, ook naar wat zijn eigen verhalen zijn/waren.

Nu is mijn vraag voornamelijk, wat voor wets artikelen zijn er beschikbaar vanuit de wet?
Mijn opleiding, integrale veiligheid geeft mij echter wel wat meer wetskennis maar zit toch met de vraag.
Ik zelf heb art. 5:37 BW en art. 6:162 BW gevonden, maar mijn vraag is aan jullie of er eventueel meerdere artikels zijn welke op geluidsoverlast/hinder van een hond betrekking hebben.

Vanuit de APV heb ik echter weinig kunnen vinden, het speelt zich af in de gemeente Geldermalsen, de APV heb ik even bijgevoegd in deze http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Geldermalsen/168391/168391_1.html link.

Ik hoop dat iemand mij een hint en of tip kan geven om mij te helpen deze kwestie de das om te doen. De gehele tijd in hondengeblaf zitten is ook geen pretje meer na inmiddels al 5 jaar........ praten helpt overduidelijk niet meer. Helaas.

Met vriendelijke groet,
Werner, student IV.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2012, 20:54:03
Met de artikelen die je zelf noemt kan de politie in principe niets, het is namelijk burgerlijk recht en regelt verhoudingen en rechtsmiddelen tussen burgers onderling. Met andere woorden, deze artikelen kun je gebruiken om zelf of met behulp van een advocaat juridische maatregelen te nemen tegen je buren.

Voor de politie zijn strafrechtelijke bepalingen van belang. Als de hond 's nachts overlast geeft kan artikel 431 Sr van toepassing zijn, waardoor men repressief kan optreden. De vraag is natuurlijk hoe lang dit vol te houden is, je geeft zelf al aan dat men weer in het oude pad vervalt. Aangezien je toch met elkaar verder zal moeten kun je wellicht beter proberen om samen tot een goede oplossing of gulden middenweg te komen. In een dichtbevolkt land als Nederland zul je in ieder geval enige mate van overlast moeten accepteren. Een goed gesprek kan wonderen doen, zeker van een BOA mag je verwachten dat hij je klacht serieus neemt. Ik weet natuurlijk niet hoever dit probleem is gevorderd en of vorige gesprekken al dan niet hebben plaatsgevonden. Mocht je er niet meer uitkomen, dan kan misschien de wijkagent bemiddelen of misschien is er iets als buurtbemiddeling in je gemeente.

Succes!

Wie verbetert/vult aan?  :D
Senior GGP / Oost-Brabant

vliegbeesd

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:22:27
het gebruik maken van goede gesprekken helpt helaas niet meer.
De huur kant geeft aan: "wat moeten we dan? De hond laten inslapen?"
De BOA geeft heel simpel aan dat ze er niks aan kunnen doen, hij zegt tegen ons, omdat jullie de trap op lopen dan slaat de hond aan. Echter, als hij het "zat" is om naar het geblaf te luisteren doet hij de blafband om en heeft hij zelf geen last meer. Maar, wanneer ze weg gaan dan mag de hond wel blaffen en ons de overlast bezorgen. Praten heeft weinig zin meer hebben wij het idee.

Dat we overlast moeten accepteren, tot een zekere maat is uiteraard logisch. Als de hond aan zou slaan voor een postbode vind ik dat niet meer dan logisch! Maar een hond die al de hele tijd aan slaat als zijn baasje voorbij loopt ga ik toch even anders denken.

De huurkant is veelal een schreeuw om aandacht van de beestjes, als ze beide van huis zijn is het bal. Dan blaffen ze de boel bij elkaar om aandacht te krijgen, van wie dan ook. Positief of negatief.

Wijkagent en de buurtbemiddeling zijn op de hoogte en er mee bezig. Aangezien ik zelf meer informatie zoek en in mijn bezit wil hebben buiten hun om vraag ik jullie om advies!

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:52:17
Ik zit in hetzelfde schuitje,

Aan de overkant een hond die af en toe uit vrolijkheid een blaf geeft,
dat geeft totaal geen overlast.

Maar,
direct naast mij zijn er pas 2 komen wonen met zo'n turkse herder en die heeft de boel aardig op stelten weten te zetten.
Toen wij (goddank) op vakantie waren tot 1/2 5 'snachts in de tuin blaffen..
De achtertuinen liggen ingebouwd tussen galerijwoningen dus het geeft een echo van jewelste.

Politie is er tweemaal geweest waarvan 1 keer ik met de DHV meegelopen heb,
zij liepen er zelfs al over na te denken een hondenman te laten komen en die hond weg te halen.
Eigenaar van de hond kwam aangelopen en de DHV heeft ze even goed gesproken maar de overlast blijft helaas ook hier.

Muziek voluit aan met de deur open, blaffende/huilende hond...
Met ze praten begin ik niet aan,
er kan geeneens een normaal hallo vanaf bij ze.

Woningstichting (Havensteder Capelle aan den IJssel) is ook al geweest maar die maken zich er ook niet zo druk om kennelijk.

Wat dan wel weer leuk was,
was vanavond even bezig in de tuin om een parasol op te zetten en hondje ging compleet uit z'n plaat.
Hond werd ineens heel snel naar binnen gehaald en de deur werd dichtgeknald,
bracht mij iig op een mooi ideeetje !

zo,
ga jij maar lekker met je hond binnen zitten met je deuren dicht  ;D
Boontje om z'n loontje..
Groetjes, Marco

Arnold van Leeuwen

• Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2012, 23:32:40
Jammer dat praten niet helpt (of niet geprobeerd wordt). Oplossingen zijn nooit makkelijk want er is geen winnaar of verliezer maar je zult beide moeten schipperen. Tegenacties of juridische maatregelen lijden vaak tot verergering van dergelijke problemen. Het zijn wel je buren en je zult het ermee moeten doen. Als een hond weggaat of overlijd zijn het nog steeds je buren die op velerlei manieren ook "lastig" kunnen zijn.
Niet makkelijk op te lossen, heel veel energie in steken. Niets eisen oplossingen samen maken niets aandringen. De oplossing die de mensen zelf bedenken is meestal de beste.

Ik begrijp de irritatie en zeker in de nachturen dat het overlast geeft. Mag ook gewoon wat van gezegd worden (zelf dus en niet de politie)
Wij hebben ook een grote hond, slaat ook aan bij onraad (ook als hij denkt dat het onraad is maar wij vinden van niet)
Dan wordt hem duidelijk gemaakt dat hij dat niet mag. Opvoeden van de hond is belangrijk. Helaas doet niet iedereen dat.
Blafband is een uiteindelijke oplossing maar wil niet iedereen.

Als wij gaan werken weet ik simpel weg niet of de hond blaft. Ik ben er immers niet. In gesprek met de buren bleek dat hij als pup nog wel eens tekeer is gegaan maar later eigenlijk niet meer. Ik heb de buren bedankt omdat ik dat anders nooit te weten komt. Daar kan ik wat mee als hondeneigenaar. Als ze de politie zouden bellen en die komt bij mij aan de deur dan denk ik dat ik wel even bij de buren ga vragen waarom ze zelf niet even gekomen waren. En dan ik dus de verhouding al verstoord voordat je elkaar gesproken hebt.

Nogmaals, lastig op te lossen en zeker niet in 1 dag.
Mensen zijn verantwoordelijk voor het geluid dat zij zelf of hun eigendommen (dieren) maken.
Daar moet je ze op kunnen aanspreken. Als het niet geaccepteerd wordt ga je het pad in van langdurigheid.
Veel investeren, slikken, oplossen en meedenken maar vooral praten dan kom je er altijd.

Succes

vliegbeesd

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2012, 14:06:53
Dat praten niet meer helpt is zeker jammer. Ik had het liever direct met ze opgelost dan instanties als de politie er bij te moeten betrekken. Echter vind ik wel, dat wanneer het niet lukt andere wegen ingeslagen mogen worden in plaats van alles maar te accepteren. Zoals ik eerder aan gaf, een hond die aanslaat omdat de postbode langs komt, of een collecte mag een hond uiteraard aanslaan. Graag zelfs, dan weet ik het ook direct dat er wat aan komt! Maar als een hond, om een onbekende reden begint met blaffen, en niet meer stopt tot het baasje thuis komt, dus als een schreeuw om aandacht word ik het wel spuug zat.

@Frank, bedankt voor je tip! Ik ga het zeker meenemen.

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2012, 12:00:02
Misschien een wat late reactie van mij maar ik zie wel een oplossing. Ik laat juridische opties buiten beschouwing omdat deze al genoeg zijn gemeld. Een hond die blaft, is vrij normaal. Hij hoort veel beter als wij en wanneer je een wat scherpe hond hebt zal deze snel aanslaan. Misschien een open deur. Het zij zo. Alleen een hond die blaft, kan je ook leren om te zwijgen. Waar je mee zou moeten beginnen is om met de eigenaar van de hond een gesprek te hebben en hem uitleggen wat de last is die je hebt van zijn hond. Niet slapen, slecht kunnen concentreren overdag etc. Vervolgens laat je de eigenaar van de hond uitleggen wat zijn probleem is om de hond niet te laten blaffen. Hierna zou een situatie kunnen ontstaan van begrip voor elkaars situatie. De volgende stap is natuurlijk de oplossing. De hond dient te zwijgen wanneer zijn baasje dat opdraagt. Dit is een kwestie van trainen, geduld en doorzettingsvermogen.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2012, 23:53:44
Trage reactie van mijn kant dan ook. Wij zitten aan de andere kant van de situatie. We hebben sinds maart een 2e hond(je), maar deze blaft nog om alles. Het wordt wel beter, we trainen veel, maar een getraumatiseerde hond van 4 kost meer tijd dan een pup.

Mijn naaste buren (beide kanten) geven aan dan het best meevalt. Een buurvrouw een huis verder heeft 2 weken geleden toen wij met vakantie waren en zoonlief in het weekend uit was midden in de nacht staan aanbellen en bonken op de ramen. Ja, dan is het feest natuurlijk. Toen mijn zoon thuis kwam stond ze nog in de tuin. Mijn zoon heeft haar eerst gevraagd om weg te gaan, maar toen ze zei dat hij gek was en dat ze de politie ging bellen heeft hij haar de tuin uitgezet onder het motto "je bevindt je ongeoorloofd op priveterrein, zorgt voor overlast en anders bel ik de politie."

Nu moet ik vermelden dat buurvrouw wat psychotisch is, maar mijn honden inderdaad ook (nog) niet altijd stil zijn. Ik vind dit een dilemma.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2012, 10:09:03
Ik kan me bij die reactie van de buurvrouw wel iets voorstellen. Midden in de nacht, muisstil, nou dat wil dan wel. Vervolgens ga je naar de buren waar de hond zit en is er niemand thuis waar je je verhaal kwijt kan. Je zoon die net thuiskomt en een doorgedraaide buurvrouw aantreft weet er eigenlijk ook niet zo goed raad mee. Dan maar de politie bellen………
Ik denk dat de oplossing zit in het aanbieden van verontschuldigingen aan de buurvrouw en haar uitleggen dat jullie de hond (en) aan het trainen zijn.
Te overwegen is om ze mee te nemen zolang ze nog niet stil zijn. Of wanneer dit niet mogelijk is zorgen dat er iemand thuis bij ze blijft.
Het belangrijkste vind ik begrip voor beide partijen en de bereidheid om de situatie op te lossen. Heel veel succes met het trainen van de honden.