Grote commotie en GRIP 2 voor groot instortingsgevaar Middelburg

Auteur Topic: Grote commotie en GRIP 2 voor groot instortingsgevaar Middelburg  (gelezen 6610 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #30 Gepost op: 3 maart 2005, 22:07:24
Nu verteld de AC het voertuig van Terneuzen hoe ze moeten rijden, heel voorzichtig en omslachtig. Zou ze nu echt denken dat er nog mensen zijn die het niet weten? ??? ::) :P ;D

Christian


NielsH

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 3 maart 2005, 22:08:29
Ik denk dat er GRIP2 is gegeven vanwege de omvang van het incident. Zeker met het evacueren van woningen en dergelijke.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #32 Gepost op: 3 maart 2005, 22:14:36
Wat zeg je hiervan:

GRIP 1 (Bronproblemen)
Als de aard van het incident (meer personeel en materieel; grote complexiteit) meer gestructureerde coördinatie vereist, zal worden opgeschaald. Het Coördinatie Team Plaats Incident (CTPI) wordt geformeerd. De burgemeester, Regionaal Commandant van Dienst (brandweer), de RGF en de Districtschef (politie) worden geďnformeerd.

Klinkt toch ook goed? Met instortende huizen heeft het mijn inziens niets te maken.
En het is echt een GRIP 2, centralisten werden gewaarschuwd met: 'Centralisten opkomen ivm GRIP 2'.

Christian


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #33 Gepost op: 3 maart 2005, 22:36:19
Het valt mij wel op dat GRIP 1 heel vaak wordt overgeslagen. Nagenoeg altijd gaat men direct naar GRIP 2.
Ik neem aan dat het dan toch voordelen geeft voor de uitvoering, maar welke is mij niet bekend.

Trouwens wel leuk te horen hoe cryptisch de communicatie is.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #34 Gepost op: 3 maart 2005, 22:39:04
Misschien is dit iets voor 'Casus van de maand'

                             ;D ;D ;D
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #35 Gepost op: 3 maart 2005, 22:45:55
Ik vermoed dat GRIP 2 in dit geval vooral te maken heeft met de evacuatie van omwonenden. Naar ik begrepen heb gaat het om een aantal straten rond de bouwput, dus dat gaat al snel om tientallen personen.
Daarnaast speelt wellicht ook instortingsgevaar mee. Die omwonenden worden niet voor niets geevacueerd.

Maar zoals altijd blijft dit op dit moment giswerk zolang je geen deel uit maakt van het team leidinggevenden ter plaatse.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #36 Gepost op: 3 maart 2005, 22:47:21
Rond 18.00 uur hebben de aannemer en de bouwdirectie van het A-theater besloten om de bouwput vol water te pompen. Reden daarvoor is dat de palenwand onvoldoende stabiel is. Daardoor is de stabiliteit van de damwand niet volledig te garanderen. De put wordt vol met water gezet om tegendruk te geven. Het volpompen gaat naar verwachting 24 uur duren. Een aantal woningen aan de Koningsstraat en de Bagijnhof is uit voorzorg ontruimd. De bewoners worden opgevangen in het Gasthuis. Voor hen zal overnachting in hotels worden geregeld.

Bron: www.middelburg.nl

Gr
Erik


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #37 Gepost op: 3 maart 2005, 23:09:42
Haakarmvoeruig 5647 vertrekt nu met prio 1 naar middelburg, ze zeggen plaats incident niet over de ether, als ze uit de tunnel komen naar naar een andere zender en opnieuw contact opnemen met de ac


5662 met slangenbak is ook met prio 1 vertrokken

Vanuit Terneuzen is nu vertrokken de HA 5647 met de 5668 DPH en de HA 5663 met de 5466 SLH (prio 1 tot einde tunnel tracé) :-X

De DPH en de SLH zijn beide van het Verbrugge Blussysteem dat in Terneuzen is gestationeerd.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


NielsH

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 3 maart 2005, 23:12:16
En nog een paar foto's :D

Er staat nu een flink aantal pompen te draaien. Op de tweede foto van onderen is te zien dat mensen van Delta gasleidingen aan het afsluiten zijn.








Foto's R. de Nooijer


Rene112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 3 maart 2005, 23:16:48
Ik vermoed dat GRIP 2 in dit geval vooral te maken heeft met de evacuatie van omwonenden. Naar ik begrepen heb gaat het om een aantal straten rond de bouwput, dus dat gaat al snel om tientallen personen.
Daarnaast speelt wellicht ook instortingsgevaar mee. Die omwonenden worden niet voor niets geevacueerd.

Maar zoals altijd blijft dit op dit moment giswerk zolang je geen deel uit maakt van het team leidinggevenden ter plaatse.

Gr
Erik

Ik durf de gok wel met 99% zekerheid te maken hoor!

Bij Grip 1 wordt buiten de hulpdiensten alleen de betreffende burgemeester gealarmeerd.

Wanneer besloten wordt om bewoners van woningen tijdelijk ergens anders onder te brengen (evacueren) moet de burgemeester een deel van het rampenplan in werking stellen.

De gemeentelijke rampenstaf en het regionaal operationeel team komen dan in aktie. In dit geval zullen ook voor de evacuatie, opvang en verzorging en registratie gemeentemedewerkers opgeroepen zijn.

Dus dit is altijd al een reden voor tenminste Grip 2.

groeten,
René de Caluwé