GRIP 1 Ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Omval - Alkmaar 15-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Omval - Alkmaar 15-08-2012  (gelezen 3813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:09:38
@ Dennis,

Je vergeet m.i. een heel belangrijk stukje... namelijk dat nagenoeg iedereen op dit forum terug valt op piepers / p2000 monitoren én meer kennis heeft van de gebruikte afkortingen dan de gemiddelde burger (daar zou een stukje uitleg bij vooral een rampenzender vast helpen) en dus hoort de gemiddelde burger in zijn omgeving een hoop kabaal van spoed voertuigen... gaat vervolgens op bijv. internet of de regionale TV zender kijken of er iets bekent is otrent het hoe en waarom van al dat kabaal. Nu weet de media nog helemaal geen verdere informatie anders dan de alarmering en besluit dan om in plaats van niets te plaatsen in elk geval te plaatsen dat er een ongeval met gevaarlijke stoffen heeft plaats gevonden en in welke plaats dat is / was. Ook geven ze keurig aan nog geen nadere info te hebben maar dat wel te geven indien er meer bekent is.

Met het plaatsen van de in eerste instantie zeer sumiere informatie heeft men in elk geval een basis voor informatie voorziening gelegd en kan de burger, hoe minimaal ook, in elk geval terug vinden dat er iets heeft plaats gevonden waarvoor kennelijk een hele karavaan spoed voertuigen noodzakelijk is. Door ook aan te geven dat het gevaarlijke stoofen betreft weet de (niet ramptoerist) burger in elk geval dat hij er waarschijnlijk verstandig aan doet om nadere berichtgeving in de gaten te houden en vooral niet ter plaatse te gaan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:20:14
Helemaal met je eens, maar ik ben liever 5 minuten later (na contact met persvoorlichter) en dat ik dan GOEDE info geef, dan dat ik een p2000 tekst over neem.
Als eerste voertuig t.p. is, wordt meldkamer ingelicht over situatie... deze licht persvoorlichter direct in (in dit soort gevallen)...

Hier in Groningen heeft de brandweer een eigen officieel twitter kanaal, waarop vrijwel na een (middel) brand of andere situatie informatie wordt getwitterd...
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:24:13
Voor de discussie over nieuwsberichten op basis van P2000berichten: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=65392.0


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:21:59
Ben ik niet geheel met je eens... een onduidelijk bericht kan ook voor opschudding en paniek zorgen. Uiteraard is het goed dat RTV NH zo snel mogelijk een bericht plaatst, maar hiervoor kan men toch ook met een persvoorlichter bellen? Die gaat je als rampenzender heus niet de deur zomaar wijzen.

Ik zelf ben VOOR het feit om niets te plaatsen, voordat het compleet duidelijk is wat er gaande is. Kwam eerder ook al zo'n zelfde bericht (met typfouten zelfs..) tegen en om eerlijk te zijn stoort zoiets me...;

Zie mijn laatste reactie in dit topic wat er kan gebeuren als je niets zegt:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=65392.0


Is het mogelijk om de reacties omtrent P2000-journalistiek te verplaatsen naar dat topic?