Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90025 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 13 augustus 2012, 01:29:41
Opgesplitst van het topic Radioverkeer Gooi- Eem- en IJmeer

Leven jachtschipper door snel optreden reddingboot Seeker gered.

 HUIZEN - Zondagmiddag was de Seeker van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer op het water van het IJmeer op patrouille als er een melding binnen komt van een man aan boord van een zeiljacht die onwel is geworden. Hij klaagt over pijn op de borst en in de arm....

De Seeker ziet de Alarmering en zet koers naar de via de Kustwacht verkregen positie: de IJM 15 even Oost van het eiland Pampus. Ook de Blaricum 1 van KNRM Blaricum heeft de melding gehoord en vaart vanaf hetEemmeer naar het Jacht.
Enkele minuten later komt de Seeker aan bij het jacht, neemt de man welke goed aanspreekbaar is aan boord en zet op volle snelheid koers naar de haven Marina Muiderzand, waar door de Kustwacht een ambulance besteld is.
De Blaricum1 van de KNRM Blaricum gaat vooruit naar de Kraan om de ambulance op te vangen, de Blizzartd van de waterhulpdienst.nl ontfermt zich over het jacht.

11 Minuten na de melding vaart de Seeker met de patiënt de haven Muiderzand in.
Even later arriveert daar ook de ambulance. Deze kijkt mijnheer na om er achter te komen waar de klachten vandaan komen. De toestand van de patiënt verslechtert echter snel, en wel zodanig dat hij even later in de ambulance gereanimeerd moet worden. Nadat hij een schok toegediend krijgt van de aangesloten AED krijgt het hart weer een acceptabel ritme, en wordt de patient weer volledig bij kennis met spoed naar het AMC vervoerd.

Het radio verkeer is terug te luisteren op search-and-rescue.nl
Zijn toestand is inmiddels stabiel.


Bron: http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio/artikel/2405414/leven-schipper-door-snel-optreden-reddingboot-seeker-gered.aspx


Wonderlijk om te zien hoe iemand na een klap van de AED uit de dood herrijst. Pleeg: "zo mijnheer, hallo bent u er nog bij?" Patient, verbaasd:"Ja, natuurlijk man!"




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2012, 09:05:51
Goede actie! O0


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:24:20
Goede actie en complimenten!

Wat mij wel iedere keer verbaast is het "haantjesgedrag" tussen de verschillende schepen van bergers, KNRM en andere clubs. Kan dat nou niet professioneler denk ik weleens?
De chaos die er regelmatig is in het radioverkeer, de "hijgerigheid" en eigenwijzigheid valt op. Weleens het gevoel dat er piranha's rondvaren en uitrukken.

Jammer want veel partijen hebben volgens mij toch in basis dezelfde doelen.  

En een mensenleven redden door deze strakke actie is helemaal top!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2012, 13:55:32
Alexander, als je ons maar niet meetelt, wij zijn er totaal niet in geïnteresseerd om als eerste aan te komen in geval van nood, wel dat het so zo snel mogelijk hulp krijgt, maakt niet uit van wie. En in de wedstrijd om de pechboot doen we al helemaal niet mee. Gisteren later op de dag nog lopen leuren met zeiljacht met motorpech, even buiten de haven Marina Muiderzand.  Met de kop in de wind gehouden tot iemand bereid was deze van ons over te nemen en de haven in te slepen. Gevraagd aan de Kustwacht of Nikolaas Wijsenbeek even wilde komen, maar nu was het centrum  zelfs te druk om die te alarmeren: " regelt u dat zelf maar even". Alsof wij een lijntje met de Nikolaas Wijsenbeek hebben als ze uit gemeld zijn.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:48:36
Hallo Henk,

Het is geen kritiek maar eerder verbazing. Als watersporter altijd diep respect voor het werk van de hulpverleners op het water.

Ook ik luister regelmatig en met grote interesse naar het radioverkeer en dat valt mij dit op. KNRM werdt na alarmering bedankt voor hun opkomst omdat de patient al bijna aan de wal was na een strakke actie van de Seeker. Dan zeggen dat je terug gaat, toch doorvaren en maar informeren of je niet nodig bent. Dit is zomaar een willekeurig voorbeeld maar er zijn er velen van meerdere partijen. Ik hou dat niet bij maar blijf dat wel bijzonder vinden.

Overigens heb ik even niet zo snel paraat van welke organisatie/boot jij bent. Altijd even nieuwsgierig zijn.....  ;)
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:13:30
Probleem op het water(lees Eemmeer, Gooimeer en IJmeer) dat er diverse hulpverleningsinstanties op de genoemde wateren actief zijn. Dat zijn in willekeurige volgorden:

- KNRM station Huizen
- KNRM station Blaricum
- Reddingsbrigade Naarden
- HOGE Huizen

Tevens zijn er nog twee organisaties met boten welke geschikt zijn voor SAR taken. Echter worden deze bij mij weten op dit moment daar niet voor ingezet:

- Reddingsbrigade Almere
- Reddingsbrigade Huizen

Daarnaast zijn er nog diverse commerciële bergers van de waterhulpdiensten.nl.

Met zijn allen doen ze maar wat en er vindt geen structureel overleg plaats. Men leeft soms op voet van oorlog met elkaar. Om verbetering aan te brengen zullen allen partijen afspraken met elkaar moeten maken. Op heel veel vlakken. Zo kan het bv op zaterdag zo zijn dat alle reddingsboten op het water zijn. En op zondag geen enkele. Omdat men dat niet met elkaar overlegd.

Het is heel mooi dat gisteren een mensen leven is gered. Alleen heeft dat meer met gelukt dan met wijsheid te maken. En dat zou niet mogen....

Voor de rest denk ik dat de kustwacht meer de regie rol moet pakken. Vind de kustwacht vrij passief.

Kijkend naar de melding van gisteren. Er wordt 112 gebeld vanaf een boot varend bij het eiland Pampus. Melder geeft aan dat er een persoon aan boord is met pijn op de borst en uitstraling naar rechterarm. Direct word de KNRM gealarmeerd. Maar deze hebben met opkomst tijd een ETA van 30 minuten. Maar er wordt geen ambulance bestel.

Wat ik zou verwachten van een professionele organisatie als de kustwacht. Dat ze na het alarmeren van de KNRM kijken welke haven het dichtbij is. MKA bellen aangeven wat er op dit moment speelt. MKA kan dan al vast gaan acteren hierop. Nu liggen twee reddingsboten met een patiënt daarop 7 minuten te wachten in de haven tot de ambulance er is. Omdat de kustwacht pas is gaan bellen met de MKA op het moment dat de reddingsboot Seeker door geeft onderweg is naar de Haven(van de Marina Muiderzand in dit geval).  Nu gaat het allemaal net goed maar het is echt minuten werk geweest.

Goed op het water is zeker een verbeteringsslag nodig. De vraag is alleen wie de kar gaat trekken. Want zo wordt eigenlijk niemand er wijzer van.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:18:29
Hallo Henk,

Het is geen kritiek maar eerder verbazing. Als watersporter altijd diep respect voor het werk van de hulpverleners op het water.

Ook ik luister regelmatig en met grote interesse naar het radioverkeer en dat valt mij dit op. KNRM werdt na alarmering bedankt voor hun opkomst omdat de patient al bijna aan de wal was na een strakke actie van de Seeker. Dan zeggen dat je terug gaat, toch doorvaren en maar informeren of je niet nodig bent. Dit is zomaar een willekeurig voorbeeld maar er zijn er velen van meerdere partijen. Ik hou dat niet bij maar blijf dat wel bijzonder vinden.

Overigens heb ik even niet zo snel paraat van welke organisatie/boot jij bent. Altijd even nieuwsgierig zijn.....  ;)

Niet alleen bijzonder maar ook ergerlijk. En dan de opmerking daarbij van de Nikolaas Wijsenbeek: "we hadden toch nog even doorgezet naar het Muiderzand omdat de situatie niet helemaal correct was"... Wat was er niet correct dan?
En op de site van mijn vrienden van KNRM Blaricum staat:
"De Blaricum-1 ging ter plaatse, evenals de Seeker van HOGE. De Seeker ging als eerste langszij bij het jacht en nam de persoon in overleg met het Kustwachtcentrum aan boord."  We zijn ze inderdaad tegengekomen voor het Muiderzand toen we met de patiënt naar binnen  voeren en dat ze daarbij voor ons uit gingen varen gaf ons een warm gevoel van veiligheid.

Over ons en de historie vind je veel op deze link


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:32:30
Probleem op het water(lees Eemmeer, Gooimeer en IJmeer) dat er diverse hulpverleningsinstanties op de genoemde wateren actief zijn. Dat zijn in willekeurige volgorden:

- KNRM station Huizen
- KNRM station Blaricum
- Reddingsbrigade Naarden
- HOGE Huizen

Tevens zijn er nog twee organisaties met boten welke geschikt zijn voor SAR taken. Echter worden deze bij mij weten op dit moment daar niet voor ingezet:

- Reddingsbrigade Almere
- Reddingsbrigade Huizen

Daarnaast zijn er nog diverse commerciële bergers van de waterhulpdiensten.nl.

Met zijn allen doen ze maar wat en er vindt geen structureel overleg plaats. Men leeft soms op voet van oorlog met elkaar. Om verbetering aan te brengen zullen allen partijen afspraken met elkaar moeten maken. Op heel veel vlakken. Zo kan het bv op zaterdag zo zijn dat alle reddingsboten op het water zijn. En op zondag geen enkele. Omdat men dat niet met elkaar overlegd.

Het is heel mooi dat gisteren een mensen leven is gered. Alleen heeft dat meer met gelukt dan met wijsheid te maken. En dat zou niet mogen....

Voor de rest denk ik dat de kustwacht meer de regie rol moet pakken. Vind de kustwacht vrij passief.

Kijkend naar de melding van gisteren. Er wordt 112 gebeld vanaf een boot varend bij het eiland Pampus. Melder geeft aan dat er een persoon aan boord is met pijn op de borst en uitstraling naar rechterarm. Direct word de KNRM gealarmeerd. Maar deze hebben met opkomst tijd een ETA van 30 minuten. Maar er wordt geen ambulance bestel.

Wat ik zou verwachten van een professionele organisatie als de kustwacht. Dat ze na het alarmeren van de KNRM kijken welke haven het dichtbij is. MKA bellen aangeven wat er op dit moment speelt. MKA kan dan al vast gaan acteren hierop. Nu liggen twee reddingsboten met een patiënt daarop 7 minuten te wachten in de haven tot de ambulance er is. Omdat de kustwacht pas is gaan bellen met de MKA op het moment dat de reddingsboot Seeker door geeft onderweg is naar de Haven(van de Marina Muiderzand in dit geval).  Nu gaat het allemaal net goed maar het is echt minuten werk geweest.

Goed op het water is zeker een verbeteringsslag nodig. De vraag is alleen wie de kar gaat trekken. Want zo wordt eigenlijk niemand er wijzer van.
Het punt is dat de KNRM een paar jaar geleden al aangaf dat het niet goed liep, dat hebben zij aangegeven in het krantenartikel wat Henk hier een paar dagen geleden nog eens plaatste, en later zijn reactie daarop.

Ik had het stukje ff nodig, in verband met een topic op een ander forum, begonnen door Thor over de vraag of radio verkeer plaatsen wettelijk eigenlijk wel mag, of het strookt met de geheimhoudingsplicht. Indertijd is er een aanklacht tegen mij ingediend over schending van de telegraaf en telefoonwet, en er is een huis (en auto) zoeking geweest. Ik ben daarna echter niet vervolgd. De aanklacht werd geseponeerd. Waaruit je kan concluderen dat het plaatsen van radio verkeer op internet niet strafbaar is, of in ieder geval minstens niet vervolgd wordt.

En als je aan het citeren slaat is zomaar (bij mij athans, handig als ik ben als ik drie dingen tegelijk aan het doen ben) de knop "opslaan" aangeklikt. Vandaar dus, gewoon per ongeluk. Excuses daarvoor. e050

(Maar ik vond sommige dingen wel interessant om terug te lezen, Brinkman: "de vraag is wel of telkens moet willen uitvaren, dat kan best wat minder". Die vraag is na vier jaar nog steeds niet beantwoord.)
Dat stuk dateert inmiddels uit 2008, en in die 4 jaar heeft niemand er iets aan gedaan om die verbeteringsslag te maken. De KNRM niet, maar Henk ook niet. Ook Henk heeft blijkbaar niet de stap gezet, als reactie van meneer Brinkman. Ik heb daar een paar dagen geleden nog naar gevraagt

En heb je meneer Brinkman al herinnert aan zijn uitspraak? ;)

Kortom, ze weten allemaal dat er iets moet gaan veranderen omdat de situatie zo onhoudbaar is. Maar er niemand die iets uitvoert, ze blijven allemaal met de armen over elkaar zitten en gaan elkaar aan zitten gapen. Wie moet dan nu nog het voortouw gaan nemen om die verbetereringsslag te gaan maken?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:45:43
Kortom, ze weten allemaal dat er iets moet gaan veranderen omdat de situatie zo onhoudbaar is. Maar er niemand die iets uitvoert, ze blijven allemaal met de armen over elkaar zitten en gaan elkaar aan zitten gapen. Wie moet dan nu nog het voortouw gaan nemen om die verbetereringsslag te gaan maken?

Ja je zou zeggen dat het de kustwacht hier een leidende rol in moet gaan spelen. Ik heb ook geen idee in hoever de gemeentes verantwoordelijk zijn in deze want Almere bv met 3 jachthavens en een enorme (binnen)kust lijn heeft nooit SAR boten op het water. Terwijl ze er wel 2 hebben:



Nu is het IJmeer bij echt spoed eisende zaken echt een probleem gebied. SAR word geleverd vanuit de haven van Huizen, Blaricum of Marken. Muiden, Almere, Amsterdam, Muiderberg, Diemen hebben op dit moment geen brigades of hebben in het geval van Almere geen brigade die actief is.

Buiten een politieboot is de dichtstbijzijnde SAR eenheid 30 minuten waren verwijderd. En bij verdrinking of reanimatie is 30 minuten te lang......

Kan iemand mij vertellen waarom de KNRM op drukke dagen niet preventief op het water is?

Kan iemand mij de logica vertellen om twee KNRM stations (Huizen, Blaricum) naast elkaar te leggen? Terwijl de eerstvolgende aan de oostkant Elburg is en aan de westkant Marken? Je bouwt toch ook geen twee brandweer kazernes naast elkaar.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2012, 16:56:08
Er is een hoop beweging de laatste tijd. Het aantal partijen dat echt meedoet is beperkt tot vier: KNRM Blaricum, Huizen HOGE en de waterhulpdienst.

Daarvan zijn nu drie in overleg en werken twee met elkaar echt nauw samen. Ik hoop (en die kans is groot) binnenkort ook nauw samen te gaan werken met KNRM Blaricum. Jasper Weijmans -een bestuurslid van HOGE- is pas nog op het hoofdkantoor KNRM geweest voor overleg, daar is ook over oplossingen gepraat. Overigens is het niet waar wat Mike beweert dat er zomerse weekenden zijn dat er geen reddingsboot op het water is, Blaricum is elk zomers weekend zaterdag en zondag op het water. Je hoeft ook niet altijd al op het water te zijn, op het land patrouilleren de ambulances ook niet door de straten, maar zijn oproepbaar vanaf een post. Maar als je thuis blijft op zo'n dag als zondag en daar gaat zitten wachten tot je pieper gaat moet je niet verbaasd zijn als je naast het potje pist.

Nu zijn er bij Elburg geen problemen, maar pas duurde het nog 26 minuten eer de Evert Floor uitvoer voor een boot op het Vossemeer die  de Tornado uit Urk er inmiddels al achter had. Daar hoor je niets over, maar daar zal een beetje concurrentie de tijden mogelijk gunstig beïnvloeden, net zoals hier gebeurd is. Vaar je niet binnen 8 minuten uit is het jammer: dan ben je te laat. Niet alleen de negatieve punten pakken, er zijn ook positieve kanten. Snelheid is een doorslaggevende factor. Ik heb vernomen dat de Nikolaas Wijsenbeek van KNRM Huizen verruild gaat worden voor een snellere schroef aangedreven RIB, zou dat een atlantic kunnen worden?