Duidelijk beleid ontbreekt dus in mijn voorzichtige conclusie.
Jammer want iedereen heeft hetzelfde doel. Wat ik zelf kan beluisteren is dat Den Helder Rescue geen sterke rol speelt. Het radioverkeer is bij sommige "centralisten" is zwak, radioprocedures worden slecht gehanteerd en de regie-sturing is er meestal niet. Mijn inziens moet je dit strak hanteren en de juiste hulp sturen. Niet nodig bij een incident is wegwezen. Daarnaast moeten ze vooruit denken en ketenpartners op tijd alarmeren zoals de ambulance.
Werkt Den Helder formeel alleen maar met de KNRM en hulpdiensten van de regio? Waarom valt niet iedereen onder 1 club?! Of dat nu de KNRM is of de "Waterreddertjes" maakt volgens mij dan niet zoveel uit. Kun je wel duidelijkheid geven aan de taken, inzetprotocollen, gebiedsverdeling, oefeningen, etc. Is er teveel trots en zijn er teveel heilige huisjes?
Daarnaast is het preventief aanwezig zijn op mooie of stormachtige dagen een zeer nuttige bezigheid. Snel reageren op calamiteiten is een must volgens mij. Zijn er geen sectoren met verdeling van de boten? Zijn er geen afspraken wanneer er paraatheid is?
En wat betreft de verantwoording voor de veiligheid en hulpverlening op water is dat een lastige volgens mij. Deels Rijksoverheid, deels Provincie, deel Veiligheidsregio en deels Gemeente. Den Helder Rescue zou misschien toch wel de aangewezen partij zijn omdat alle kanaal 16 en 70 meldingen daar binnenkomen. 112 meldingen mobiel kunnen via de KLPD Als je deskundige centralisten inzet klinkt niet alleen het beter maar is er ook meer overzicht. En misschien een verdeling maken tussen zee en binnenvaart op de grotere wateren. Ik zou wel eens een druk dagje willen draaien als centralist, leuke uitdaging! Wie komt met de uitnodiging!?
Wat ik verder wel bijzonder vindt is dat er geen of weinig geld beschikbaar is vanuit de Overheden voor de bewaking- en reddingstaken. Eigenlijk is dat schandalig in een land met zoveel water.