Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #100 Gepost op: 15 augustus 2012, 13:06:29
Citaat
Hulpverlening blijft altijd een samenspel tussen alle diensten en eenheden. Of dat nu op het land is of op het water. Dus ook tussen de schippers en het KWC. Ik ben alleen van mening dat de aansturing en regiefunctie vanuit 1 punt moet. Of dat nu het KWC of een watertafel in 1 GMK voor een bepaald gebied dat zul je nader moeten onderzoeken. De vrijheid die er nu is kan mijn inziens anno 2012 echt niet meer. En op het water is in bepaalde gebieden blijkbaar regelmatig "wild-west" zonder enige vorm van professionele organisatie en samenwerking. Althans dat is het beeld wat ontstaat als je de incidenten volgt. Misschien is de praktijk genuanceerder dat kan ik vanaf hier niet in schatten.

Wild west is het nu wel. Heb nu een paar keer het circus van wat dichterbij mogen zien. Waargebeurde Casus zondagmiddag 26 graden Celsius briesje van windkracht 2(dus niet echt gevaarlijke omstandigheden). Melding boot met motorstoring vanaf diverse plekken snellen op volle kracht (80 km/u en harder) 4 reddingsboten cq bergingsboten naar het jacht toe. Dit met alle gevaren van dien want 80 km/u is op het water echt extreem hard. Aangekomen zitten man en vrouw heerlijk rustig aan boord met een glas rose in de hand. Van enige spoed en nood is dan ook geen spraken.

Risico's worden alleen maar genomen om als eerste bij de klus te zijn, neem ik aan. Een andere plausibele verklaring kan ik niet 1 2 3 vinden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #101 Gepost op: 15 augustus 2012, 13:13:22
De 'Huizen Triangle' is hierop de grote uitzondering maar als je dit forum volgt zal je al wel opgevallen zijn dat je de redders van de Zeeuwse/Zuid Hollandse stromen, Waddenzee, Noordzee etc eigenlijk zelden over 'wild west' taferelen hoort.

Maar is de bootdichtheid ook niet heel erg groot rond Huizen. Zit heel veel geld in het Gooi(en plezier vaart is niet goedkoop). Dus alle jachthavens puilen uit. Als je alleen al kijkt wat er aan schepen in de Marina Muiderzand ligt. Is gewoon niet normaal meer. Dus denk dat de Huizer "triangle" ook wel de drukste plezier vaart water van NL is. Dus ik denk dat de rest van de gebieden moeilijker vergelijkbaar is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #102 Gepost op: 15 augustus 2012, 13:18:21
Wild west is het nu wel. Heb nu een paar keer het circus van wat dichterbij mogen zien. Waargebeurde Casus zondagmiddag 26 graden Celsius briesje van windkracht 2(dus niet echt gevaarlijke omstandigheden). Melding boot met motorstoring vanaf diverse plekken snellen op volle kracht (80 km/u en harder) 4 reddingsboten cq bergingsboten naar het jacht toe. Dit met alle gevaren van dien want 80 km/u is op het water echt extreem hard. Aangekomen zitten man en vrouw heerlijk rustig aan boord met een glas rose in de hand. Van enige spoed en nood is dan ook geen spraken.

Risico's worden alleen maar genomen om als eerste bij de klus te zijn, neem ik aan. Een andere plausibele verklaring kan ik niet 1 2 3 vinden.

Nogmaals; deze situatie zie je alleen op het gooimeer en omgeving... In de rest van het land gaat het er heel anders aantoe. Als voorbeeld een casus van vorige week:

Melding van het KWC: surfer die niet meer terug komt door wind en stroming. RB is aanwezig op het strand en met 3 boten inzetbaar, daardoor is de KNRM niet nodig. Eén reddingsbrigade vaartuig krijgt de melding en gaat onderweg, meldt zich in bij het KWC op 67. Geeft ter plaatse een sitrap aan zowel het KWC als de RB post, geen verdere assistentie nodig, dus de andere eenheden blijven gewoon verder patrouilleren...

Kortom voor zo'n melding wordt gewoon één boot gestuurd en eventueel een strandvoertuig die alvast afzakt die kant op, indien nodig zijn er nog 2 boten in de buurt en de knrm beschikbaar voor assistentie. Er zijn natuurlijk ook meldingen waarbij alle beschikbare eenheden onder prio 1 gaan varen/rijden, maar blijkt het allemaal mee te vallen, dan gaat de rest gewoon weer op vervolg...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #103 Gepost op: 15 augustus 2012, 13:54:49
Wild west is het nu wel. Heb nu een paar keer het circus van wat dichterbij mogen zien. Waargebeurde Casus zondagmiddag 26 graden Celsius briesje van windkracht 2(dus niet echt gevaarlijke omstandigheden). Melding boot met motorstoring vanaf diverse plekken snellen op volle kracht (80 km/u en harder) 4 reddingsboten cq bergingsboten naar het jacht toe. Dit met alle gevaren van dien want 80 km/u is op het water echt extreem hard. Aangekomen zitten man en vrouw heerlijk rustig aan boord met een glas rose in de hand. Van enige spoed en nood is dan ook geen spraken.

Risico's worden alleen maar genomen om als eerste bij de klus te zijn, neem ik aan. Een andere plausibele verklaring kan ik niet 1 2 3 vinden.

Inderdaad volledige waanzin wat zich daar afspeelt 80-90 km/uur,dat is zowieso 4-5 harder dan is toegestaan.
(Vergelijkbaar een hulpverleningsauto door de stad 50 km/uur met een snelheid van 200-250 km/uur.)
De vraag is niet of er ooit ernstige brokken hierdoor zullen komen maar wel wanneer en welke.

Er moet daar maar eens daadwerkelijk worden opgetreden tegen dat waanzinnige gebeuren onder het mom van hulpverlening.

Gisterenavond nog naar het eilandje de Schelp,twee particuliere hulpverleners (onderling bevriende hulpverleners,de ene sponsort de andere ) de ene met een snelheid van rond de 90 km/ uur, een bootje in dat haventje met lekkage volgens de melding,dus totaal geen levensbedreigende situatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #104 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:12:25
Dit is correct: het verantwoordelijksgebied van de Kustwacht is 1,5 X de grootte van Nederland.
Hulpverlening te water loopt voor 99% prima met een duidelijke coordinatie van het KWC. De 'Huizen Triangle' is hierop de grote uitzondering maar als je dit forum volgt zal je al wel opgevallen zijn dat je de redders van de Zeeuwse/Zuid Hollandse stromen, Waddenzee, Noordzee etc eigenlijk zelden over 'wild west' taferelen hoort.
Een enkele keer bij Terschelling misschien.
Bij Huizen zijn zo veel ,niet keten partners van de Kustwacht, actief dat het daar nogal chaotisch overkomt.
Maar de Kustwacht kan niemand verbieden uit te varen voor hulpverlening. Dus elke keer als de Kustwacht de keten partner KNRM daar alarmeerd, vliegen er ook andere boten op af. Maar dit kun je de Kustwacht en of KNRM niet verwijten.
Concentreer je maar eens een tijdje op de overige gebieden en je krijgt een heel ander beeld. O0

Ik heb al eerder gesteld extrapoleren van de specifieke situatie Huizen e.o. naar de algemene situatie ruimere wateren Nederland is niet verstandig. De handelingen op het water is een de berichtgeving is een heel andere.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #105 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:13:25
@Duruz, ik praat ook alleen over dit gebied. De rest van NL volg ik al wat jaren en daar is mijn beeld echt anders. Volgens mij is het goed geregeld en professioneel door de KRNM en Reddingsbrigades ingevuld. Al zijn er rond Terschelling soms ook wat relletjes. Overigens heb ik minder interesse in de pechgevallen maar wel in de situaties waarbij het direct om mensenlevens of letsel gaat. Wel ben ik van mening dat er verbeterpunten zijn als het gaat om het radioverkeer bij het KWC. En drukte daar moet zo'n organisatie rekening mee houden. Ze bestaan tenslotte al wat langer dan vandaag.  

De casus van Mike geeft aan dat het inderdaad wild-west is terwijl de casus van Joost aangeeft hoe het moet of zou moeten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #106 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:21:19
@Thor, is dat misschien een goede methode, handhaven?

Officieel ketenpartner zoals de KNRM dan mag je de snelheid bij prio 1 meldingen overschrijden mits dit veilig kan. Andere schepen die gevaarlijk varen bij alle meldingen meldingen die hebben een probleem met de KLPD?  

Op het land zijn er tenslotte ook regels waaraan iedereen zich moet houden. Voor hulpdiensten zijn er richtlijnen voor het gebruik van optische- en geluidsignalen en rijsnelheden. En bergers, wegenwacht, dierenambulances, nutsbedrijven, etc. etc. houden zich gewoon aan de regels ook al is hun taak nog zo dringend.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #107 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:31:45
@Thor, is dat misschien een goede methode, handhaven?

Officieel ketenpartner zoals de KNRM dan mag je de snelheid bij prio 1 meldingen overschrijden mits dit veilig kan. Andere schepen die gevaarlijk varen bij alle meldingen meldingen die hebben een probleem met de KLPD?  

Heel simpel, bij een melding is al duidelijk welke boot/boten die klus heeft gekregen, alles wat met een bloedgang ook op die melding afstiert, zonder dat daarom gevraagt is is voor het KLPD. En die boten kunnen een stevige boette krijgen. Als je dit even volhoudt is dat zo afgelopen. ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:40:29
Laten we vooral zorgen dat alleen de officieel aangewezen, van huis komende erkende hulpverleners snel mogen varen, de Seeker had ook een bekeuring moeten krijgen en de man had gewoon even op de Nikolaas Wijsenbeek moeten wachten, zo simpel is dat. Goed ideeen hebben jullie, respect!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #109 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:45:21
@Thor, is dat misschien een goede methode, handhaven?

Officieel ketenpartner zoals de KNRM dan mag je de snelheid bij prio 1 meldingen overschrijden mits dit veilig kan. Andere schepen die gevaarlijk varen bij alle meldingen meldingen die hebben een probleem met de KLPD?  

Op het land zijn er tenslotte ook regels waaraan iedereen zich moet houden. Voor hulpdiensten zijn er richtlijnen voor het gebruik van optische- en geluidsignalen en rijsnelheden. En bergers, wegenwacht, dierenambulances, nutsbedrijven, etc. etc. houden zich gewoon aan de regels ook al is hun taak nog zo dringend.

Klinkt goed, er gelden echter andere regels op het water dan op het land en ook "de ketenpartners" willen nog wel eens idioot hard varen terwijl dit niet nodig is...

Zo is ieder schip verplicht om hulp te verlenen bij een incident, en schepen mogen in dat geval de regels overtreden.