Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87136 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #120 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:35:04
Heel simpel, bij een melding is al duidelijk welke boot/boten die klus heeft gekregen, alles wat met een bloedgang ook op die melding afstiert, zonder dat daarom gevraagt is is voor het KLPD. En die boten kunnen een stevige boette krijgen. Als je dit even volhoudt is dat zo afgelopen. ::)

Leuk in Theorie maar de KLPD heeft maar 1 boot de P87 in Lelystad. Die gaat dat niet redden in zijn eentje.  98uiye 98uiye


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #121 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:29:00

Bericht verwijderd.

Graag inhoudelijk blijven reageren, wat over het algemeen prima lukt in dit topic! Mijn complimenten daarvoor. We hebben echter niks aan  stemmingmakerij en niet beargumenteerde meningen die kant nog wal raken

Met vriendelijk groet,
Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #122 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:32:16
Ik merk dat mijn postings te lang zijn en feitelijke argumenten en vragen van mijn kant om onderbouwing van uitroepen over het hoofd gezien worden. Ik zal proberen wat meer to the point te zijn. Maar er wordt ook zoveel op mij af gevuurd.

Het snel varen van hulpverleningsboten op het water is gevaarlijk. Zou iemand dat kunnen onderbouwen? Als het gevaarlijk is zijn er vast ongelukken gebeurd door hard varen met zulke boten op weg naar een incident het afgelopen jaar. Heeft iemand daar harde cijfers van, of komt deze uitroep voort uit een gevoelde emotie?

Zo, dat is één.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #123 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:47:20
Waar iedereen aan voorbij gaat bij het afgeven op de "bergers" is dat er iets is als oorzaak en gevolg. Niemand vraagt zich af, hoe komt het nou dat ie zo hard vaart, waarom is dat. Terwijl dat een logisch vraag zou zijn.

Ook hier geldt het zo vaak misklende oorzaak en gevolg principe?

De oorzaak dat de berger zo hard vaart bij iemand die voor anker ligt is dat de erkende reddingboten drie standen kennen van de gashandel, uit, idle en vol. En omdat de eerst arriverende boot de grootste kans heeft de klus binnen te halen verwordt pechhulp tot een wedstrijd.
Als het goed georganiseerd zou zijn (en men zegt dat te willen bereiken hier) zou één (en niet meerdere) reddingboot als enige naar een pechgeval gaan, met een wat hogere snelheid dan normaal.  Daar gearriveerd bekijkt hij de situatie op gevaar. Is dat er niet, is er geen enkele reden om verder nog de reddingboot in te zetten. Kan de reddingboot een praatje maken, folders overhandigen, redder aan de wal maken tot de met matige, iets verhoogde snelheid, beschikbare hulpboot arriveert. Deze neemt de pechboot op sleep en doet een donatie naar de club van de reddingboot (werkt goed kan ik je zeggen).
Is er wel gevaar bij lost hij dat zo snel mogelijk op, en dat houdt niet in van de ene kant van Nederland naar de andere slepen, maar dichtsbijzijnde haven. Dan ben je zo snel mogelijk weer inzetbaar.

Dat is twee.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #124 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:53:57
Ik merk dat mijn postings te lang zijn en feitelijke argumenten en vragen van mijn kant om onderbouwing van uitroepen over het hoofd gezien worden. Ik zal proberen wat meer to the point te zijn. Maar er wordt ook zoveel op mij af gevuurd.

Het snel varen van hulpverleningsboten op het water is gevaarlijk. Zou iemand dat kunnen onderbouwen? Als het gevaarlijk is zijn er vast ongelukken gebeurd door hard varen met zulke boten op weg naar een incident het afgelopen jaar. Heeft iemand daar harde cijfers van, of komt deze uitroep voort uit een gevoelde emotie?

Zo, dat is één.
Tja, op dit punt kan ik alleen mijn eigen ervaring als schipper, agent in het verkeer en hulpverlener gebruiken. Ik heb eens de gevolgen van een aanvaring gezien tussen een niet eens zo heel snelle motorboot en een zwemmer. Zwemmers heb ik meer dan eens uit de vaargeul geplukt. Vanuit een zeilboot vind ik zwemmers al lastig te zien, laat staan in een rubberboot met 50 km/uur of harder. En je hoeft er maar eentje over het hoofd te zien voor het trauma van je leven... En dat van veel andere mensen.

Met die gedachte rij ik ook in de politieauto. Alle mogelijke veiligheden, en gebruik maken van ontheffingen moet heel bewust en verantwoord gebeuren. Niet voor een sleepje of een situatie waarbij tijd weinig belang heeft of als je waarschijnlijk als tweede, derde of vierde aankomt en niet van toegevoegde waarde bent.

Daarnaast is het verboden om meerdere redenen. Niet alleen gevaar maar ook milieu speelt hierbij een rol. Regels overtreden moet m.i. om een reden en met een wettelijke basis gebeuren.
Wout


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #125 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:54:55
Jij hebt je overigens ook weleens verbaasd over de vaarsnelheid van andere hulpverleners.  ;) Zoals je het toen opschreef:

Ik vind het altijd en onverminderd kolder als bij een al opgelost incident een reddingboot ingezet wordt die dan vervolgens vol gas moet geven om nog net mee te kunnen maken hoe de pechboot de haven binnen gesleept wordt.
De afstanden zijn die gevaren moeten worden van de ene kant van het verzorgingsgebied vaan het andere is 40 km. Zou je vragen aan een hulpboot om zich te houden aan de snelheid zou hij vanuit het centrum van het gebied, in het gunstigste geval er een uur over doen om naar het incident te gaan en een uur om weer terug te varen. Leg dat naast een 14 tal incidenten op een dag dan kun je pas echt over een chaos spreken.

Zo, weer een.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #126 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:57:37
KLPD kan prima handhaven ook achteraf denk ik dan maar.
En anders maar eens een paar keer een Rib van ze inzetten op een zonnige dag in het gebied.

Maar laten we duidelijk zijn, dat moet het uitgangspunt niet zijn. Ik pleit inderdaad voor een duidelijk beleidsplan met heldere werkafspraken. Daar zijn welwillende mensen voor nodig die met een gezond en veilig verstand kijken naar hun eigen praktijken. Geen verwijten maken naar anderen maar eerlijk zijn naar jezelf. Het doel is primair levens redden en EHBO verlenen. Daarnaast is het bergen van schepen en pechhulp een grote noemer. Waar de grens ligt zul je samen moeten bepalen. Net zoals je de grens zou moeten bepalen wanneer je met 80 km. per uur over het water moet varen. Daar horen ook partijen bij zoals het KWC, KLPD en Veiligheidsregio in mijn optiek.

Ik heb in een eerder berichten al een schot voor de boeg gegeven. Daarbij al een vergelijk gemaakt met de KLPD en de Wegenwacht. Andere voorstellen zijn welkom. Zou dit een oplossing zijn?

1e opzet:
1. Aanstellen van een gespreksleider / commissie onafhandelijke mensen.
2. Inventarisatie en gesprekken met alle partijen apart door gespreksleider & co. Daarbij aanhoren wat het oud zeer is, hun mogelijkheden, capaciteiten, ideaal beeld en wensen.
3. Presentatie inventarisatie en samen een bespreking "oud zeer" met alle partijen (afvaardiging). Dit afkaderen in tijd omdat het anders een klaagzang wordt.
4. Daarna gezamenlijke doelen formulieren met agendapunten.
5. Per punt inventariseren wat mogelijke oplossingen zijn.
6. Discussiestuk op papier maken waarop iedereen zijn commentaar kan geven, ook vanuit de achterban.
7. Gezamenlijke bespreking discussiestuk en oplossingen na commentaar partners.
8. Schrijven conceptplan en verspreiding onder de partners. Mogelijkheid om vragen te stellen en/of opmerkingen te plaatsen.
9. Presentatie aan KWC, KLPD en Veiligheidsregio (VR) met ruimte voor hun visie. Vooraf opsturen, gespreksleider & co. hebben voorbespreking. Daarna gezamenlijk bespreken. ***
10. Aanpassen conceptplan na aanvullingen vanuit KWC, KLPD en VR. Deze versie weer delen met alle partners.
11. Juridische toetsing door deskundigen.
12. Vaststelling en ondertekening door betrokken partijen.

(*** misschien moeten zij eerder betrokken worden bij de gesprekken?)  

Het zal altijd een compromis zijn tussen partijen. Maar ik denk waar een wil is, is een weg en dan kom je samen heel ver. 2013 een nieuwe start?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #127 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:02:29
Tja, op dit punt kan ik alleen mijn eigen ervaring als schipper, agent in het verkeer en hulpverlener gebruiken. Ik heb eens de gevolgen van een aanvaring gezien tussen een niet eens zo heel snelle motorboot en een zwemmer. Zwemmers heb ik meer dan eens uit de vaargeul geplukt. Vanuit een zeilboot vind ik zwemmers al lastig te zien, laat staan in een rubberboot met 50 km/uur of harder. En je hoeft er maar eentje over het hoofd te zien voor het trauma van je leven... En dat van veel andere mensen.

Met die gedachte rij ik ook in de politieauto. Alle mogelijke veiligheden, en gebruik maken van ontheffingen moet heel bewust en verantwoord gebeuren. Niet voor een sleepje of een situatie waarbij tijd weinig belang heeft of als je waarschijnlijk als tweede, derde of vierde aankomt en niet van toegevoegde waarde bent.

Daarnaast is het verboden om meerdere redenen. Niet alleen gevaar maar ook milieu speelt hierbij een rol. Regels overtreden moet m.i. om een reden en met een wettelijke basis gebeuren.

Nee, niet mijn vraag. Ik vroeg om cijfers in het afgelopen jaar waar hulpverleningsboten aanvaringen maakten bij het snel varen naar een incident. Dat er ongelukken gebeuren is mij bekend, daar worden wij meestal bijgeroepen. Speedboten in een weiland, op het fietspad of om een meerpaal. Maar ik vroeg om cijfers van het afgelopen jaar van hulpverleners op het water die ongelukken maken bij het snel varen naar een incident. Dan weten waar we over praten en is het niet roepen uit emotie.
Vraag mij eens om voorbeelden van gecrashte hulpverlening voertuigen. Ik zal je aantonen dat de weg kwa gevaar onvergelijkbaar is met het water.

Weet je wat, geef een voorbeeld in de afgelopen 10 jaar.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #128 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:06:27
KLPD kan prima handhaven ook achteraf denk ik dan maar.
En anders maar eens een paar keer een Rib van ze inzetten op een zonnige dag in het gebied.

Maar laten we duidelijk zijn, dat moet het uitgangspunt niet zijn. Ik pleit inderdaad voor een duidelijk beleidsplan met heldere werkafspraken. Daar zijn welwillende mensen voor nodig die met een gezond en veilig verstand kijken naar hun eigen praktijken. Geen verwijten maken naar anderen maar eerlijk zijn naar jezelf. Het doel is primair levens redden en EHBO verlenen. Daarnaast is het bergen van schepen en pechhulp een grote noemer. Waar de grens ligt zul je samen moeten bepalen. Net zoals je de grens zou moeten bepalen wanneer je met 80 km. per uur over het water moet varen. Daar horen ook partijen bij zoals het KWC, KLPD en Veiligheidsregio in mijn optiek.

Ik heb in een eerder berichten al een schot voor de boeg gegeven. Daarbij al een vergelijk gemaakt met de KLPD en de Wegenwacht. Andere voorstellen zijn welkom. Zou dit een oplossing zijn?

1e opzet:
1. Aanstellen van een gespreksleider / commissie onafhandelijke mensen.
2. Inventarisatie en gesprekken met alle partijen apart door gespreksleider & co. Daarbij aanhoren wat het oud zeer is, hun mogelijkheden, capaciteiten, ideaal beeld en wensen.
3. Presentatie inventarisatie en samen een bespreking "oud zeer" met alle partijen (afvaardiging). Dit afkaderen in tijd omdat het anders een klaagzang wordt.
4. Daarna gezamenlijke doelen formulieren met agendapunten.
5. Per punt inventariseren wat mogelijke oplossingen zijn.
6. Discussiestuk op papier maken waarop iedereen zijn commentaar kan geven, ook vanuit de achterban.
7. Gezamenlijke bespreking discussiestuk en oplossingen na commentaar partners.
8. Schrijven conceptplan en verspreiding onder de partners. Mogelijkheid om vragen te stellen en/of opmerkingen te plaatsen.
9. Presentatie aan KWC, KLPD en Veiligheidsregio (VR) met ruimte voor hun visie. Vooraf opsturen, gespreksleider & co. hebben voorbespreking. Daarna gezamenlijk bespreken. ***
10. Aanpassen conceptplan na aanvullingen vanuit KWC, KLPD en VR. Deze versie weer delen met alle partners.
11. Juridische toetsing door deskundigen.
12. Vaststelling en ondertekening door betrokken partijen.

(*** misschien moeten zij eerder betrokken worden bij de gesprekken?)  

Het zal altijd een compromis zijn tussen partijen. Maar ik denk waar een wil is, is een weg en dan kom je samen heel ver. 2013 een nieuwe start?
Het opstellen van een waterhulpverleningsconvenant zou geen overbodige luxe zijn. Er zijn redelijk wat organisaties actief in dat watergebied. Die zullen daar allemaal bij betrokken moeten worden. Je kunt het opleggen, maar je kunt ook kijken hoe alle organisaties elkaar het beste kunnen aanvullen, hoe de verschillende belangen het beste bij elkaar aansluiten. Henk gaf hierbij al een goede voorzet met het doneren aan vrijwilligersorganisaties bij het overnemen van een sleep.

Ik zie een uitdaging :)
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #129 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:08:54
Nee, niet mijn vraag. Ik vroeg om cijfers in het afgelopen jaar waar hulpverleningsboten aanvaringen maakten bij het snel varen naar een incident. Dat er ongelukken gebeuren is mij bekend, daar worden wij meestal bijgeroepen. Speedboten in een weiland, op het fietspad of om een meerpaal. Maar ik vroeg om cijfers van het afgelopen jaar van hulpverleners op het water die ongelukken maken bij het snel varen naar een incident. Dan weten waar we over praten en is het niet roepen uit emotie.
Vraag mij eens om voorbeelden van gecrashte hulpverlening voertuigen. Ik zal je aantonen dat de weg kwa gevaar onvergelijkbaar is met het water.

Weet je wat, geef een voorbeeld in de afgelopen 10 jaar.
Jij vindt het verleden de reden om vaarsnelheid aan te passen. Ik ken de cijfers niet en ze boeien me eerlijk gezegd ook niet. Het gaat namelijk niet om het verleden. Het gaat wel om veiligheid, wetgeving, milieu en nut. Jij wilt erop uitkomen dat hulpdiensten naar eigen inzicht snel moeten mogen varen. Ik geef argumenten waarom ik het daar niet mee eens ben. Die argumenten zijn niet minder belangrijk dan het ene argument: 'wat is er in het verleden misgegaan dan?'
Wout