Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 87265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #160 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:35:08
Joost, met respect maar ik probeer de discussie even op dit gebied te houden.

Ik heb jaren samengewerkt met Reddingsbrigade die 24/7 uitrukte met de boot voor ondersteuning van ons duikteam. Kanjers zijn het! En ook de rampenvloot is 24/7 inzetbaar maar dat speelt niet in dit gebied. 24/7 inzetbaar voor KWC is de KRNM voor dat gebied als ik het goed heb.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #161 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:40:19
Joost, met respect maar ik probeer de discussie even op dit gebied te houden.

Ik heb jaren samengewerkt met Reddingsbrigade die 24/7 uitrukte met de boot voor ondersteuning van ons duikteam. Kanjers zijn het! En ook de rampenvloot is 24/7 inzetbaar maar dat speelt niet in dit gebied. 24/7 inzetbaar voor KWC is de KRNM voor dat gebied als ik het goed heb.

Akkoord, was alleen als extra "beeldvorming".

Maar ook reddingsbrigades zijn/waren 24/7 inzetbaar in dit gebied. Het kan zijn dat door de overnames van de KNRM en de laatste bezuinigingsronde dit niet meer het geval is. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de brigades Almere, Naarden en verschillende aan de KNRM gelieerde brigades.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #162 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:56:13
Maar ook reddingsbrigades zijn/waren 24/7 inzetbaar in dit gebied, het kan zijn dat door de overnames van de KNRM en de laatste bezuinigingsronde dit niet meer het geval is. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de brigades Almere, Naarden en verschillende aan de KNRM gelieerde brigades.

Reddingsbrigade Almere is op dit moment in zijn geheel niet inzetbaat op het gebied van SAR.
Reddingsbrigade Naarden heeft geen 24/7 dekking wat ik heb begrepen.
Reddingsbrigade Huizen zie je niet tot weinig op het water, dus neem aan ook geen 24/7 dekking.
HOGE kan ook geen 24/7 dekking garanderen.

In Diemen, Amsterdam, Muiden en Muidenberg zijn geen reddingsbrigades. Lelystad heeft wel een reddingsbrigade maar geen voor SAR taken geschikte boot. Meer naar het Oosten(zeewolde en Spakenburg) hebben wel reddingsbrigades maar ook geen boten welke voor SAR taken geschikt zijn.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #163 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:58:26
@Joost. Nee duidelijk, geen punt. Ik heb stiekem soms wat meer ervaring dan ik laat merken of heb zo ook mijn informatiebronnen buiten dit forum.  e050
Ik ben gelukkig onpartijdig en sta er met een open mind in. ik zie nog steeds een uitdaging.

Wie precies onder de KNRM valt al dan niet geliëerd en onder de reddingsbrigade is mij nog niet helemaal duidelijk. Is nu denk ik ook nog niet belangrijk. Het gaat mij erom wie er bijvoorbeeld 's-nachts officeel door het KWC uit zijn bed wordt gepiept. En dan heb ik het niet over eigen aangeschafte pagers met geprogrammeerde cap-codes. Overigens is de doelstelling van de minister dat P-2000 in 2015 volledig gecodeerd is. Dus net zoals P-2000 niet afluisterbaar. Maar dit even terzijde.

En ik wil ook niet blijven hangen in het verschil tussen land en water. Zoals ik al aangaf probeer in voorbeelden aan te geven zoals het ook kan en het eenvoudig te benaderen. En kan bijvoorbeeld wel erg blijven doorhameren dat ook de grote rivieren erg gevaarlijk zijn met sterke stromingen, hoge golfslag, harde wind, kribben onder water, grote stenen onder water, snelle/grote beroepsvaart zoals duwbakken en soms zelfs coasters etc. En dat het Amsterdams Rijnkanaal een ware zelfmoordpoging en achtbaan is om als watersporter te varen. Dat aanleggen en van boord stappen niet zo makkelijk is als sommige denken. Maar dat doe en wil ik lekker niet  ;D ;D ;D ;) ;) ;)    

Laten we vooral in oplossingen gaan denken. Dat lijkt mij beter.

Of iemand moet een andere mening hebben?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #164 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:00:28
Foutje, ik bedoel dat de minster P-2000 wil coderen zodat net als C-2000 het niet meer te volgen is door buitenstaanders.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #165 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:03:55
(...)
Laten we vooral in oplossingen gaan denken. Dat lijkt mij beter.
(...)
Oplossingen worden verzonnen voor een probleem. In al die reacties, ook de paar reacties op mijn vraag, wordt nog altijd maar niet duidelijk wat nu eigenlijk het probleem is waarvoor een oplossing wordt gezocht. Okee, het zou kunnen dat er een gebrek is aan structuur. Dit zou een legitiem probleem kunnen zijn. Vervolgvraag: waarom is dit gebrek aan structuur een probleem? Waaruit blijkt dat dit gebrek aan structuur tot situaties leidt die een oplossing vergen?

Simpel gezegd kan ik namelijk gerust stellen dat iedere melder wordt geholpen, ondanks een gebrek aan structuur.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #166 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:09:07
En excuus dat ik daar een beetje over blijf doordrammen. Voor mijn gevoel is er namelijk in het geheel geen overeenstemming over het probleem, en dit zorgt voor een soort "wij-zij" mentaliteit. De ene helft zit al bij het vinden van een oplossing, terwijl de andere helft nog in de probleem-uitleg-fase zit. En dan krijg je dit soort oeverloze (!) discussies met tussen de regels door allerlei persoonlijke noten, misverstanden en onbegrepen gedachten.

Ik ben maar een goedwillende buitenstaander  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #167 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:28:46
Witte vlag is overgeven toch........?! Dat doe ik niet snel en jij volgens mij ook niet ;D

Ik snap je punt.

Is het ook geen wij-zij-hij-ik cultuur op dit moment? Is het ook geen cultuur van wantrouwen en elkaar niets gunnen? Is het geen cultuur van niet communiceren met elkaar? is het geen cultuur van elkaar niet begrijpen? Is het ook geen cultuur van oud zeer wat al vele jaren speelt en blijft spelen? Zijn betrokkenen wel in staat om aan te geven wat nu precies het probleem is zonder daarbij steeds in voorbeelden te vervallen? (En laat duidelijk zijn, niets ten nadele van wie dan ook.)  

Laat ik het omdraaien. Wat zou het ideaal plaatje zijn waarbij iedereen tevreden is en de kwaliteit van de hulpverlening inclusief pechhulp maximaal is?

Je kunt blijven hangen in het opzoeken van het probleem maar is het soms niet beter om gezamenlijk doelen te stellen en te kiezen voor oplossingen? Als simpel voorbeeld, een elektra-kabel geeft steeds kortsluiting en je zoekt al tijden naar de oorzaak. Dat kost dagen werk, frustratie, ergenis, etc. Een nieuwe kabel aanleggen is vaak sneller en zorgt voor een veilige bedrijfszekere oplossing. Duidelijk doel en een tevreden gevoel.

In mijn beleving is in deze casus het probleem niet het meest belangrijke. Dat wordt wel duidelijk maar bestaat uit vele kleine en grote punten. Het onderliggende probleem zoals vertrouwen zal tijd nodig hebben om weer te groeien. Dan kan volgens mij alleen maar door te laten zien dat een ander systeem met meer structuur werkt. Is het omzetten van negatief naar positief op dit moment niet het belangrijkste?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #168 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:03:22
Henk, even samen mijn voorzichtige eerste conclusies delen.  

1. Er is een gezamenlijke doelstelling KNRM/HOGE/Reddingsbrigade in het redden van mens en dier in acute noodsituaties (prio-1).
2. Er is een gezamenlijke doelstelling KNRM/HOGE/Reddingsbrigade in het redden van schepen die in acuut gevaar zijn (prio-1).
3. De berger heeft als primaire doelstelling pech- en sleephulp inclusief berging van gestrande/gezonken schepen. (geen prio).  
4. Hard varen is niet altijd nodig als er geen direct gevaar is voor mens, dier en/of schip.
5. Als er goede afspraken zouden zijn ook de bergers en KNRM geen noodzaak meer hebben om als een raket over het water te racen indien er geen acuut gevaar is.
6. Het is vaak niet nodig om met meerdere schepen op 1 melding af te gaan. De capaciteit kan beter verdeelt en gebruikt worden als de taakstelling inclusief verdeling bij alle partijen duidelijk zou zijn.
7. KNRM heeft 100% inzet-garantie en is de 24/7 ketenpartner voor KWC.
8. HOGE en Reddingsbrigade hebben eenheden die zich inmelden bij het KWC als ze inzetbaar zijn. Ze varen dan in hun eigen gebied (of zouden dit "moeten").
9. HOGE en Reddingsbrigade zijn voldoende uitgerust, opgeleid en geoefend om de SAR/EHBO taken net goed uit te voeren als de KNRM.
10. Er is tijdwinst te halen in het gebied waar de HOGE en Reddingsbrigade preventief varen (eigen sector).
11. De bergers hebben (nog) geen 24/7 garantie voor inzetbaarheid. Dit zou wel wenselijk zijn.
12. Het zou fair zijn om een donatie/gift vanuit de berger te doen aan de KNRM/HOGE bij het overnemen van een sleep.
13. Het KWC kan beter aansturen en begeleiden als er duidelijke werkafspraken zouden zijn inclusief gebieds- en taakverdeling.
14. KWC kan op enkele punten verbeteren als het gaat om het aannemen, aansturen van meldingen inclusief radioverkeer.  
15. KLPD zou meer moeten handhaven op goed "zeemansschap". Een watersporter zou vaker gewezen moeten worden op zijn verantwoording.
@ Alexander.

Nav.

1.Dat betwijfel ik , voor de  "argeloze" de buitenwereld  misschien wel
2.Dat betwijfel ik id.
3.De particuliere hulpverlener heeft als primaire doelstelling geld verdienen en dat is ook begrijpelijk
4.Zolang er geen levensbedreigende situaties zijn moet een ieder zich houden aan de geldende regels
5.Zie 4
6.Particulier hulpverleners,zeker als er meerdere zijn willen allemaal als eerste ter plaatse zijn.
7. Klopt.
8.Onderscheid maken tussen de reddingsbrigade en anderen.
9.Kan dat niet direct beoordelen
10. Tijdwinst ? vwb levensbedreigende zaken maar hoe vaak komen die voor
11.Particulier hulpveleners zijn bedrijven en bedrijfjes die de eigen broek moeten ophouden.
     Als morgen in gebied A meer is te verdienen dan in gebied B verleggen ze het jachtgebied naar A.
     Als je een garantie wilt moet je er ook voor betalen,logisch toch
     Overigens zal geen enkele particuliere hulpverlener zoals die in het IJsselmeergebied opereren zich willen en  
     kunnen aan een 24/7 inzetbaarheid anders dan tegen een betaling en een passende overeenkomst.
12.Waarom sleep overnemen,als je iemand op sleeptouw neemt ben je verantwoordelijk voor de sleep met alle
      consequenties van dien.
13. Die afspraken zijn er niet en zullen er waarschijnlijk ook nooit komen.
14. Pleziervaarders moeten a. hun spullen goed voor elkaar hebben b. bevaren zijn c. de weg op het water kennen en
      d. niet om het minste of geringste naar kanaal 16 grijpen. Als hieraan  zou worden voldaan vervallen zeer veel
       noodoproepen en wordt de sturing een stuk gemakkelijker.
15,Volledig eens en dan handhaven op o.a. overtredingen snelheid,roekeloos vaargedrag etc.etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #169 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:12:42
Oplossingen worden verzonnen voor een probleem. In al die reacties, ook de paar reacties op mijn vraag, wordt nog altijd maar niet duidelijk wat nu eigenlijk het probleem is waarvoor een oplossing wordt gezocht. Okee, het zou kunnen dat er een gebrek is aan structuur. Dit zou een legitiem probleem kunnen zijn. Vervolgvraag: waarom is dit gebrek aan structuur een probleem? Waaruit blijkt dat dit gebrek aan structuur tot situaties leidt die een oplossing vergen?

Simpel gezegd kan ik namelijk gerust stellen dat iedere melder wordt geholpen, ondanks een gebrek aan structuur.

Er zijn nmm echt niet zoveel problemen.De geschiedenis leert dat al ruim dertig jaar problemen worden gemaakt in Huizen e.o.

En als de koek daar even op is zie o.a. reactie 165 Highlander dan komt zoals recent de situatie mbt Marken/Edam aan de beurt.