Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92340 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #180 Gepost op: 16 augustus 2012, 01:25:47
@joostvankempen

Ach Joost we hebben wat zitten filosoferen  ;)

Je uitleg is duidelijk maar je mist hierin wel een klein beetje de context van het verhaal. Dat ging namelijk over het feit dat er met 80/90 km. per uur over het water gevaren wordt naar een incident. En dat niet met 1 boot maar met het liefst met 4 of 5. Dat mocht onder het mom van dat zijn de regels en is zelfs een verplichting op het water.

Dat je regels overtreedt om een aanvaring te voorkomen is logisch. Even gas bijgeven en de maximum snelheid overtreden is dan een verplichting en zal niet leiden tot een overtreding op dat moment. Dat je verplicht bent hulp te verlenen en ook daarbij regels mag overtreden snap ik ook. Daar zit meer ruimte in dan op het land. Maar in mijn beleving kan de wetgever het artikel nooit bedoelt hebben dat dit een vrijbrief is om structureel met hoge snelheden wedstrijdje te varen om als eerste bij een incident op het water te zijn. Dat kunnen prio 1 meldingen zijn (KWC werkt daar wel mee overigens) of gewoon pechgevallen. "Noodgevallen" worden in dit gebied wel erg vrij vertaald volgens mij. Hier maakt het niet want er wordt gewoon altijd hard gevaren. Nu ben ik geen jurist of wetsdeskundige maar stel dat het fout gaat en er ontstaat wel een ongeval door een hulpboot dan wil ik nog weleens zien hoe de rechter dit gaat interpreteren. Persoonlijk denk ik dat de Rechter artikel 1.05 BPR niet zo gaat lezen als de uitleg die door sommige mensen gegeven is.

@Henk, schop is niet tegen de politie. Je toon is cynisch en dat verdienen de mensen niet. Zij maken ook maar onderdeel uit van een systeem. Volgens mij zijn we het er hier allemaal over eens dat er meer gehandhaafd moet worden. Wie dit precies zou moeten is nog even niet aan de orde en ook niet aan ons. KLPD heeft de specialisten maar de regio moet ook een deel doen. Of dit terecht is weet ik niet maar kennis is macht en een absolute voorwaarde om je taak goed uit te voeren. Ik begreep ook dat er allerlei ideeen zijn voor reorganisaties, meer kleinere boten etc. etc. maar dat is niet relevant voor de discussie. Politie is de partij voor handhaving eventueel zelfs met RWS. Niet alleen snelheid, overlast maar zeker ook goed zeemanschap zoals onderhoud aan je boot, reisplanning, veilig varen, etc. etc. Daarmee moet je uiteindelijk het aantal incidenten onder de recreatievaart kunnen verminderen. Dit komt dan weer ten goede aan de echte noodgevallen.

En mijn voorzichtige 15 conclusie's zijn ook een uitdaging voor een reactie. Ik zet persoonlijk ook nog mijn vraagtekens bij sommige punten. Dat komt ook omdat ik niet met alle partijen om tafel gezeten heb. Het beeld is dus niet compleet. Misschien is dit wel een startdocument. Daarnaast kun je inhoudelijk nog discuseren. Moet je een sleep wel overnemen of moet bijvoorbeeld de KNRM de boot naar een veilige plek slepen zoals een dichtsbijzijnde haven? Het feit dat KNRM sleept komt omdat het een spoedgeval of de berger niet beschikbaar was. Is er reparatie nodig of verder transport dan moet de eigenaar dit maar zelf regelen. En dat kan met bijvoorbeeld met een berger. Er zitten valkuilen in. Stel een spoedgeval, boot dreigt te stranden, de KNRM wordt opgepiept moet dan ook de berger uitrukken? En welke berger dan? Krijgen we weer wedstrijdjes en een hoop frustratie als de KNRM bijvoorbeeld iets later aankomt. Of andersom dat de KNRM al aan het slepen is. Bij niet spoedeisende zaken kun je mogelijk duidelijker afspraken maken, bij spoedeisende blijft het lastig. Overigens moet het punt giften er denk ik ook uit.

Is het probleem wel op te lossen vraag ik mij hardop af?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #181 Gepost op: 16 augustus 2012, 08:16:54
irritatie onstaat makkelijk als je geen goede band met elkaar hebt. Waar een taak ligt voor de besturen is op het vlak van de sociale omgang. Je ziet dat met Reddingsbrigade Naarden en met KNRM Blaricum geen problemen zijn. Niet omdat die nooit eens zullen slepen. Maar die gunnen elkaar over en weer een klusje. KNRM Huizen en de waterhulpdienst gunnen elkaar het licht in de ogen niet en dat is jammer. Dan gaat Huizen op hun strepen staan en is het bonje. Je ziet het in alle publicaties, het zijn onze klussen en daar blijft ie vanaf. Het grijze gebied wordt pas een oorlogszone als je niet goed met elkaar door een deur kan. Voor alles is een oplossing als de wil er eerst maar is. Je zal eerst met iemand moeten willen praten. Als de deur dicht blijft, houdt het op. En sorry voor kritiek op de politie, die doen alleen goede dingen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #182 Gepost op: 16 augustus 2012, 08:37:16
Er zijn mensen met een gezond verstand er zijn idealisten er zijn mensen met goed bedoelingen er zijn realisten en er zijn.............................................mensen met een verborgen agenda.

Een verborgen maar o zo doorzichtige agenda als je het allemaal op een rijtje zet.

@Alexander.

Is het probleem wel op te lossen vraag ik mij hardop af?

Een heel goede vraag.  

Als het ene probleem daar in Huizen e.o. is overgewaaid komen er al snel weer op- en aanmerkingen op iets of iemand anders en als er even geen probleem in Huizen e.o, te creeren valt dan zoek je toch even verderop,het gaat gewoon door.

Bekend is de reclame :"Vernieuwde Ariel wast witter".oid.
Ja en er zijn altijd wel argeloze mensen die het nog serieus nemen ook.

De een (Ariel) blijft zo in het nieuws en probeert zo de aandacht te krijgen, de ander doet het op een andere  manier.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #183 Gepost op: 16 augustus 2012, 09:16:02
irritatie onstaat makkelijk als je geen goede band met elkaar hebt. Waar een taak ligt voor de besturen is op het vlak van de sociale omgang. Je ziet dat met Reddingsbrigade Naarden en met KNRM Blaricum geen problemen zijn. Niet omdat die nooit eens zullen slepen. Maar die gunnen elkaar over en weer een klusje. KNRM Huizen en de waterhulpdienst gunnen elkaar het licht in de ogen niet en dat is jammer. Dan gaat Huizen op hun strepen staan en is het bonje. Je ziet het in alle publicaties, het zijn onze klussen en daar blijft ie vanaf. Het grijze gebied wordt pas een oorlogszone als je niet goed met elkaar door een deur kan. Voor alles is een oplossing als de wil er eerst maar is. Je zal eerst met iemand moeten willen praten. Als de deur dicht blijft, houdt het op. En sorry voor kritiek op de politie, die doen alleen goede dingen.
Maar als alle partijen mee willen werken met zo,n convenant zou die bonje tussen de KNRM Huizen en de Waterhulpdienst vanzelf verleden tijd moeten zijn. Mocht er een klus zijn waar de KNRM Huizen als eerste is, en het mocht uitdraaien op een sleepklus, kunnen ze dan die klus overlaten aan de waterhulpdienst. De hulpdienst neemt de klus over, de KNRM kan terug naar de post en is inzetbaar voor een eventuele andere spoedklus. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #184 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:02:13
Maar als alle partijen mee willen werken met zo,n convenant zou die bonje tussen de KNRM Huizen en de Waterhulpdienst vanzelf verleden tijd moeten zijn. Mocht er een klus zijn waar de KNRM Huizen als eerste is, en het mocht uitdraaien op een sleepklus, kunnen ze dan die klus overlaten aan de waterhulpdienst. De hulpdienst neemt de klus over, de KNRM kan terug naar de post en is inzetbaar voor een eventuele andere spoedklus. ;)
Klaar,opgelost!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #185 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:27:42
KNRM Huizen en de waterhulpdienst gunnen elkaar het licht in de ogen niet en dat is jammer

Weer zo een opmerking enkel en alleen bedoeld om mensen weg te zetten,goedwillende mensen tegen elkaar op te hitsen,het eventuele vuurtje proberen aan te wakkeren.
Ik had het even over wasmiddelen,zeepbellen blazen is een ding,zeepbellen doorprikken een ander.
Die beste brave borst Menno, van de waterhulpdienst hoor je hier en elders niet,noch anderen.

Mensen die bekend zijn op het water en met hulpverleningen weten wel hoe het op het water toegaat in het "heetst van de strijd",daarna is in de regel alles weer vergeten en vergeven.

en dat is jammer Jammer ja voor wie eigenlijk, een schijnheilige opmerking als je weet door wie die gemaakt wordt en waarom en met welke intenties.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #186 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:48:04
@Henk, De Politie doet niet alles goed, weten niet alles en maken ook fouten. Kritisch zijn naar elkaar mag en moet zelfs. Alleen de toon waarop je "schopt" kan mijn inziens anders. Ik ben het zeker niet altijd eens met de Politie. Maar met wederzijds begrip, respect en communicatie kom je veel verder dan op een forum kritiek geven terwijl deze mensen zich niet eens kunnen verdedigen. Dat geeft een verkeerd beeld en vindt ik niet fair. Misschien sta je wel weer volgende week samen bij een klus. Kennen en kunnen is een belangrijk ding.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #187 Gepost op: 16 augustus 2012, 11:35:24
Waterhulpverleningsconvenant Gooimeer, Eemmeer en IJmeer

PARTIJEN:
-   De Nederlandse Kustwacht
-   De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij
-   Reddingsbrigades:
  o     Almere
  o     Huizen
  o     Naarden
-   Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer
-   Waterbergingsbedrijven:
  o     Waterhulpdienst
  o     Lima Delta Safety
-   Politie:
  o     KLPD
  o     Gooi en Vechtstreek
  o     Flevoland
-   Brandweer:
  o     Gooi en Vechtstreek
  o     Flevoland

 
IN AANMERKING NEMENDE DAT:
- de veiligheid op het Gooimeer, Eemmeer en IJmeer verzorgt wordt door bovengenoemde partijen met deels overlappende en deels afwijkende inzetgebieden en doelstellingen;
- een goede samenwerking tussen partijen een voorwaarde is voor optimale hulpverlening aan hen die hulp op of om het water behoeven;
- het door partijen wenselijk wordt geacht om afspraken te maken over de wijze waarop de samenwerking wordt vormgegeven en hiertoe dit convenant vast te stellen;


KOMEN PARTIJEN HET VOLGENDE OVEREEN:

1. Goed hulpverlenerschap
1.1   Partijen opereren volgens het wettelijke, maritieme en morele principe van goed zeemanschap.
1.2   Partijen werken samen aan de best mogelijke hulpverlening op en om het water.
1.4   Partijen helpen elkaar daar waar nodig.
1.3   Partijen geven indien redelijkerwijs mogelijk voor de hulpverlening gestart wordt aan de hulpbehoevende aan hoe de hulpverlening wordt uitgevoerd en wat de kosten van de hulpverlening zijn.  

2. Aansturing
2.1   De aansturing van de reddingsdiensten wordt bij reddings- en hulpverleningsmeldingen gedaan door het Kustwachtcentrum Nederland (hierna te noemen KWC) van de Nederlandse Kustwacht, op basis van beschikbaarheid en nabijheid van de eenheden en de aard van de melding.
2.2   Partijen zijn verantwoordelijk voor het in- en uitmelden van schepen en zorgen ervoor dat het KWC altijd op de hoogte is van de inzetbaarheid, oproepbaarheid en locatie van schepen.
2.3   Alle schepen van partijen die inzetbaar zijn in het kader van de waterhulpverlening zijn voorzien van plaatsbepalingssysteem AIS.
2.4   Het KWC is leidend bij het ter plaatse laten gaan van hulpdiensten. Het KWC bepaald op basis van de melding hoeveel eenheden nodig zijn en welke eenheden worden ingezet. Het KWC gebruikt plaatsbepalingssysteem AIS om de dichtstbijzijnde geschikte en beschikbare partij aan te sturen. Partijen conformeren zich aan de aansturing door het KWC.
2.5   Het KWC kent een prioriteit toe aan meldingen. Prioriteit 1 betreft meldingen waarbij er een dringende noodzakelijkheid is voor snelle hulpverlening. Prioriteit 2 betreft meldingen waarbij een spoedige komst van hulpdiensten gewenst is, maar er geen ernstig direct gevaar is voor mensen of goederen. Prioriteit 3 en hoger betreft meldingen waarbij de komst van hulpdiensten gewenst is, maar waarbij er geen sprake is van spoed.

3. Taken
3.1   Alle varende partijen hebben de plicht bij prioriteit 1 en 2 meldingen op verzoek van het KWC zo snel als veilig mogelijk ter plaatse te gaan. Hiervoor mogen geen kosten in rekening worden gebracht.
3.2   De waterbergingsbedrijven zijn in principe de partijen die vastgelopen vaartuigen lostrekken en stuur- of aandrijvingsloze vaartuigen naar de haven slepen.
3.3   Artikel 3.2 is niet van toepassing wanneer uitstel van een sleep redelijkerwijs niet mogelijk of wenselijk is. Andere partijen slepen het betrokken vaartuig dan naar de dichtstbijzijnde veilige plaats.

4. Communicatie
4.1    Meldingen worden door het KWC via de marifoon, P2000, C2000 en/of telefonisch uitgegeven
4.2   Communicatie tussen de hulpdiensten op het water vindt in principe plaats via de marifoon. Indien de ingezette hulpdiensten daar allen over beschikken is communicatie via C2000 toegestaan.
4.3   Na meldingen waarbij meerdere eenheden worden ingezet, wordt indien mogelijk op het water of aan de kant de inzet kort geëvalueerd. Bij ingrijpende inzetten wordt er altijd aan de wal geëvalueerd met alle betrokken hulpdiensten, tenzij in onderling overleg anders is bepaald.

5. Strafbare feiten
5.1    Wanneer een van de partijen kennis heeft over een misdrijf, wordt dit altijd en onverwijld gemeld aan de politie.
5.2    De politie gaat voortvarend om met meldingen van partijen, waarbij opgemerkt wordt dat hulpverlening altijd voor het opsporen van strafbare feiten gaat.

6. BPR
6.1   De bepalingen uit het Binnenvaartpolitieregelement (BPR) worden door alle partijen nageleefd. Wanneer er een prioriteit 1 of 2 melding aan een vaartuig wordt uitgegeven door het KWC, mag dat vaartuig daar waar noodzakelijk voor de snelle en goede hulpverlening bepalingen uit het BPR overtreden. Hierbij maakt de schipper van het vaartuig de afweging of het middel niet erger is dan het kwaad.
6.2   Onder geen omstandigheid mag door partijen gevaar worden veroorzaakt op of om het water.

7. Evaluatie
7.1    Partijen zullen een jaar na ondertekening van het convenant de werking en naleving van de afspraken evalueren. PARTIJNAAM zal daartoe het initiatief nemen. Op basis van de opgedane ervaringen kan in gezamenlijk overleg besloten worden om de afspraken op onderdelen aan te vullen of te wijzigen.

8. Overige wet- en regelgeving
8.1   Mocht dit convenant onbedoeld in strijd zijn met wet- en regelgeving, geldt de wet- en regelgeving.

Partijen conformeren zich aan de naleving van dit convenant.



Aldus opgemaakt en overeengekomen te PLAATSNAAM op DATUM.
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #188 Gepost op: 16 augustus 2012, 11:35:50
Bovenstaande is een voorbeeld van hoe zo'n convenant er uit kan zien.
Wout


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #189 Gepost op: 16 augustus 2012, 11:56:40
Inhoudelijk nog niet tot in de punt en komma bekeken maar ik zeg goed bezig Wout!  O0
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le