Bovenstaande is een voorbeeld van hoe zo'n convenant er uit kan zien.
Ziet er wat mij betreft goed uit, hoor.
Kleine aanvulling, maar evt. formuleringen in je convenant, daar ga ik even aan voorbij.
Wat mij betreft dienen alle betrokken partijen een 24/7 verplichting te krijgen.
Anders krijg je een situatie waar in het verleden enkele vrijwillige brandweerkorpsen ook met de bemensing knap wat moeilijkheden kregen.
Worden de partijen die nog geen 24/7 verplichting hebben daar niet toe verplicht, dan zal dat onder de vrijwilligers van de 24/7 clubs (KNRM, KNRM-gelieerd en Reddingsbrigade) ongetwijfeld leiden tot commentaar in de trant van: "Aha, ze hebben ons alleen nog nodig bij windkracht 9, tijdens een voetbalwedstrijd van Oranje, 's nachts of als de lokale berger op vakantie is, al aan het bier zit of al een andere betaalde klus uitvoert. En dat moeten wij dan nog GRATIS en voor niks doen ook. Ik denk dat ik maar iets anders zoek...".
Worden de bergers niet verplicht om ook hun neus te laten zien op rotmomenten (let wel, ik zeg niet dat ze dat nu niet doen, maar ik zeg wel dat ze er nu niet toe verplicht zijn) dan gaat er hier en daar op wat reddingsstations leegloop ontstaan. Dan komen we rond het Gooimeer en verderop zeker weten van de regen in de drup terecht.
In het convenant opnemen dat iedereen zich altijd aanmeldt en afmeldt bij de kustwacht is prima. Maar afmelden dient zich voor alle partijen te beperken tot "ik ben helaas niet inzetbaar want mijn schroef ligt eraf", "een van de vorige geredden had niet door dat je beter niet met naaldhakken op een tube kunt staan", etc. Geldt nu al voor zover mij bekend bij de 24/7 eenheden (van de KNRM en KNRM-gelieerden weet ik dat zeker, RB kan ik niet beoordelen). Aanmelden komt dus op het moment dat de malheur aan de boot gerepareerd is. Al zou het om 03:00 uur 's nachts zijn. De Kustwacht is altijd bereikbaar...
Het moet echt samen uit, samen thuis worden; ook 's nachts om 04:00 uur of bij windkracht 11.